Internacionalización de alojamiento y servicios de comida. Determinantes para su éxito comercial
DOI:
https://doi.org/10.25097/rep.n34.2021.04Keywords:
Comercio internacional, internacionalización de servicios, alojamiento y servicios de comida, determinantes para internacionalizaciónAbstract
The internationalization of services has become a relevant link in the value chain of international trade, and that is why this article identifies the determinants that enhance the internationalization of accommodation and food services in the city of Bogotá Colombia. Said determinants for the internationalization of services were correlated through the asymptotic significance of Pearson's Chi-square, the analysis of simple correspondences and symmetric normalization with the size of the companies studied, their time in the market and the share of their portfolio. in the international market. Among the main results, the legislation on migration and personnel movements, investment promotion policies, the country's image / brand, cultural affinity and access to credit are identified as the main determinants for the internationalization of accommodation and services of food in the geographical setting studied.
Downloads
References
Arroyave, S. T. (2012). Internacionalización de la PYME Latinoamericana: Referente para el éxito empresarial en Colombia. Revista Ciencias Estratégicas, 20(27), 119-132.
Asobancaria (2017). El sector servicios: ¿vamos por buen camino?. Recuperado de https://www.asobancaria.com/2017/11/14/el-sector-servicios-vamos-por-buen-camino/
Banco Mundial (2018). Apertura del comercio: políticas más sólidas posibilitan el crecimiento económico en beneficio de todos. Recuperado de https://www.bancomundial.org/es/results/2018/04/03/stronger-open-trade-policies-enables-economic-growth-for-all
Calderón, H., Fayos, T., & Turbillejas, B. (2007). El éxito en la internacionalización en un entorno global: planificación de marketing, cooperación y compromiso internacional. Mediterráneo económico, 11, 113-128.
Cámara de Comercio de Bogotá (2020). Bases de datos e información empresarial. Recuperado de https://www.ccb.org.co/Fortalezca-su-empresa/Temas-destacados/Bases-de-datos-e-informacion-empresarial
Cámara de Comercio de Bogotá (2018). Balance de la economía de la región Bogotá – Cundinamarca. Recuperado de https://bibliotecadigital.ccb.org.co/handle/11520/22918
Castro, E. M. (2019). Bioestadística aplicada en investigación clínica: conceptos básicos. Revista médica clínica las Condes, 30(1), 50-65.
Cedrón, L. A. (2017). Prueba Chi-Cuadrado en la estadística no paramétrica. Ciencias, 1(1), 13-17.
Fontalvo-Cerpa, W. (2015). Análisis multivariado para determinar los factores más relevantes de deserción estudiantil presentes en el programa de Ingeniería Industrial de una Universidad del Caribe colombiano. Revista Prospectiva, 13(1), 86-98
Gani, A. (2017). The logistics performance effect in international trade. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 33(4), 279-288.
González, R. A., Ferro, R. E., & Liberona, D. (2020). Government and governance in intelligent cities, smart transportation study case in Bogotá Colombia. Ain Shams Engineering Journal, 11(1), 25-34.
Graterol-López, H., & Sigala-Paparella, L. E. (2014). Empresas de internacionalización acelerada: estudio de casos en Venezuela. Estudios Gerenciales, 30(133), 461-468.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Ciudad de México: McGraw Hill.
Junior, P. C. & Simoni Ribeiro, N. (2010). Comportamiento estratégico del sector de servicios de alojamiento en la industria del turismo. Análisis de la conurbación Fronteira da Paz. Estudios y Perspectivas en Turismo, 19(6), 1011-1036.
Khan, S. A., Qianli, D., SongBo, W., Zaman, K., & Zhang, Y. (2017). Travel and tourism competitiveness index: The impact of air transportation, railways transportation, travel and transport services on international inbound and outbound tourism. Journal of Air Transport Management, 58, 125-134.
López, N. V., Boluda, I. K., Ronda, P. C., & Fernández, A. H. (2013). La internacionalización como variable moderadora en las estrategias fabricante-distribuidor. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 16(4), 259-269.
López-Rodríguez, C. Ligarreto, J. & Lombana, E. (2019). Realidades y determinantes de la internacionalización de servicios: una mirada a las organizaciones de Bogotá, Colombia. Revista ESPACIOS, 40(4) 29-41.
López Rodríguez, C. E., Acosta Molina, A., Páez León, A., Sarmiento Páez, L., & Tafur Serrano, A. (2018). Enfoques estratégicos del brand equity en las empresas que internacionalizan servicios de operación logística en Bogotá. Revista Universidad y Empresa, 20(35), 117-142.
López-Rodríguez, C. E., Barón, L. T., Pérez, K. T. & Canacué, L. F. (2020). Beneficios y oportunidades de mejoramiento para la internacionalización de empresas comercializadoras de lulo en Colombia. Revista Economía y Política, 55-71.
López-Rodríguez, C. E., Poveda-Aguja, F. A., Beltrán-Bejarano, D. V., & Cárdenas-Calderón, L. F. (2020). Internationalization of Contact-Center Services: A Look to Colombian Organizations. In European Conference on Knowledge Management (pp. 484-XIX). Academic Conferences International Limited.
Montero, A. R. & González, M. E. (2020). Hacia una estrategia de internacionalización de la economía ecuatoriana 2020-2030. Revista Científica Ecociencia, 7(4), 73-95.
Morales, J. A. & López, J. G. (2015). Internacionalización de las pymes: análisis de recursos y capacidades internas mediante lógica difusa. Contaduría y administración, 60(4), 836-863.
Moreno, S. E. Castell, O. P. & Ramírez, A. P. (2017). El sector servicios en Colombia: Una exploración de la relación entre innovación e internacionalización. Dimensión empresarial, 15(2), 117-140.
OMC (2007). Diez ventajas del sistema de comercio de la OMC. Recuperado de https://www.uv.es/~mpuchade/MDH/OMC10ventajas.pdf
OMC (2019). La importancia de comercio de servicios. Recuperado de https://www.wto.org/spanish/res_s/booksp_s/04_wtr19_3_s.pdf
Olivares Mesa, A. (2005). La globalización y la internacionalización de la empresa: ¿es necesario un nuevo paradigma? Estudios gerenciales, 21(96), 127-137.
Poblete, C., & Amorós, J. E. (2013). Determinantes en la Estrategia de Internacionalización para las Pymes: el Caso de Chile. Journal of technology management & innovation, 8(1), 97-106.
Robledo-Ardila, C., & Ríos-Molina, C. (2013). La internacionalización como objetivo explícito en la visión y misión declaradas de las 500 empresas más grandes en Colombia. AD-minister, (22), 33-50.
Sánchez-Sellero, M., Sánchez-Sellero, P., Cruz-González, M. M., & Sánchez-Sellero, F. (2018). Relación entre sobrecualificación y satisfacción laboral durante la crisis española de 2008. Contaduría y administración, 63(2), 1-20.
Suárez-Eiroa, B., Fernández, E., Méndez-Martínez, G., & Soto-Oñate, D. (2019). Operational principles of circular economy for sustainable development: Linking theory and practice. Journal of cleaner production, 214, 952-961.
Vargas, G. A. (2019). Social mobilisation in Colombia’s extractive industries, 2000–2015. The Extractive Industries and Society, 6(3), 873-880.
Vázquez Núñez, S. O., & Vázquez López, S. O. (2007). Principales enfoques teóricos e investigaciones empíricas generales sobre la internacionalización de PYMES: Un estudio exploratorio de investigaciones entre 1999 y 2004. Contaduría y administración, (222), 41-57.
Vega-Malagón, G., Ávila-Morales, J., Vega-Malagón, A. J., Camacho-Calderón, N., Becerril-Santos, A., & Leo-Amador, G. E. (2014). Paradigmas en la investigación. Enfoque cuantitativo y cualitativo. European Scientific Journal, 10(15).
Zapata, L. F., & Barrientos, S. C. (2013). Retos de gestión intercultural en las actividades de internacionalización de microempresas de Medellín. Estudios Gerenciales, 29(129), 456-465.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Economy and Politics Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal declines any responsibility for possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.
The University of Cuenca in Ecuador conserves the patrimonial rights (copyright) of the published works and will favor the reuse of the same ones, these can be: copy, use, diffuse, transmit and expose publicly.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.



