Creativity and education: Importance of creativity in teaching and learning processes

Authors

  • REYNEL ALBERTO ALVARADO ALUMA Universidad de Cuenca

Abstract

Creativity is a fundamental factor for the development of our lives, however, its study has been postponed by conventional educational systems that have privileged the stimulation of logic, memory and reason, neglecting many times the development of the imagination, the production of ideas, and induce curiosity and critical questions. Faced with this reality, it is the teachers who should promote creative thinking as a transversal axis in the teaching and learning processes.

Keywords: Creativity, education, critical reflection, teaching, learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional De la República del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Recuperado de http://goo.gl/2nhEp1

Asamblea Nacional De la República del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Recuperado de http://goo.gl/xdahpx

Bronson, P.O., & Merryman, A. (19 de julio de 2010) La crisis de la Creatividad, Newsweek en español, 14, (29).

Buzan, T. & Buzan, B. (1996). El libro de los mapas mentales. Barcelona, España: Urano.

Csikszentmihalyi, M. (1998). Creatividad, el fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona, España: Paidós.

De Bono, E. (1986). El pensamiento lateral: manual de creatividad. Barcelona, España: Paidós.

Edwards, B. (2000). Nuevo aprender a dibujar con el lado derecho del cerebro. Barcelona, España: Urano.

Garaigordobil, M. (2006). Explicaciones teóricas contemporáneas del origen y desarrollo de la creatividad humana. Revista Recre@rte (5). Recuperado de http://goo.gl/0jgg9l

García, D. I. (2016). Bolonia en la Encrucijada. Actas del Congreso “Calidad, Docencia Universitaria y Encuestas: Bolonia a coste cero”. Ed. Asociación de mujeres laboristas de Andalucía (AMLA), Universidad de Sevilla. http://hdl.handle.net/11441/45226 [12.10.2016]

Gardner, H. (1998). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica, Barcelona, España: Paidós.

Marina, J. A. (1993). Teoría de la inteligencia creadora. Barcelona, España: Anagrama.

Penagos, J. C., & Aluni, R. (2000). Creatividad, una aproximación. Revista digital Psicología Edición Especial. Recuperado de http://goo.gl/EakTMV

Rodríguez, L. (2004). Diseño estrategia y táctica, Ciudad de México, México: Siglo XXI.

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo – Senplades. (2013). Plan Nacional de Desarrollo / Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017. Recuperado de http://goo.gl/Zxj6Ns

UNESCO. (1998). Declaración Mundial sobre Educación Superior en el siglo XXI: Visión y Acción. Recuperado de http://goo.gl/zxWDaO http://hdl.handle.net/11441/45226 [12.10.2016]

Published

2019-04-07

How to Cite

ALVARADO ALUMA, R. A. (2019). Creativity and education: Importance of creativity in teaching and learning processes. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (6), 35–44. Retrieved from https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/2649

Issue

Section

Artículos