Architectural creativity or aesthetic sophistication
DOI:
https://doi.org/10.18537/tria.11.01.13Abstract
This article is developed within the reflections advanced by its authors regarding the relationship between Architecture, Design and Science, which tries to identify the fold, the moment in which the process forces contemporary thought to a challenge of analysis and criticism; In this case, design and architecture are established as a space of relationships and conflicts where both make up the laboratory of ideas, the performance from which to continue developing a critical work that encompasses the architectural complexity of our time, analyze the new conflicts and postulate those principles that guide your future.
Keywords: Architecture, design, contemporaneity, aesthetics, creativity, image.
Downloads
References
Agamben, G. (2016). Qué es un dispositivo. Buenos Aires: Hidalgo Editora.
Alexander, C. (1979). The Timeless Way of Building. (C. f. Structure, Ed.) New York: Oxford University Press.
Alexander, C. (1976). Ensayo sobre la síntesis de la forma. Buenos Aires: Infinito.
Chu, K. S. (2010). Metaphysics of Genetic Architecture and Computation. En A. K. Sykes, Constructing a New Agenda. Architectural Theory 1993 - 2009 (págs. 421-432). New York, NY, USA: Princeton Architectural Press.
Foster, H. (2013). El complejo arte-arquitectura. Madrid: Colección Noema.
Krauss, R. (1998). La escultura en el campo expandido. En H. Foster, J. Habermas, K. Frampton, R. Krauss, D. Crimp, C. Owens, . . . E. Said, & H. Foster (Ed.), La Posmodernidad (J. Fibla, Trad., 4ª edición ed., págs. 59-74). Barcelona: Kairós, S.A.
Maldonado Castañeda, C. E. (2013). Estética y complejidad: del estado del arte a los problemas. En I. Hernández García, R. Niño Bernal, J. Hernández-García, E. Carranza López, S. Martínez Lortia, B. Galván López, . . . H. Veg, I. Hernández García, R. Niño Bernal, & J. Hernández-García (Edits.), Estética y sistemas abiertos. Procesos de no equilibrio entre el arte, la ciencia y la ciudad (págs. 109-127). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Morin, E. (2003). El Método IV. Las ideas, su hábitat, su vida, sus constumbres, su organización. (A. Sánchez, & D. Sánchez García, Trads.) Madrid: Cátedra.
Müller, M. (Octubre de 2004). La Atopía del Arte Actual. (F. E. Humanidades, Ed.) Extramuros NS(21), 9-18.
Najmanovich, D. (2008). Mirar con nuevos ojos. Nuevos paradigmas en la ciencia y el pensamiento complejo. Buenos Aires: Biblos.
Pani, M. (2007). Prefacio. En P. Valéry, Eupalinos o el arquitecto (M. Pani, Trad., Quinta ed.). México: Universidad Nacional de México. Facultad de Arquitectura.
Perniola, M. (2001). La estética del siglo veinte. (F. Campillo, Trad.) Madrid: Machado Libros, S.A
Prigogine , I. (2012). El nacimiento del tiempo. (J. M. Pons, Trad.) Barcelona: Tusquets.
Simondon, G. (2007). El modo de existencia de los objetos técnicos. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Speaks, M. (2010). Desing Inteligence. En A. Sykes, Constructing a New Agenda. Architectural Theory 1993 - 2009 (págs. 204-215). New York, NY, U.S.A: Princeton Architectural Press.
Toorn, R. V. (2010). No More Dreams? The Passion for Reality in Recent Dutch Architecture...and Its Limitations (2004/5). En A. Sykes, Constructing a New Agenda. Architectural Theory 1993 - 2009 (págs. 290-317). New York, NY, USA: Princeton Architectural Press.
Vidler, A. (2010). Architecture's Expanded Field. En G. Lynn, D. Berke, S. Kwinter, J. Rajchman, S. Mockbee, S. Allen, . . . J. McMorrough, & A. Sykes (Ed.), Constructing a new agenda. Architectural theory 1993-2009 (págs. 318 - 331). New York: Princenton Architectural Press.
Wagensberg, J. (2014). El pensador intruso. El espíritu interdisciplinario en el mapa del conocimiento. Barcelona: Tusquets.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
