The Handler method. Introduction to the pedagogy of the human documentary

Authors

  • SANTIAGO GONZÁLEZ DAMBRAUSKAS University of the Republic
  • NICOLÁS RODRÍGUEZ University of the Republic

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.11.01.26

Abstract

This article is an approach to the cinematographic method developed by Mario Handler, one of the most important filmmakers in Uruguay. It introduces some of the author's postulates and systematizes his teaching method trough the film making of: El voto que el alma pronuncia (2010). The proposal seeks to present a working method in documentary cinema applicable in the Latin American context that deserves to be disseminated.

Keywords: Documentary, uruguayan cinema, artistic creation, teaching practice, Handler.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-Alfaro, H. (1970) Ver para querer. Montevideo: Biblioteca de Marcha.

-Beltramelli, F. (2020) Mario Handler y un tríptico cinematográfico sin hipótesis. En Margulis, P. (Ed.) Transiciones de lo real. Transformaciones políticas, estéticas y tecnológicas en el documental de Argentina, Chile y Uruguay. Buenos Aires: Libraria, pp. 209-228.

-Barrera, A. (2012, marzo 04) [Entrevista de A. Funticelli]. En La isla desierta (Programa radial), Radio Uruguay 1050AM, Uruguay.

-Benedetti, M. (1967, agosto 18) El voto que el alma denuncia. Marcha, p. 25.

-Burton, J. (1986) Cinema and social change in Latin America. Austin: University of Texas Press

-Concari, H. (2012) Mario Handler: retrato de un caminante. Montevideo: Trilce.

-Costa, J. (2012, marzo 08) Pase y vea el carnaval electoral. Búsqueda, s/p.

-Dufuur, L. (2012) Mario Handler: Una mirada crítica sobre la realidad social uruguaya 1964–1973 [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Sevilla, Sevilla.

-Handler, M. (2017) El documental humano. Un libro personal. Montevideo: CSIC-Udelar.

-Handler, M. y Beltramelli, F. (2009) Elecciones 2009. Proyecto inédito. ICAU, Montevideo.

-Iribarne, G. (2012, marzo 12) Nuevas elecciones de Mario Handler. La República, s/p.

-Linares, A. (1976) El cine militante. Madrid: Castellote Editor.

-Martínez Torres, A. y Pérez Estremera, M. (1973) Nuevo cine latinoamericano. Barcelona: Anagrama.

-Melzer, R. (2012) El indescifrable. En Concari, H. (Ed.) Mario Handler: retrato de un caminante. Montevideo: Trilce, pp. 13-18.

-Oxandabarat, R. (2012, marzo 23) La sabiduría del mirón. Brecha, s/p.

-Ruffinelli, J. (2012) América Latina en 130 documentales. Santiago: Uqbar Editores.

-Sadoul, G. (1972) Historia del cine mundial. Desde los orígenes hasta nuestros días. Madrid: Siglo XXI.

-Sennett, R. (2009) El artesano. Barcelona: Anagrama.

-Udelar (2011) El voto que el alma pronuncia. Gaceta.ur, 21, pp. 20-21.

Filmografía citada:

-Handler, M. (1965) Carlos: cine-retrato de un caminante. Uruguay, 31 min.

-Handler, M. y Ulive, U. (1967) Elecciones. Uruguay, 36 min.

-Handler, M. (2002) Aparte. Uruguay, 99 min.

-Handler, M. (2007) Decile a Mario que no vuelva. Uruguay-España, 88 min.

-Handler, M. (2010) El voto que el alma pronuncia. Uruguay, 60 min.

Published

2021-10-13

How to Cite

GONZÁLEZ DAMBRAUSKAS, S. ., & RODRÍGUEZ, N. . (2021). The Handler method. Introduction to the pedagogy of the human documentary. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (11), 373–387. https://doi.org/10.18537/tria.11.01.26