Albun de piesas, balses y polxas. Areglado para Guitarra por MAC (1855). The guitar in Cuenca in the XIX Century

Authors

  • BOLÍVAR ÁVILA VANEGAS PPGMUS- UFBA

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.11.01.05

Abstract

The manuscript Albun de Piesas, Balses y Polxas, Areglado para guitarra por MAC (1855), written by the Cuenca musician Manuel Antonio Calle (1832 - 1887) and compiled by the musicologist Carlos Freire, in 1997, shows us a moment of singular importance of Cuenca music, relevant in the history of the guitar in Ecuador and highly referenced in historical and musicological texts. This moment lacked musicographic documents that would allow the dimensioning of the specific products of the musical dynamics of Cuenca in the 19th century, which had one of its main instruments on the guitar, and from which Albun de Piesas, Balses y Polxas (1855) is a reference document. The present work attempts to explore the data that emerges from the document, at the historical, musical and guitar level. This is to frame the manuscript in its conditions of creation, for a pertinent understanding of it

keywords:  Romantic guitar, ballroom dancing, cultural análysis, independent cultural management, urtext.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albarracín, S. (2016). Aproximación a la Actividad Musical en las Parroquias Eclesiásticas Urbanas de la Diócesis de Cuenca, entre 1779 y 1886. [Tesis de Maestría]. Universidad de Ceunca. Cuenca.

Arochi, M. (2010). Manifestaciones Artísticas en Cuenca, Ecuador (1850 -1910). Un estudio hemerográfico. [ Tesis de Licenciatura, inédita] UNAM. México.

Astudillo, J. Dedos y Labios Apolíneos. Cuenca. Casa de la Cultura del Azuay, 1956.

Ávila, B. (2020). Albun de Piesas, Balses y Polxas, Areglado para Guitarra por MAC. Cuenca. Casa de la Cultura del Azuay.

Durán, S. (1987). Música Ecuatoriana. Banco Central del Ecuador. Revista opus (16). Quito.

Fernández, E. (2018). “Lo mismo” no es lo MISMO. Montevideo.

Guerrero, J. (1876). La Música Ecuatoriana desde sus orígenes hasta 1875. Imprenta Nacional. Quito.

Guerrero, P. (2004). Enciclopedia de la Música Ecuatoriana. Quito. CONMUSICA.

León, T. (1969). Artesanos y Artistas del Azuay. Cuenca. Casa de la Cultura del Azuay.

Lloret, A. (1978). Cuencanerias. Cuenca. Municipalidad de Cuenca.

Márquez, E. (1937). Buen Gobierno, Jubilaciones, Antonio Soler. Universidad de Cuenca. Cuenca.

Mullo, J. (2015). El Vals y las Danzas Republicanas Iberoamericanas. IPANC/CAB. Quito.

Nolas, T. (1851). Defensa de Cuenca. Cuenca. Diego Ruiz.

Romanillos, J. (2008). Antonio de Torres. Instituto de Estudios Almerienses, Almería.

Published

2021-10-13

How to Cite

ÁVILA VANEGAS, B. . (2021). Albun de piesas, balses y polxas. Areglado para Guitarra por MAC (1855). The guitar in Cuenca in the XIX Century. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (11), 51–66. https://doi.org/10.18537/tria.11.01.05