Emotions and trajectories of artistic participation. The case of a community of practice in free and contemporary dance

Authors

  • AMPARO ABIGAIL TRINIDAD SUÁREZ CONICET - UNVM
  • ARABELA BEATRIZ VAJA Research and Transfer Center of Villa María, National University of Villa María - CONICET and National University of Río Cuarto

Abstract

The main objective of this article is to describe the emotional aspects experienced and the participation trajectories that unfold within an artistic practice community of free and contemporary dance associated with a National University in Argentina. Regarding methodology, a qualitative case study was conducted in collaboration with the artistic director and the dancers who participated in this context during the year 2023. Narrative accounts and observations were used as data collection tools. The results are organized into two sections: on the one hand, the expression of emotions in the co-construction of artistic works (in relation to the musical source, kinaesthesia or bodily movement, and social relationships); on the other hand, the characteristics of the different artistic participation trajectories (levels of involvement and roles performed). Finally, concluding reflections on the process are presented.

KEYWORDS: Emotions - participation trajectories - artistic community of practice- dance - dancers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alheit, P. (2018). Biographical learning–within the lifelong learning discourse. En K, Illeris (Ed.), Contemporary theories of learning: learning theorists... in their own words (pp. 153-165). Routledge.

Arias Guevara, M. (2020). Otra mirada para la otra economía: cuando el lente nos llega desde los otros feminismos. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(3).

Bisquerra Alzina, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. SÍNTESIS.

Chóliz, M. (2005). Psicología de la emoción: el proceso emocional. Universidad de Valencia. www.uv.es/=choliz

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Morata.

Frenzel, A. C; Goetz, T. y Stockinger, K. (2024). Emotions and emotion regulation. En P. A, Schutz y K. R, Muis (Eds.), Handbook of educational psychology (pp. 219-244). (4a ed.). Routledge.

Griffiths, P. E. y Scarantino, A. (2009). Emotions in the wild: the situated perspective on emotion. En P. Robbins y M. Aydede (Eds.), The cambridge handbook of situated cognition (pp. 437-453). Cambridge University Press.

Hernández Sampieri, R; Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Recolección y análisis de los datos cualitativos. En Metodología de la Investigación (pp. 394-467). (6a ed.). McGraw-Hill.

Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

Luna Zamora, R. (2010). La sociología de las emociones como campo disciplinario. Interacciones y estructuras sociales. En A. Scribano. y P. Lisdero. (Comp.), Sensibilidades en Juego: miradas múltiples desde los estudios sociales de los cuerpos y las emociones (pp.15-38). CEA‐CONICET.

Martín, R. B. (2015). Las comunidades de aprendizaje en contextos de formación formales y no formales [Tesis doctoral, Universidad Nacional de San Luis].

Martín, R. B., Rinaudo, M. C. y Paoloni, P. V. (2019). Comunidades: Estudios y experiencias sobre contextos y comunidades de aprendizaje. Eduvim.

Martín, R. B; Vaja, A. B.; Paoloni, P. V. (2015). Emociones y participación en contextos no formales. Los casos de un taller de tejido y un curso de socorristas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19 (2), 185-202. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56741181012

Mejía Navarrete, J. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social. (1). 47-60. ISSN: 1853-6190.

Mundet Bolós, A; Beltrán Hernández, A. M. y Moreno González, A. (2015). Arte como herramienta social y educativa. Revista Complutense de Educación, 26 (2), 315-329. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43060

Paoloni, P. (2014). El papel de las emociones en los aprendizajes académicos. En P. Paoloni, M. Rinaudo, y A. González Fernández (Eds.), Cuestiones en Psicología Educacional: cuestiones teóricas, metodológicas y estudios de campo (pp.83-132). Sociedad Latina de Comunicación Social.

Petri, H. y Govern, J. (2006). Motivación. Teoría, investigación y aplicaciones. Thomson Learning.

Reeve, J. (1994). Motivación y emoción. McGraw-Hill/Interamericana de España, S.A.

Reeve, J. (2010). Motivación y emoción. (5a ed.). McGraw-Hill. https://bit.ly/32B3aC0

Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Morata.

Tennant, M. (2018). The life history of the self. En K. Illeris (Ed.), Contemporary theories of learning: learning theorists… in their own words (pp. 166-178). (2a ed.). Routledge.

Vaja, A.B. y Manavella, A.M. (2021a). Emociones en la universidad. Un estudio en una asignatura vinculada con el Trabajo Final de Grado. Investigación en la Escuela, (103), 153-165. http://dx.doi.org/10.12795/IE.2021.i103.11

Vaja, A. B. y Manavella, A. M. (2021b). Emociones y compromiso en diversos contextos de aprendizaje. En R. B. Martín, N. E. Palombo, A. M. Manavella, A. B. Vaja, J.M. Díaz Lozada y L. Garcia Romano (Eds.), Experiencias y aprendizajes en clave autobiográfica: aportes teóricos y prácticos sobre contextos, compromiso y emociones en la formación docente (pp. 30-45). Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales.

Vergara, G. (2014). Reflexiones sobre las contribuciones de la observación participante para una Sociología de los cuerpos y las emociones. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, (6), 42-56.

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidad. Paidós Ibérica, S. A.

Wenger, E. (2006). Communities of practice: a brief introduction. http://wenger-trayner.com/

Wenger, E; McDermott, R. y Snyder, W. (2002). Cultivating communities of practice: a guide to managing knowledge. Harvard Business School Press.

Wenger-Trayner, E., Wenger-Trayner, B., Reid, P. y Bruderlein, C. (2023). Communities of practice within and across organizations: a guidebook. Social Learning Lab.

Published

2025-12-26

How to Cite

TRINIDAD SUÁREZ, A. A., & VAJA, A. B. (2025). Emotions and trajectories of artistic participation. The case of a community of practice in free and contemporary dance. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (16), 211–224. Retrieved from https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/6518

Issue

Section

Artículos