Artistic practices in the community: Transformative experiences that foster interculturality and the exercise of cultural rights

Authors

  • PATRICIO SÁNCHEZ-QUINCHUELA University of the Arts

Abstract

Artistic practices, considered in many cases in society as complementary activities for the use of free time, now mean for communities or human groups settled in marginal or peripheral urban territories, the possibility of experimenting with new symbolic languages that serve as a means or instrument for the expression and communication of the daily life of human groups that inhabit these territories. From the implementation and intentional development of these artistic practices with groups of students and teachers of the University of the Arts within the framework of community projects of linkage with society, they reveal processes of interlearning, interculturality and exercise of cultural rights of vulnerable groups in the city of Guayaquil. The visual impacts as testimonials of the intervened sector located in the area of Isla Trinitaria, which is home to a majority Afro-Ecuadorian population, are an example of the potential of artistic practices to generate meeting spaces, interlearning processes between higher education and the community, as well as the possibility of promoting intercultural coexistence with the presence and social relationship of different and diverse actors of society that meet in the Territory opening an opportunity to resume and renew the social relations of the community with external actors in the midst of an escalation of violence and insecurity in recent years. (This article was accepted at the Sixth IDEA International Congress)

KEYWORDS: artistic practices, community, territory, interlearning, interculturality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aladro-Vico, E., Jivkova-Semova, D., & Bailey, O. (2018). Artivismo: Un nuevo lenguaje educativo para la acción social transformadora. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 26(57), 09-18. https://doi.org/10.3916/C57-2018-01

Antón Sánchez, J. (2012). El movimiento social afrodescendiente en el sistema político ecuatoriano. En Las poblaciones afrodescendientes de América Latina y el Caribe. Pasado, presente y perspectivas desde el siglo XXI (pp. 135-161).

Benedetti, C., Infantino, J., Benedetti, C., & Infantino, J. (2022). Políticas y politizaciones en torno a las prácticas artísticas y culturales. Cuadernos de antropología social, 56, 7-23. https://doi.org/10.34096/cas.i56.12058

Bugnone, A. (2019). Prácticas artísticas antirracistas: Moisés Patrício y Mirta Toledo. Cuadernos del CILHA, 20(1), 51-70.

Carrillo, A., & Hilgert, B. (2018). De la universidad a Nigeria y viceversa: Hacia una pedagogía de tránsito. En Universidad latinoamericana y movimientos populares (pp. 111-163). CLACSO. https://www.jstor.org/stable/j.ctvnp0kk6.7

Garaicoa Ortiz, X. (2024). Interculturalidad, discursos del poder, ciudadanía y control social en el Ecuador. Revista de Sociología, 8, 193-217.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2024). Presentación de Resultados Nacionales—Censo Ecuador 2022 (1; p. 62). INEC. https://www.censoecuador.gob.ec/wp-content/uploads/2023/10/Presentacio%CC%81n_Nacional_1%C2%B0entrega-4.pdf

Méndez Oliveros, E. P. (2020). Arte comunitario: Un marco de referencia para la construcción de un modelo de gestión cultural comunitario. El Artista, 17, 1-18.

Ortiz Ocaña, A. (2019). Altersofía y Hacer Decolonial: Epistemología ‘otra’ y formas ‘otras’ de conocer y amar. Utopía y Praxis Latinoamericana, 20(85), 89-116.

Picón Nieto, A. F., Orna Egas, E. S., & Lucio Ramos, Y. J. (2024). Interculturalidad crítica: ¿cómo descolonizar la educación? Código Científico Revista De Investigación, 5(1), 1009-1032.

Redacción Primicias. (2025, octubre 24). Así se reorganiza el crimen en el sur de Guayaquil | Bandas se multiplican en zonas cercanas a los puertos marítimos. Primicias. https://www.primicias.ec/seguridad/bandas-cimiminales-sur-guayaquil-violencia-distritos-esteros-portete-puertos-maritimos-107873/

Sanabrias Moreno, D. (2018). Práctica artística como reivindicación social en la infancia y la tercera edad: Comportamiento y reflexión ante la creación de prácticas artísticas colectivas/comunitarias. Tercio Creciente. https://doi.org/10.17561/rtc.n14.9

Sánchez-Quinchuela, P. (2023). Incidencia de las prácticas artísticas en la transformación social del territorio: Estudio de caso- Asociación Hilarte, Guayaquil-Ecuador. AusArt, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.1387/ausart.24927

Vercoutère Quinche, T. (2013). Pensar el derecho al arte desde los pueblos y nacionalidades del Ecuador. En El derecho al arte en Ecuador (Primera, pp. 53-72). IAEN.

Walsh, C. (2005). Interculturalidad, conocimientos y decolonialidad. Signo y pensamiento, 24(46), 39-50.

Walsh, C. (2009). Interculturalidad, estado, sociedad: Luchas (de)coloniales de nuestra época (Primera). Universidad Andina Simón Bolívar / Ediciones Abya-Yala.

Published

2025-12-26

How to Cite

SÁNCHEZ-QUINCHUELA, P. (2025). Artistic practices in the community: Transformative experiences that foster interculturality and the exercise of cultural rights. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (16), 197–209. Retrieved from https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/6517

Issue

Section

Artículos