Isidro Luna, cannibal theater and hacker drama
DOI:
https://doi.org/10.18537/tria.11.01.11Abstract
This work analyzes some of the most important concepts of dramaturgy developed by Isidro Luna, who has dedicated more than twenty years to theater production and has theoretically reflected on his own work and the reality of theater in this late period. Luna's aesthetic concepts analyzed here configure a hacker dramaturgy that sets out to overcome the paradigm of traditional, conventional and commercial theater, provoking the emergence of another dramaturgy that even aspires to surpass itself. Isidro Luna (1950) works from Ecuador. His theatrical production has been staged hundreds of times by local and national groups. The central concepts of his dramaturgy are: automatism and technical work; collective unconscious and aesthetic unconscious; the crowd, main character; theater and reality; presentation and representation, beyond modernity and postmodernity.
Keywords: Isidro Luna, cannibal theater, hacker dramaturgy, Ecuador, contemporary theater.
Downloads
References
Araque O., C. (2011). El teatro poshistórico. Calle 14. revista de investigación en el campo del arte, V(6), 106-119. Recuperado el 24 de 6 de 2020, de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-TeatroPoshistoricoOEnDiferencia-3736400%20(1).pdf
Baudrillard, J. (1997). El otro por sí mismo. Barcelona: Anagrama.
Brecht, B. (1975). Sobre el modo realista de escribir. En A. Sánchez Vázquez, Estética y marxismo (págs. 59-73). México D.F.: Era.
Breton, A. (junio-julio de 2015). Primer Manifiesto del Surrealismo. Recuperado el 13 de abril de 2020, de La Laguna. Revista Cultural: http://www.revistalalaguna.com/numeros-anteriores/numero-2/otono-surrealista-primer-manifiesto-surrealista-de-andre-breton-fragmentos.html#
Carrasco, D. (2010). De héroes, murciélagos y sopranos calvas. En I. Luna, Teatro (págs. 7-13). Cuenca: Casa de la Cultura.
Cerón, A. (2019). Habitus, campo y capital. Lecciones teóricas de un sociólogo bearnés. Cinta moebio 66, 310-320.
Ferrater-Mora, J. (2001). Hobbes. En J. Ferrater-Mora, Diccionario de Filosofía (págs. 1668-1673). Barcelona: Ariel Filosofía.
Lukács, G. (1967). Estética. (Vol. III). Barcelona/México: Grijalbo.
Luna, I. (2010). Teatro. Cuenca: Casa de la Cultura Ecuatoriana Benjamin Carrión.
Luna, I. (2010a). Escenas de la vida privada de Camila. En I. Luna, Teatro (págs. 119-129). Cuenca: Casa de la Cultura Ecuatoriana Núcleo del Azuay.
Luna, I. (2010b). En la multitud. En I. Luna, Teatro (págs. 221-237). Cuenca: Casa de la Cultura Ecuatoriana Benjamín Carrión.
Luna, I. (2013). Teatro político. Cuenca: Universidad de Cuenca.
Luna, I. (2019). LaLengua Madre. Universidad de Cuenca, Cuenca.
Luna, I. (2019). Tatuaje. Universidad de Cuenca.
Luna, I. (Mayo de 2020b). Entrevista a Isidro Luna. (C. Suárez Moreno, Entrevistador)
Luna, I. (Mayo de 2020b). Entrevista a Isidro Luna. (C. Suárez Moreno, Entrevistador)
Maslow. (1973). El hombre autor realizado. Hacia una psicología del ser. Barcelona: Kairós.
Oliveras, E. (2005). Estética. La cuestión del arte. Buenos Aires: Ariel Filosofía.
Puerta, M. D. (2015). La llave de oro del entrenamiento actoral: silenciar al ego. Publicaciones(45). Recuperado el 3 de julio de 2020, de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/5792-13233-1-PB%20(1).pdf
Quiroga, L. (2016). Polvo, sombra,nada. Cuenca: Municipalidad de Cuenca.
Ranciére, J. (2010). El espectador emancipado. Buenos Aires: Manatial.
Reyes, C. &. (2019). Una sola alma. Cuenca: Universidad de Cuenca.
Rojas, C. (2011). Estéticas Caníbales. Volumen 1. Del canon posmoderno a las estéticas caníbales. Cuenca: Bienal de Cuenca/Universidad de Cuenca.
Rojas, C. (30 de Agosto de 2015). Esteticas Caníbales. Obtenido de Teatro Caníbal: http://esteticascanibales.blogspot.com/2015/08/maquinas-teatrales-y-didascalias.html
Rojas, C. (2017). Estéticas Caníbales. Volumen 2. Máquinas formales estéticas (Vol. II). Cuenca: Universidad de Cuenca, Ecuador.
Rojas, C. (2017). Estéticas Caníbales. Volúmen II/ Máquinas formales estéticas. Cuenca: UNiversidad de Cuenca.
Rojas, C. (17 de junio de 2018). Estéticas Caníbales. Obtenido de http://esteticascanibales.blogspot.com/search/label/inconsciente%20est%C3%A9tico
Rojas, C. (2018). Estéticas Caníbales. Volúmen 3. Del ethos barroco al ethos caníbal. Cuenca: Universidad de Cuenca.
Rojas, C. (2020a). Cuerpos Amerindios. Quito: inédito.
Rojas, C. (2020c). Obtenido de Estéticas Caníbales: http://esteticascanibales.blogspot.com/2020/
Rojas, Carlos. Suárez, Cecilia. Ortiz, Ernesto. Vazquez, Andres. Calle, Geovanny. Martínez, Sebastián. Bustos, Cristina. Carrasco, Diego. et.al. (2019). Teoría de la Forma. Cuenca: Universidad de Cuenca.
Suárez Moreno, C. (2013). Estética política en el teatro de Isidro Luna. En I. Luna, Teatro político (págs. 5-13). Cuenca: Universidad de Cuenca.
Suárez Moreno, C. (2019). Una máquina simbólica: la novela barroca. En C. Rojas, C. Suárez, & E. e. Ortiz, Teoría de la Forma (págs. 151-170). Cuenca: Universidad de Cuenca.
Virno, P. (2003). Gramática de la Multitud. Madrid: Traficantes de sueños.
Viveiros de Castro, E. (2013). La mirada del jaguar. Buenos Aires: Tinta Limón.
Viveiros de Castro, E. (2 de 8 de 2014). U-ABC-TEORIA. (U. A. California, Productor) Obtenido de http://tijuana-artes.blogspot.com/2014/02/el-anti-narciso-viveiros-de-castro.html
Wark, M. (2004). A Hacker Manifiesto. Obtenido de Jstore: www.jstor.org/stable/j.ctvjz82nr.6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
