The role of the artist in current independent cinema: Nomadland as a cultural example of capital realism

Authors

  • SANTIAGO LÓPEZ DELACRUZ University of the Republic
  • EUGENIA MARTÍNEZ NÚÑEZ University of the Republic

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.11.01.22

Abstract

The audiovisual art of the 21st century has most often generated limited-budget film works of great public resonance. This is the case of Nomadland, directed in 2020 by chinese director Chloé Zhao, winner of the Oscar for Best Motion Picture of the Year. The film has a distribution logic that traveled through the main commercial exhibition circuits and streaming services that problematizes the role of the artist in postmodern independent cinema. Understanding that the film is part of a business strategy typical of a capitalist realism, the purpose of which is marketing and a disregard for effective social commitment, it is proposed as an objective to investigate, from the content and distribution of the film, how the artist's creative work is affected when capitalism imposes production formulas taking culture as a market strategy.

Keywords: Art, independent cinema, culture, posmodernity, capitalist realism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. y Horkheimer, M. (1998). Dialéctica de la ilustración. Fragmentos filosóficos. Madrid: Trotta.

Agirre, K. (2014). El nuevo Hollywood y la posmodernidad: entre la subversión y el neoconservadurismo. Palabra Clave, 17 (3), pp. 645-671.

Chan, W. (2021). What Nomadland Gets Wrong About Gig Labor [en línea]. Vulture. [Fecha de consulta: 10 de junio de 2021]. Recuperado de: https://www.vulture.com/article/nomadland-amazon-warehouse-chloe-zhao.html

Cooper, A. (2019). Neoliberal theory and film studies. New Review of Film and Television Studies, 17(3), pp. 265-277.

De Julios Campuzano, A. (1995). Individualismo y modernidad: una lectura alternativa. Anuario de filosofía del derecho, (12), pp. 239-268.

Dixon, M. y Ruiz, T. (2021). Oscar Best Director Gallery: Every Winner In Academy Award History [en línea]. GoldDerby. [Fecha de consulta: 18 de junio de 2021]. Recuperado de: https://www.goldderby.com/gallery/oscar-best-director-gallery-every-winner-academy-award-history/

Feshami, K. (2017). US independent cinema and the capitalist mode of production. En: E, Mazierska y L. Kristensen (eds.), Contemporary Cinema and Neoliberal Ideology. Nueva York: Routledge.

Fisher, M. (2020). Realismo capitalista. ¿No hay alternativa? Buenos Aires: Caja Negra.

Forsyth, S. (2005). Hollywood reloaded: the film as imperial commodity. Socialist Register, 41, pp. 108-123.

Frank. T. (2020). La conquista de lo cool. El negocio de la cultura y la contracultura y el nacimiento del consumismo moderno. Barcelona: Alpha Decay.

Han, B-C. (2018). Buen entretenimiento. Barcelona: Herder.

Han, B-C. (2021). La sociedad paliativa. Barcelona: Herder.

King, G. (2005). American independent cinema. Londres y Nueva York: Tauris.

Konigsberg, I. (2004). Diccionario técnico Akal de cine. Madrid: Ediciones Akal.

Lipovetsky, G. y Serroy, J. (2015). La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Barcelona: Anagrama.

Londoño Zapata, O. (2012). Los Estudios del Discurso: Miradas latinoamericanas I. Ibagué: Universidad de Ibagué.

Martínez, J. M. (2021). ¿Quiénes dominan el ‘streaming’ en el mundo? Así está el ranking de las empresas en la guerra de contenidos [en línea]. CNN en Español. [Fecha de consulta: 19 de junio de 2021]. Recuperado de: https://cnnespanol.cnn.com/2021/05/19/dominan-streaming-orix/

Martínez, R. (2014). Jim Jarmusch desde la posmodernidad [Tesis doctoral, Universidad Raomón Llull]. Repositorio institucional - Universidad Ramón Llull.

Metz, C. (1973). Lenguaje y cine. Barcelona: Planeta.

Verón, E. (1993). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Barcelona: Gedisa.

Zhao, C. (2021a). Chloé Zhao, la mujer que puede hacer historia en los Oscar: “El capitalismo desecha a los mayores” [en línea]. El Español. [Fecha de consulta: 10 de junio de 2021]. Recuperado de:

https://www.elespanol.com/cultura/cine/20210326/chloe-zhao-historia-oscar-capitalismo-desecha-mayores/568693752_0.html

Zhao, C. (2021b). ‘Nomadland’: How Chloé Zhao Made a Secret Road Movie While Becoming a Marvel Director [en línea]. Indiewire. [Fecha de consulta: 15 de junio de 2021]. Recuperado de:

Recuperado de: https://www.indiewire.com/2020/09/nomadland-interview-chloe-zhao-1234584703/

Zhao, C. (2021c). Premios Óscar 2021: Chloé Zhao, la directora que podría hacer historia [en línea]. El Tiempo. [Fecha de consulta: 9 de junio de 2021]. Recuperado de: https://www.eltiempo.com/cultura/cine-y-tv/premios-oscar-2021-entrevista-con-chloe-zhao-directora-de-nomadland-583410

Published

2021-10-13

How to Cite

LÓPEZ DELACRUZ, S. ., & MARTÍNEZ NÚÑEZ, E. . (2021). The role of the artist in current independent cinema: Nomadland as a cultural example of capital realism. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (11), 305–319. https://doi.org/10.18537/tria.11.01.22