Dystopia & Subsistence: Notes about the impact of the sanitary crisis on Ecuadorian Cultural Industry
DOI:
https://doi.org/10.18537/tria.11.01.19Abstract
In this work, we use a production model analogy to study the operation of the cultural industry in Ecuador during the COVID-19 crisis. The performance of the cultural industry before and after the crisis was evaluated considering education processes in the arts as a development input, artists as producers and cultural spaces and institutions as distribution and exchange places. To do this, we used i) a Business Impact Analysis model -BIA-, ii) management indicators developed by the Ministry of Culture and Heritage's, and iii) the results of the 2020 Survey of Working Conditions of Artistic and Cultural Workers, carried out by the Observatory of Cultural Policy and Economics of the Latin American Institute for Research in the Arts -ILIA-. The impact of the COVID19 crisis on the production process of cultural products is described and strategies to stimulate the recovery of the sector and sustain its activities are discussed.
Keywords: Cultural industries, global crisis, culture and economics, Critical Theory, counterhegemony
Downloads
References
Camnitzer, L. (2012). La enseñanza del arte como fraude. En: conferencia del artista en el marco de su exposición en el Museo de Arte de la Universidad Nacional. Bogotá, Colombia. Recuperado el 23/03/19 de http://esferapublica.org/nfblog/la-ensenanza-del-arte-como-fraude/
Circular No. MEF-CGF-2020-0003-C [Ministerio de Economía y Finanzas]. Directrices presupuestarias para el segundo trimestre del ejercicio fiscal 2020. 16 de abril del 2020
Decreto 1017 [Presidencia de la República]. Declaratoria de Calamidad Púbica. 17 de marzo de 2020
Fondo Monetario Internacional (2020), A Crisis Like No Other, An Uncertain Recovery [en línea]. [Fecha de consulta: 4 de junio de 2021], https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2020/06/24/WEOUpdateJune2020
Martinell, A. & Barreiro, B. (2020). Los derechos culturales: Hacia una nueva generación de políticas públicas. Situación y compromisos de España con la comunidad internacional. Documento de Trabajo Observatorio de Cultura y Comunicación; 20/2020. Madrid: Fundación Alternativas
Mercosur, UNESCO, BID, SEGIB y OEI [Ministerio de Cultura de la Nación – Argentina] (17 de diciembre de 2020). Evaluación del impacto del COVID-19 en las industrias culturales y creativas: una iniciativa conjunta del MERCOSUR, UNESCO, BID, SEGIB y OEI. https://www.youtube.com/watch?v=mpvuD1RKf9I
Ministerio de Cultura y Patrimonio. (2020). Pan Integral de Contingencia para las Artes y la Cultura [en línea]. [Fecha de consulta: 15 de mayo de 2021]. Recuperado de: https://www.culturaypatrimonio.gob.ec/ecuador-2020-plan-integral-de-contingencia-para-las-artes-y-la-cultura/
Ministerio de Cultura y Patrimonio. (2021). Verificacion de Postulaciones – Cultura en Movimiento [en línea]. [Fecha de consulta: 15 de mayo de 2021]. Recuperado de: https://juradosculturaenmovimiento.culturaypatrimonio.gob.ec/postulaciones.php
Ministerio de Cultura y Patrimonio. (2021). Impacto del Covid-19 en el sector cultural y patrimonial del Ecuador - marzo 2021 [en línea]. [Fecha de consulta: 15 de mayo de 2021]. Recuperado de: https://www.culturaypatrimonio.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/04/Boleti%CC%81n-Impacto-del-Covid-19.pdf
Observatorio de Políticas y Economía de la Cultura (2020). Resultados de la encuesta de condiciones laborales de trabajadores de las artes y la cultura. Reporte Termómetro Cultural (1), 4-35. Universidad de las Artes / ILIA.
Resolución 265 [Consejo de Educación Superior]. Reglamento de Carrera y Escalafón del Profesor e Investigador del Sistema de Educación Superior. 31 de octubre de 2012
UNESCO (2016). RE Pensar Las Políticas Culturales [en línea]. [Fecha de consulta: 15 de mayo de 2021]. https://en.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/gmr_es.pdf
Universidad de las Artes (2021). Acerca de la UARTES [en línea]. [Fecha de consulta: 15 de mayo de 2021].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
