«Beyond the flat white of music»: Mark Rothko and Samuel Beckett on the music of Rebecca Saunders

Authors

  • ANTONI GONZALO CARBÓ University of Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.14.01.10

Abstract

It is no coincidence that it is the worlds of Mark Rothko and Samuel Beckett that inspire the sound universe of composer Rebecca Saunders (London, 1967): an ultimate nothingness or emptiness links the work of the three creators. Both in literary creation (Mallarmé, Beckett, Celan), where the dissolution of writing and of the speaker himself takes place, and in musical composition (Boulez, Sciarrino, Saunders), where sound fades away until its complete reintegration into the original silence, whiteness is a recurrent image to designate the ultimate Reality. This omnipresent whiteness is the geography of the process of self-dissolution of the individual in the all-embracing whiteness of the absolute. Saunders reiterates the importance of silence in contemporary composition as the canvas on which sounds dissolve, reaching such beautiful colours, textures, and degrees of presence on their way to nothingness: «stain [white] in the silence».

KEYWORDS: Rebecca Saunders, Mark Rothko, Samuel Beckett, Nothingness, Void.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Th. W. (1980). Teoría estética. Taurus.

Adorno, Th. W. (2003). Notas sobre literatura. Akal.

Adorno, Th. W. (2004). Teoría estética. Akal.

Andlington, R. (1999). «The Music of Rebecca Saunders. Into the Sensuous World». The Musical Times, 140(1868), pp. 48+50-56 https://doi.org/10.2307/1004495 https://www.jstor.org/stable/1004495

Ashton, D. (1983). About Rothko. Oxford University Press.

Baldwin, H. L. (1990). Samuel Beckett’s Real Silence. Penn State University Press.

Beckett, S. (1969a). Malone muere. Lumen.

Beckett, S. (1969b). Molloy. Lumen.

Beckett, S. (1969c). Residua. Tusquets.

Beckett, S. (1971). Textos para nada. Tusquets.

Beckett, S. (1976). Pour finir encore et autres foirades. Minuit.

Beckett, S. (1978). Detritus. Tusquets.

Beckett, S. (1986). Fin de partida. Tusquets.

Beckett, S. (1987). Pavesas. Tusquets.

Beckett, S. (1990). Manchas en el silencio. Tusquets.

Beckett, S. (1997). Relatos. Tusquets.

Beckett, S. (2000). Obra poética completa. Hiperión.

Beckett, S. (2004). A vueltas quietas. La Uña Rota.

Beckett, S. (2011). Sueño con mujeres que ni fu ni fa. Tusquets.

Benoit, É. (2007). Néant sonore. Mallarmé ou la traversée des paradoxes. Droz.

Berio, L. (2019). Un recuerdo al futuro. Acantilado.

Bernold, A. (1992). L’Amitié de Beckett 1979-1989. Hermann.

Bindeman, S. L. (2017). Silence in Philosophy, Literature, and Art. Brill, Rodopi.

Blanchot, M. (1969). El libro que vendrá. Monte Ávila.

Blanchot, M. (2002). El espacio literario. Editora Nacional.

Blanchot, M. (2015). La escritura del desastre. Trotta.

Bonnefoy, Y. (1986). Mallarmé: La musique de l’intellect. En C. Samuel (Dir.), Éclats/Boulez (pp. 96-98). Éditions du Centre Pompidou.

Bonnefoy, Y. (1993). Principio y fin de la nieve. Hiperión.

Bryden, M. (1997). Sounds and Silence: Beckett’s Music. En M. Buning, M. Engelberts, y S. Houppermans (Eds.), Samuel Beckett: Crossroads and Borderlines. L’œuvre Carrefour/ L’œuvre limite (pp. 279-288). Rodopi.

Bryden, M. (Ed.). (1998). Samuel Beckett and Music. Clarendon Press.

Buci-Glucksmann, Ch. (1987). Effets d’ombre: le dernier séminaire. En L. Giard (Dir.), Michel de Certeau (pp. 169-178). Éditions du Centre Pompidou.

Buning, M. (1990). Samuel Beckett’s Negative Way. Intimations of the ‘Via Negativa’ in his Late Plays. En D. Jasper, y C. Crowder (Eds.), European Literature and Theology in the Twentieth Century: Ends of Time (pp. 129-142). Macmillan.

Buning, M. (1999). The Play of Negativity in the Beckettian Text. En B. Steward (Ed.), Beckett and Beyond. Proceedings of the “Beckett and Beyond” conference held in Monaco, 1991 (pp. 32-40). Colin Smythe.

Buning, M., Engelberts, M., y Kosters, O. (Eds.). (2000). Beckett and religion; Beckett, aesthetics, politics / Beckett et la religion; Beckett, l’esthétique, la politique. Rodopi.

Cacciari, M. (2004). Soledad acogedora. De Leopardi a Celan. Abada.

Carson, A. (2020). Economía de lo que no se pierde. Leyendo a Simónides de Ceos con Paul Celan. Vaso Roto.

Catanzaro, M. (1992). «Musical Form and Beckett’s Lessness», Notes on Modern Irish Literature, 4, pp. 45-51.

Celan, P. (1999). Obras completas. Trotta.

Certeau, M. de. (1973). L’absent de l’histoire. Mame.

Certeau, M. de. (2006). La debilidad de creer. Katz.

Chavarria-Aldrete, B. (2017). Entrevista/Interview Rebecca Saunders [en línea]. [Fecha de consulta: 02 de enero de 2023]. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=_aelD1yA4q8.

Chesney, D. M. (2013). Silence Nowhen. Late Modernism, Minimalism, and Silence in the Work of Samuel Beckett. Peter Lang.

Clément, B. (1994). L’œuvre sans qualités. Rhétorique de Samuel Beckett. Seuil.

Cronin, A. (2012). Samuel Beckett. El ultimo modernista. La Uña Rota.

Cuesta Abad, J. M. (2007). Aut: out. El dilema de Beckett. En J. Jiménez Heffernan (Ed.), Tentativas sobre Beckett (pp. 93-119). Círculo de Bellas Artes.

Derrida, J. (1975). La diseminación. Fundamentos.

Derrida, J. (2015). Clamor. La Oficina.

Derrida, J., y Vattimo, G. (Eds.). (1996). La religión. PPC.

Didi-Huberman, G. (2014). El hombre que andaba en el color. Abada.

Duras, M. (1984). El mal de la muerte. Tusquets.

Eliot, T. S. (2016). Cuatro cuartetos; La roca; Asesinato en la catedral. Lumen.

Ergal, Y.-M., y M. Finck (Comps.). (2010). Écriture et silence au XXe siècle. Presses Universitaires de Strasbourg.

Feneyrou, L. (Dir.). (2013). Silences de l’oracle. Autour de l’œuvre de Salvatore Sciarrino. Centre de documentation de la musique contemporaine.

Givone, S. (2009). Historia de la nada. Adriana Hidalgo.

González García, Á. (noviembre-diciembre 1989). El silencio de Rothko se exagera. Arquitectura: Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid, 281, 108-117. Recuperado de: El silencio de Rothko se exagera - Dialnet (unirioja.es).

Gould, Th. (2018). Silence in Modern Literature and Philosophy. Beckett, Barthes, Nancy, Stevens. Springer International Publishing, Palgrave Macmillan.

Haselböck, L. (2020). «Wie klingt die Stille?». Klangräume und Klangdramaturgie bei Rebecca Saunders. En U. Tadday (Ed.), Rebecca Saunders. Musik-Konzepte (pp. 20-36). Neue Folge, IV, 188/189.

Ibáñez Fanés, J. (2004). La lupa de Beckett. Antonio Machado Libros.

Jankélévitch, V. (2005). La música y lo inefable. Alpha Decay.

Jarman, D. (2017). Croma. Un libro de color. Caja Negra.

Kandinsky, W. (1972). De lo espiritual en el arte. Barral.

Laws, C. (2013). Headaches among the Overtones. Music in Beckett / Beckett in Music. Rodopi.

Le Clézio, J.M.G. (2010). El éxtasis material. Adriana Hidalgo.

Leopardi, G. (1991). Zibaldone di pensieri. 3 vols. Garzanti.

Losseff, N., y Doctor, J. (Eds.). (2007). Silence, Music, Silent Music. Ashgate.

Mallarmé, S. (1998). Œuvres complètes. Gallimard.

Mallarmé, S. (1998a). Stéphane Mallarmé en castellano II. Poesías seguido de Otras poesías / Anécdotas o poemas / Igitur / Una jugada de dados. Pontificia Universidad Católica de Perú.

Mallarmé, S. (1998b). Stéphane Mallarmé en castellano III. Divagaciones, seguido de Prosa diversa / Correspondencia. Pontificia Universidad Católica de Perú.

Merlin, A. (2023). Rebecca Saunders : la musique à fleur de peau. Entretien par Arnaud Merlin. [en línea]. [Fecha de consulta: 22 de junio de 2023]. Recuperado de: https://www.ensembleintercontemporain.com/fr/2023/06/rebecca-saunders-la-musique-a-fleur-de-peau/.

Nonnenmann, R. (2020). Musik um Nichts. Rebecca Saunders’ Traditionen, Routinen, An- und Widersprüche. En U. Tadday (Ed.), Rebecca Saunders. Musik-Konzepte (pp. 52-70). Neue Folge, IV, 188/189 .

O’Doherty, B. (1982). American Masters. The Voice and the Myth. Dutton.

Parrott, J. (2003). ‘Nothing Neatly Named’: The Beckettian Aesthetic and Negative Theology. En M. Buning, M. Engelberts, S. Houppermans, y D. de Ruyter-Tognotti (Eds.), Samuel Beckett Today / Aujourd’hui. Three Dialogues Revisited / Les Trois dialogues revisités (pp. 91-104). Rodapi.

Richard, J.-P. (octubre-diciembre 1964). Mallarmé et le rien, d’après un fragment inédit. Revue d’histoire littéraire de la France, 64(4), 633-644.

Rodman, S. (1957). Conversations with Artists. Capricorn Books.

Rose, B. (2008). ¿Pintó Mark Rothko la faz de Dios? [en línea]. [Fecha de consulta: 1 de mayo de 2023]. Recuperado de: http://linea-e.com/2009/rothko/.

Rosenberg, H. (1973). The De-definition of Art. Collier Books.

Ross, C. (1997). “Toute blanche dans la blancheur”: La prédominance de la métaphore blanche dans l’écriture beckettiene. En M. Buning, M. Engelberts, y S. Houppermans (Eds.), Samuel Beckett: Crossroads and Borderlines. L’œuvre Carrefour/ L’œuvre limite (pp. 267-276). Rodopi. Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/25781226.

Rothko, M. (2010). La realidad del artista. Filosofías del arte. Síntesis.

Sandler, I. (1970). The Triumph of American Painting. Harper and Collins.

Saunders, R. (2005). Blue and Gray. [en línea]. [Fecha de consulta: 02 de enero de 2023]. Recuperado de: https://www.rebeccasaunders.net/blue-and-gray.

Saunders, R. (2013/14). Void. [en línea]. [Fecha de consulta: 02 de enero de 2023]. Recuperado de: https://www.rebeccasaunders.net/void.

Saunders, R. (2014). Alba. [en línea]. [Fecha de consulta: 02 de enero de 2023]. Recuperado de: https://www.rebeccasaunders.net/alba.

Saunders, R. (2015). White. [en línea]. [Fecha de consulta: 02 de enero de 2023]. Recuperado de: https://www.rebeccasaunders.net/white.

Severino, E. (1990). Il nulla e la poesia. Alla fine dell’età della tecnica: Leopardi. Rizzoli.

Sholl, R., y Maas, S. van. (Eds). (2017). Contemporary Music and Spirituality. Routledge.

Steiner, G. (1989). Presencias reales. ¿Hay algo en lo que decimos? Destino.

Taylor, M. C. (1992). Disfiguring. Art, Architecture, Religion. University of Chicago Press.

Trebolle, J. (2008). Imagen y palabra de un silencio. La Biblia en su mundo. Trotta.

Weissmann, D. (2000). La couleur u-topique du dernier Celan. Autour du recueil posthume Zeitgehöft. En M. Costantini, J. Le Rider, y F. Soulages (Dir.), La couleur réfléchie (pp. 105-119). L’Harmattan.

Winkelvoss, K. (2004). Rilke, la pensée des yeux. Presses Sorbonne Nouvelle.

Wolf, W., y Bernhart, W. (Eds.). (2016). Silence and Absence in Literature and Music. Brill.

Wolfson, E. R. (2008). Murmuring Secrets: Eroticism and Esotericism in Medieval Kabbalah. En W. J. Hanegraaff, y J. J. Kripal (Eds.), Hidden Intercourse. Eros and Sexuality in the History of Western Esotericism (pp. 65-110). Brill.

Wolosky, Sh. (1995). Language Mysticism. The Negative Way of Language in Eliot, Beckett, and Celan. Stanford University Press.

Yáñez, P. (18 de noviembre de 2008). Rebecca Saunders, la incansable exploradora. Mundoclásico.com [en línea]. [Fecha de consulta: 24 de enero de 2023]. Recuperado de: https://www.mundoclasico.com/articulo/12017/Rebecca-Saunders-la-incansable-exploradora.

Yáñez, P. (1 de marzo de 2021). Solo (1) Rebecca Saunders. Mundoclásico.com [en línea]. [Fecha de consulta: 24 de enero de 2023]. Recuperado de: https://www.mundoclasico.com/articulo/34422/Solo-1-Rebecca-Saunders.

Yáñez, P. (24 de enero de 2023). «Mi música es increíblemente precisa» Rebecca Saunders. El compositor habla [en línea]. [Fecha de consulta: 24 de enero de 2023]. Recuperado de: https://www.elcompositorhabla.com/es/noticias/rebecca--saunders_3404.zhtm.

Published

2023-12-21

How to Cite

GONZALO CARBÓ, A. . (2023). «Beyond the flat white of music»: Mark Rothko and Samuel Beckett on the music of Rebecca Saunders. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (14), 133–151. https://doi.org/10.18537/tria.14.01.10

Issue

Section

Artículos