Connections and digressions in the analysis of the Dramatic Text for the creation of the character
DOI:
https://doi.org/10.18537/tria.13.01.16Abstract
The dramatic text was created essentially to be represented, the way in which the information is extracted, and this generate the connections with the aesthetics of the staging, is the genesis of the scenic dramaturgy.
In this dissertation he will present a methodological proposal that allows the actor to build his character in an ideal and creative way, thanks to achieving a vision of connection and digression between the dramatic text, the aesthetics of the staging and his own resources, allowing the construction of the character not to be based on intuition, which generates anxiety and blur in the actor.
A methodology to study the dramatic text and the aesthetic proposal allows the actor to link the message and the elements that the author has placed in the text, and integrate it, with all the scenic languages, thus achieving the objective of the theater, a correct communication with the spectator.
Keywords: Character, analysis, dramatic text, scenic languages, signs.
Downloads
References
Bayón. P. (2003). Los recursos del actor en el acto didáctico. España: Ñaque.
Canoa, J. (1989), Estudios de Dramática, Teoría y Práctica, Col. Estudios No.3. Valladolid: Edit. Aceña.
Cañada Rangel, B. (2021). Encuentros y desencuentros en la creación del personaje. Tsantsa. Revista De Investigaciones artísticas, (11), 37–50. Recuperado a partir de https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/3902
Cañada Rangel, B. (2015). Improvisación, proceso metodológico. México; Editorial Fontamara.
Cañada Rangel, B. (2012). El análisis del texto y la creación del personaje. México: Universidad Autónoma de Querétaro, serie Bellas Artes.
Cañada Rangel, B. (2009.) Bases para la caracterización del personaje. En: Schara, J C. (Compilador). Diálogos Transdisciplinarios. Arte y sociedad. México, D. F.: Edit. Fontamara. pp. 19 – 44.
COLE, T, Compilador, (1986), Actuación, un manual del método de Stanislavsky, México: Editorial Diana, 10a edición.
Del Toro, F. (2008). Semiótica del Teatro. Del texto a la puesta en escena. Buenos Aires, Argentina: Galerna.
De Marinis, M. (2005). En busca del actor y el espectador. Comprender el teatro II. Buenos Aires: Galerna.
Diccionario de Sinónimos y Antónimos, 1ª ed., (2012). Barcelona: Espasa Libros, S. L. U.
Finol, J. E. (2015). La Corposfera. Antropo – semiótica de las cartografías del cuerpo. Venezuela: Ediciones CIESPAL.
Grotowsky, J. (1984). Hacia un teatro pobre. México: Siglo Veintiuno editores.
Hodgson, J. y Richards, E. (1986.) Improvisación. España: Fundamentos.
Jiménez, D. P. (2011). Tres grandes vertientes del Entrenamiento Actoral: Stanislavski,
Meyerhold, Grotowsky. México: Universidad Autónoma de Querétaro, Serie Bellas Artes.
Kowzan, T. (1997.) El signo y el teatro. Madrid: Arco / Libros, S.L.
Oliva, C. y Torres Monreal, F. (1990). Historia Básica del Arte Escénico. Madrid, España: Cátedra.
Pavis, P. (1998). Diccionario del Teatro. Barcelona, España: Paidós.
Real Academia Española: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.5 en línea]. <https://dle.rae.es> [24/09/2022].
Stanislavsky, C. (1984). Creando un rol. Cuadernos de reper- torio. Querétaro, México: Universidad Autónoma de Querétaro.
Theodor, W. Adorno. Kowzan, T., et al. (1992). El Teatro y su Crisis Actual. Venezuela: Monte Ávila Editores C.A.
Ubersfeld, A. (1989). Semiótica teatral. Traducción y adaptación de Francisco Torres Monreal. Madrid: Cátedra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
