Evolution and links of Artificial Intelligence and Smartphones: A tour on their impact on education and imaging

Authors

  • RICARD HUERTA University of Valencia
  • DAVID MASCARELL-PALAU University of Valencia

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.15.01.01

Abstract

This work presents two essential arguments: the application of Artificial Intelligence (AI) in education and its relationship with visual representation and the use of smart mobile devices. A historical comparison is established between the resistance to technology in the past and the current technophobia and technophilia towards AI. AI is considered a milestone comparable to writing or the arrival of the printing press, transforming society. Since 1950, AI capabilities have evolved toward big data analysis, enabling personalized adaptive learning approaches. From its implementation in education in several countries, ethical and bias concerns are raised. Regarding the relationship between AI and Smartphones, the revolution it has brought about in image capture stands out, facilitating their recognition and improving photographic quality. This technology applied to education enriches the learning experience and artistic expression. Taken together, AI is shaping a more personalized and predictably efficient educational future; In it, images play an essential role for visual communication and creativity. However, concerns remain about the digital divide and bias in its implementation.

Keywords: Artificial Intelligence, Education, Smartphone, Images, Digital Culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allaoua-Chelloug, S., Ashfaq, H., Alsuhibany, S., Shorfuzzaman, M., Alsufyani, A., Jalal, A., y Park, J. (2023). Real objects understanding using 3D haptic virtual reality for e-learning education. Computers, Materials & Continua, 74(1), 1607-1624. https://doi.org/10.32604/cmc.2023.032245

Bardin, L. (1986). El análisis de contenido. Akal.

Barrios-Tao, H., Díaz, V., y Guerra, Y. M. (2021). Propósitos de la educación frente a desarrollos de Inteligencia Artificial. Cadernos de Pesquisa, 51, artículo e07767. https://doi.org/10.1590/198053147767

Cancela, E. (2023). Utopías digitales. Imaginar el fin del capitalismo. Verso.

Churchland, P. (1992). The Computational Brain. MIT Press.

Collado, C. (2018, 12 de enero). ¿Para qué sirve realmente la Inteligencia Artificial en un móvil? La Vanguardia, https://www.lavanguardia.com/andro4all/tecnologia/inteligencia-artificial-smartphone-significado

Coşkun, M., Uçar, A., Yildirim, Ö., y Demir, Y. (2017). Face recognition based on convolutional neural network. International Conference on Modern Electrical and Energy Systems (MEES), 376-379, https://doi. org/10.1109/MEES.2017.8248937

Díaz Tito, L. P., Tito Cárdenas, J. V., Garcia Curo, G., y Boy Barreto, A. M. (2021). Inteligencia Artificial aplicada al sector educativo. Revista Venezolana de Gerencia, 26(96), 1189-1200. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.12

Domínguez Diaz, Y. (2016). La utilización de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en el aprendizaje universitario. Universidad y Sociedad, 8(4),158-163.

Durand, C. (2021). Tecnofeudalismo. Crítica de la economía digital. Kaxilda.

Flores-Vivar, J. y García-Peñalvo, F. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Comunicar, 74(30), 37-47. https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=74&articulo=74-2023-03

García, J. (2021). Implicancia de la Inteligencia Artificial en las aulas virtuales para la educación superior. Orbis Tertius UPAL, 5(10), 31-52.

García, M. (2023, 5 de abril). Las mejores 6 aplicaciones para crear imágenes con IA en el móvil. La Vanguardia https://www.lavanguardia.com/andro4all/aplicaciones-gratis/las-mejores-aplicaciones-para-crear-imagenes-con-ia-en-el-movil

García-Peñalvo, F. J. (2023). La percepción de la Inteligencia Artificial en contextos educativos tras el lanzamiento de ChatGPT: Disrupción o Pánico. Education in the Knowledge Society, 24, 1-9.

Girò Gràcia, X., y Sancho-Gil, J. M. (2021). Artificial Intelligence in Education: Big Data, Black Boxes, and Technological Solutionism. Seminar.net, 17(2). https://doi.org/10.7577/seminar.4281

Goldman, S. (2022). Why ChatGPT is having an iPhone moment (with a unique twist). VentureBeat. http://bit.ly/3ZHr75R

Han, B.-Ch. (2021). No-cosas. Quiebras del mundo de hoy. Taurus.

Hartong, S., y Förschler, A. (2019). Opening the black box of data-based school monitoring: Data infrastructures, flows and practices in state education agencies. Big Data & Society. https://doi.org/10.1177/2053951719853311

Holmes, W., Porayska-Pomsta, K., Holstein, K., Sutherland, E., Baker, T., Shum, S.B., Santos, O.C., Rodrigo, M.T., Cukurova, M., Bittencourt, I.I., y Koedinger, K.R. (2022). Ethics of AI in education: Towards a community-wide framework. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 32, 504–526. https://doi.org/10.1007/s40593-021-00239-1

Huerta, R. (2020). Arte, género y diseño en educación digital. Tirant.

Huerta, R. (2021). Patrimonios, tecnologías y periferias en Educación Artística: encuentro con Olaia Fontal, Ricardo Domínguez y Rosa Cubillo. Educación Artística Revista de Investigación EARI, 12, 355-370. https://dx.doi.org/10.7203/eari.12.21960

Huerta, R. (ed.) (2022). Videojuegos y creatividad. Pedagogías culturales en el universo digital. Tirant.

Huerta, R. (2023). Virtual. PUV.

Huerta, R., y Domínguez, R. (2020). Por una muerte digna para la educación artística. Educación Artística Revista de Investigación EARI, 11, 9-24. http://dx.doi.org/10.7203/eari.11.19114

Huerta, R., y Navarro Espinach, G. (2023). Diseñar un museo virtual. McGraw-Hill.

Huerta, R., y Soto-González, M. D. (2022). Museari como recurso digital para activar el pensamiento reflexivo en estudiantado universitario. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educacion Crítica y Social, 8, 25-42. https://dx.doi.org/10.12795/Communiars.2022.i08.02

Informe Horizon (2019). Educause: Higher Education Edition. https://library.educause.edu/resources/2019/4/2019-horizon-report

Informe Horizon (2022). https://es.slideshare.net/slideshow/informe-horizon-2022/257548954

Informe Horizon (2023). Educause: Higher Education Edition. https://universoabierto.org/2023/05/14/informe-educause-horizon-2023-sobre-el-futuro-de-la-ensenanza-y-el-aprendizaje/

Jara I., y Ochoa J.M. (2020). Usos y efectos de la Inteligencia Artificial en educación. BID Banco Iberoamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0002380

Jaron, L. (2023). Contra el rebaño digital. Un manifiesto. Penguin Random House.

López-Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI. Revista de Educación, 4, 167-179.

López-Noguero, F., y Gallardo-López, J. A. (2022). The Educational Use of the Smartphone by University Students of Social Education and Social Work. Revista Fuentes, 24(1), 39-53. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.16822

LeCun, Y., Bengio, Y., y Hinton, G. (2015). Deep learning. Nature, 521, 436-444. https://doi.org/10.1038/nature14539

Lledó, E. (2022). Identidad y amistad. Palabras para un mundo posible. Taurus.

Marzo, J. L. (2021). Las videntes. Imágenes en la era de la predicción. Arcadia.

Medina, M., y Medina, M. A. (2022). El arte NFT y su irrupción en el mercado del arte, Boletín de Arte-UMA, 43, 207-220. http://dx.doi.org/10.24310/BoLArte.2022.vi43.14377

Mascarell-Palau, D. (2022a). Del teléfono móvil al Smartphone: Un recorrido evolutivo del dispositivo móvil hacia implicaciones educativas y artísticas con la imagen. H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte, 1(12), 195-218. https://doi.org/10.25025/hart12.2022.10

Mascarell-Palau, D. (2022b). Influencia de las tecnologías móviles en la cultura y el ocio juvenil. Educar la mirada digital a través de las artes visuales. En A. Silva (Coord.) A educaçao enquanto fenômeno social e a superação das desigualdades sociais (pp. 122-134). Atena. https://doi.org/10.22533/at.ed.711220802

Moreno, R. (2019). La llegada de la Inteligencia Artificial a la educación. RITI Journal, 7(14). https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.022

Newell, A. (1980). Inteligencia Artificial y el concepto de mente. Revista Teorema, 27. 111.

Parra-Sánchez, J. (2022). Potencialidades de la Inteligencia Artificial en Educación Superior: Un enfoque desde la personalización. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(1), 19-27. https://doi.org/10.37843/rted.v14i1.296

Pascuas-Rengifo, Y. S., García-Quintero, J. A., y Mercado-Varela, M. A. (2020). Dispositivos móviles en la educación: tendencias e impacto para la innovación. Revista Politécnica, 16(31), 97–109. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v16n31a8

Perera, M., y Aboal, D. (2018). The Impact of a Mathematics Computer-Assisted Learning Platform on Students’ Mathematics Test Scores. Fundación CEIBAL.

Platón (2014). Fedro (Traducción de Emilio Lledó). Gredos.

Raj, N. S., y Renumol, V. G. (2021). A systematic literature review on adaptive content recommenders in personalized learning environments from 2015 to 2020. Journal of Computers in Education. https://doi.org/10.1007/s40692-021-00199-4

Rivas, A. (2018). Un Sistema Educativo Digital para la Argentina. CIPPEC, 164.

Roig-Vila, R., López Padrón, A., y Urrea-Solano, M. (2021). Perfil del uso académico del Smartphone entre estudiantes noveles universitarios españoles e iberoamericanos. American Journal of Distance Education, 35(1), 66-81. https://doi.org/10.1080/08923647.2021.1880730

Rojas-Castro, P. (2017). Learning Analytics: una revisión de la literatura. Educación y Educadores, 20(1), 106-128.

Sánchez, V., Navarro, J., y Rosas, L. (2021). Aplicaciones de la Inteligencia Artificial en educación: un panorama para docentes y estudiantes. XVI Congreso Nacional de Investigación Educativa.

https://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/doc/2050.pdf

Selwyn, N., Rivera-Vargas, P., Passeron, E., y Miño-Puigcercos, R. (2022). ¿Por qué no todo es (ni debe ser) digital? Interrogantes para pensar sobre digitalización, datificación e inteligencia artificial en educación. En P. Rivera-Vargas, R. Miño-Puigcercos, y E. Passeron (Eds.), Educar con sentido transformador en la universidad (pp. 137-147). Octaedro. https://doi.org/10.31235/osf.io/vx4zr

Terrassa, M. (2022, 12 de junio). Adema presenta los últimos avances de realidad virtual háptica en salud y arte. Mallorca Diario. https://www.mallorcadiario.com/adema-innovaciones-realidad-virtual

Unesco (2019). Inteligencia Artificial en la educación: desafíos y oportunidades para la sostenibilidad y el desarrollo. Unesco Biblioteca Digital, 47.

Unesco (Ed.) (2021). International Forum on AI and the futures of education developing competencies for the AI era. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377251

Vlasova, E. Z., Avksentieva, E. Y., Goncharova, S. V., y Aksyutin, P. A. (2019). Artificial intelligence - The space for the new possibilities to train teachers. Espacios, 40(9). 1-17. https://www.revistaespacios.com/a19v40n09/a19v40n09p17.pdf

Published

2024-12-24

How to Cite

HUERTA , R., & MASCARELL-PALAU, D. . (2024). Evolution and links of Artificial Intelligence and Smartphones: A tour on their impact on education and imaging. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (15), 3–16. https://doi.org/10.18537/tria.15.01.01

Issue

Section

Artículos