Variations H-KÑR. Artistic projet around the kañaris axis
DOI:
https://doi.org/10.18537/tria.11.01.15Abstract
Variations H-KÑR is an artistic project around the Kañaris axes –a metal object from some pre-Columbian cultures in the Andean part, especially the Kañari culture–. After an iconographic and interpretative study, some hypotheses arose about the utilitarian and symbolic functions of the ax –also called tumi or ceremonial knife– that implicitly comprise a cultural dimension. The Kañari culture, which did not written documentation, left in its objects, the case of the axes, significant elements that invite us to a reading and above all to an artistic experimentation. The production of tableaux vivants, an audio-visual triptych regarding three possible uses (ritual, medicinal and warlike) forms part of the proposal. Another cardinal component of the project are the artistic variations which is built from a commissioner of works to local artists. In this way, this project proposes an encounter between cultures (native peoples and current artistic culture) is fostered to reflect on knowledge and techniques, ways of doing and thinking about particular universes through art.
Keywords: artistic projet, Kañairs axis, artistic, tableaux vivant, variations.
Downloads
References
Agamben. G. (2019). ¿Qué es el acto de creación? Creación y anarquía: la obra en la época de la religión capitalista. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 27-47.
Aumont, J. & Michel, M. (2012). Dictionnaire théorique et critique du Cinéma. (2e éd.). Armand Collin.
Betancur, F. R. (2015). El rol del curador en el museo frente al arte contemporáneo y las nuevas tecnologías. Artes, la revista, 14 (21), 18-36.
Bourdieu, P. ([1992] 2015). Les règles de l'art. Genèse et structure du champ littéraire. Le Seuil
Groys, B. (2014). Poética vs. Estética. Volverse público: las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja negra.
Groys, B. (2016). El arte en internet. Arte en flujo: ensayos sobre la evanescencia del presente. Buenos Aires: Caja negra, 195-213.
Heinich, N. (2005). L’élite artiste. Excellence et singularité en régime démocratique. Gallimard.
Krochmalny, S. (2010). El curador como intermediario cultural. Revista Perspectivas Metodológicas, 10 (10).
Mora, J. (2008). Identidad y cine. En Russo, E. (comp.) Hacer cine. Producción Audiovisual en América Latina. Buenos Aires: Paidós, 3317-330.
Moulin, R. (1992). L’artiste, l’institution et le marché. Flammarion.
Moulin, R. (2010). Le marché de l’art : mondialisation et nouvelles technologies. Flammarion.
Narváez, G. (2020). Hachas kañaris: ¿objetos funcionales y/o simbólicos? Tsantsa. Revista de Investigaciones artísticas, (10), 59-78.
Youngblood, G. ([1970] 2012). Cine Expandido. Buenos Aires: Eduntref.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
