Consumption of the new pornography in adolescents of the Cuenca canton and its relationship with sexual-affective behaviors, sexual violence and gender violence against women, in the years 2020, 2021 and 2022 at the University of Cuenca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/iuris.19.02.04

Keywords:

pornography, critical, feminist analysis, good practices, investigative challenges

Abstract

This work offers a feminist critical analysis of the research project “Consumption of new pornography in adolescents in the canton of Cuenca and its relationship with sexual-affective behaviors, sexual violence, and gender violence against women.” The objective is to complement the main project by identifying
methodological and theoretical obstacles and highlighting good practices from
a gender perspective. The critical analysis, based on feminist theories, examines
possible deficiencies in the conceptualization and execution of the study. The
research seeks to provide a deeper understanding of the intersections between
gender, sexuality, and pornography consumption in adolescents, promoting
more inclusive and reflective approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernabé, F. N. (2019). Androcentrismo, ciencia y filosofía de la ciencia. Revista de humanidades de Valparaíso, (14), 287-313.

Cuero Montenegro, A. Y. (2019). ¿Es posible una intervención feminista descolonial? Una reflexión desde la experiencia y la práctica política antirracista. Millcayac – Revista Digital de Ciencias Sociales, 6(10), 21-40.

Everardo (coordinadoras). Investigación feminista. Epistemología, metodología y representaciones sociales. Revista Mexicana de Sociología, 77(1), 157-168.

Facultad de Jurisprudencia, Ciencias Políticas y Sociales. (2022). Consumo de la nueva pornografía en adolescentes del cantón Cuenca y su relación con los comportamientos sexo-afectivos, la violencia sexual y la violencia de género contra las mujeres, en los años 2020, 2021 y 2022. Universidad de Cuenca.

Harding, S. (2006). Science and Social Inequality: Feminist and Postcolonial Issues. University of Illinois Press.

Llivichuzhca Pillco, A. del R., & López Pérez, R. (2023). Poder y género: carencias y dilemas. Andamios, Revista de Investigación Social, 20(52).

Merlyn, M., Jayo, L., Ortiz, D., & Moreta-Herrera, R. (2020). Consumo de pornografía y su impacto en actitudes y conductas en estudiantes universitarios. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 20(2), 59-76. Pontificia Universidad de Buenos Aires.

Mohajan, H. K. (2022). An overview on the feminism and its categories. Research and Advances in Education, 1(3), 11-26. Link

Pérez, S. (2023). Una guía práctica para integrar la perspectiva de género en la investigación. Universitat Oberta de Catalunya.

Silvestre Cabrera, M., López Belloso, M., & Royo Prieto, R. (2020). La aplicación de la Feminist Standpoint Theory en la investigación social. Investigaciones Feministas, 11(2), 307-318.

Spring, Ú. (2015). Norma Blazquez Graf, Fátima Flores Palacios y Maribel Ríos

Tokumura, O. (2015). Pornografía Online: Una nueva adicción. Madrid, España:Editorial Voz de papel.

Torrado Martín-Palomino, E., Gutiérrez Barroso, J., Romero Morales, Y., & González Ramos

Vivero Marín, C. E. (2016). Género y teoría literaria feminista: herramientas de análisis para la aproximación social desde la literatura. Sincronía, (70), 114-134.

Zunino, E., & Guzzetti, L. (2018). La intervención social en clave feminista. Aportes de las teorías feministas para la intervención en lo social. Debate Público. Reflexión de Trabajo Social, 8(15-16), Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Carrera de Trabajo Social.

Published

2024-07-20

How to Cite

Yánez Íñiguez, S. A. (2024). Consumption of the new pornography in adolescents of the Cuenca canton and its relationship with sexual-affective behaviors, sexual violence and gender violence against women, in the years 2020, 2021 and 2022 at the University of Cuenca. Revista Iuris, 19(2), 81–99. https://doi.org/10.18537/iuris.19.02.04

Issue

Section

Artículos de investigación (Tema Central)