Deconstructed bodies: Towards a body aesthetics in the contemporary circus of the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.18537/tria.11.01.12Abstract
Through the philosophical prism of deconstruction, by the thinker Jacques Derrida, a new interpretation of contemporary circus corporealities is proposed. After reviewing the concepts of deconstruction and corporeality, we analyze the circus corporealities exposed by Jorge Gallego from the Foucauldian perspective of the concept of biopower. Subsequently, a review of corporealities in the contemporary circus is carried out under the Derridian perspective of deconstruction. We conclude that there is an aesthetic approach to the body in the contemporary circus called deconstructed body. A reflexive approach on a new corporal concept that builds the circus imaginary nowadays.
Keywords: Deconsstructed body, contemporary circus, deconstruction, performing arts, aesthetics.
Downloads
References
Albuerne, J., Barrera, M., Redondo, J. L. (2015). Jorge Albuerne y José Luis Redondo estrenan el espectáculo Ye Orbayu en el Antic Teatre [en línea]. [Fecha de consulta: 28 de marzo de 2020]. Recuperado de: http://www.zirkolika.com/index.php?seccion=temaActualidad&id=2077.
Ariel, H (2018). La deconstrucción del cuerpo en la obra artística de Orlan [en línea]. [Fecha de consulta: 28 de marzo de 2020]. Recuperado de: http://helderariel.blogspot.com/2018/10/la-deconstruccion-del-cuerpo-en-la-obra.html.
Artaud, A. (1992). Fragmentos de un diario del infierno. Madrid: Visor Libros.
Begum, N. (1992). Book Review: Women and Disability. Feminist Review, 40 (1), pp. 125-127.
Ciriquián, E. M. (2009). Identidad, cuerpo y nuevas tecnologías: O cómo ven las artistas españolas del último tercio del Siglo XX a la mujer contemporánea [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Alicante: Alicante.
Conway, J. K., Bourque, S. C., Scott, J. W. (1989). Learning about women: Gender, politics and power. Michigan: University of Michigan Press.
Derrida, J. (2010). La verdad en Pintura. Buenos Aires: Paidós.
Descartes, R. (1970). Meditations Philosphiques. París: PUF.
Fediuk, E., Prieto Stambaugh, A. (2016). Corporalidades escénicas: Representaciones del cuerpo en el teatro, la danza y el perfomance. Mexico: Universidad Veracruzana.
Fernández, C. B. (2015). Body Art: Los Comportamientos y Gestos del Cuerpo. Razón y palabra, 19 (2-90), pp. 685-700.
Fine, M. y Asch, A. (1988). Disability beyond stigma: Social interaction, discrimination, and activism. Journal of Social Issues, 44(1), pp. 3-21.
Flores, P. (2001). Psicología social y género: El sexo como objeto de representación social. Mexico: Mc Graw-Hill.
Folguera, M. (2017). Men In the Ring—The Rise of the Boy Bands of Circus [en línea]. [Fecha de consulta: 20 de marzo de 2020]. Recuperado de https://circustalk.com/news/es/men-in-the-ring-the-rise-of-the-boy-bands-of-circus/ .
Gallego, J. (2016). Filosofía y estética del cuerpo en el circo desde la perspectiva del concepto de biopoder [Tesis doctoral inédita]. Universidad Rey Juan Carlos: Madrid.
García, J., Hernández-Ramírez, C., Téllez, M. (2019). La formación de artistas circenses: Un análisis con perspectiva de género. GénEros, 25 (2), pp. 125-145.
Garland-Thomson, R. (2002). Integrating Disability, Transforming Feminist Theory. NWSA Journal, 14, pp. 1-32.
Haraway, D. (1995). Ciencia, Cyborgs y Mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.
Hödlmoser, E. (2019 Ess Hödlmoser [en línea]. [Fecha de consulta: 23 de marzo de 2020]. Recuperado de: https://www.strangewonderfulcreature.com .
Hughes, B. y Paterson, K. (2008). El modelo social de discapacidad y la desaparición del cuerpo: Hacia una sociología del impedimento. En: Barton, L. (ed.). Superar las barreras de la discapacidad: 18 años de "Disability and society", España: Morata, pp. 107-123.
Jané, J. (2017). ‘A propòsit d’inTarsi’, per Jordi Jané [en línea]. [Fecha de consulta: 5 de abril de 2020]. Recuperado de: https://mercatflors.cat/blog/a-proposit-dintarsi-per-jordi-jane/ .
Kac, E. (1999). Emergencia de la biotelemática y la biorrobótica: Integración de la biología, elprocesamiento de información, redes y robótica [en línea]. [Fecha de consulta: 5 de abril de 2020]. Recuperado de: http://www.ekac.org/mecadkac.html .
Loi, M. (2017). Cuerpo y cultura visual en la deconstrucción de los roles de género [Tesis doctoral inédita]. Universitat de Barcelona: Barcelona.
Muñiz, E. (2014). Prácticas corporales: Performatividad y género. Mexico: La Cifra Editorial.
Portero, A. y Linares, A. (2013). Casos de arte contemporáneo como proceso de ciborgización de la sociedad. Teknokultura, Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 10 (2), pp. 375-397.
Ricardes, G. y Cruz, A. (2014). Circo Expandido. Una mirada del arte circense del siglo XXI desde la perspectiva del Festival Internacional de Circo de Buenos Aires. Buenos Aires: Ministerio de Cultura del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
Ricoeur, P. (1969). El conflicto de las interpretaciones. En Ensayos de hermenéutica. Buenos Aires: FCE.
Sacchetti, E. (2010). El cuerpo representado y actuado en el arte contemporáneo. Aproximación a casos andaluces. Antropología Experimental, 10 (3), pp. 35-53.
Samuels, D. J. (2002). Presidentialized Parties: The Separation of Powers and Party Organization and Behavior. Comparative Political Studies, 35(4), pp. 461-483.
Santiago, M. (2005). Mirar al dios. El teatro como camino de conocimiento. Madrid: Biblioteca Nueva.
Scattolini, A. (2019). Hacia una definición del Circo Contemporáneo. Cuerpo, error y performance en las prácticas artísticas de la posmodernidad. Reflexión académica en Diseño y Comunicación, 19, pp. 68-71.
Vásquez, A. (2016). Derrida: Deconstrucción, «différence» y diseminación. Una historia de parásitos, huellas y espectros. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 48(2), pp. 289-301.
Vergara, C. E. (2012). Deconstrucción y equilibración: Procesos de construcción del conocimiento. Acción Pedagógica, 21(1), pp. 76-81.
Wendell, S. (1996). The Rejected Body: Feminist Philosophical Reflections on Disability. Londres: Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
