The subject of History of Art in university studies under the gender perspective. Analysis and proposals.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/mskn.14.02.03

Keywords:

art History, Gender Perspective, University, teaching, women

Abstract

Art history education in the university context continues transmitting the same obvious sexist bias that permeates the discipline even today. In order to recover the erased memory of women artists and problematizing their absence/presence in history, this paper analyzes the current situation of the basic subject History of Art taught in different levels of the Faculty of Philosophy and Letters of the University of Alicante. Likewise, opportunities are identified for the introduction of a gender perspective in the subject that makes it possible to adapt the educational resources to the current social and academic reality. Finally, a proposal for the application of the gender perspective is presented, carried out during the 2022/23 academic year, which focuses its efforts on those areas that are most difficult to modify in practice: the contents and bibliography of the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Argan, G. C. y Espinosa, J. (1977). El arte moderno: 1770-1970. Fernando Torres.

Ballesteros, E. (2016). Los números cuentan. Sub-representación de la obra artística de mujeres creadoras en museos y centros de arte contemporáneos. Política y Sociedad, 53(2), 577-602. https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2016.v53.n2.46964

Bel, J. C. (2016). El papel de las mujeres en la historia según las imágenes de los libros de texto. Comparación de manuales editados durante la LOE y la LOMCE. Aula, Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 22, 219-233.

Bianchi, R., Torelli, M., y Calatrava, J. (2000). El arte de la Antigüedad Clásica: Etruria-Roma. Akal.

Blanco, A. y León, P. (2011). Arte griego. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Boardman. J. (2002). El arte griego. Destino.

Bolufer, M. (2018). Mujeres y hombres en la historia: Una propuesta historiográfica y docente. Pomares.

Bozal, V. (2000). Arte del siglo XX en España. Espasa-Calpe.

Caballero, J. (2022). Aplicando la perspectiva de género en la asignatura Teoría e Historia del Arte Contemporáneo. En S. Reverter (Ed.) Experiencias docentes de la introducción de la perspectiva de género, (pp. 87-98). Universitat Jaume I. http://dx.doi.org/10.6035/InnovacioEducativa.27

Capitel, A. (2009). La arquitectura compuesta por partes. Gustavo Gili.

Chastel, A. (1988). El arte italiano. Akal.

Combalía, V. (2006) Amazonas con pincel. Destino.

De Diego, E. (1987). La mujer y la pintura del s. XIX español. Cuatrocientas olvidadas y algunas más. Cátedra.

Del Río, I. (2010). Mujeres pintando la historia. Las chicas del óleo. Pintoras y escultoras anteriores a 1789. Akrón.

Dempsey, A. (2002). Estilos, escuelas y movimientos: guía enciclopédica del arte moderno. Blume.

Díez, R., Gómez, I. M., Moreno, J. R., Ponsoda, S., Vera-Muñoz, M. I. y Aguilar, B. M. (2017). Análisis de género del material didáctico de asignaturas de la Facultad de Educación en la Universidad de Alicante. En R. Roig-Vila. (Ed.), Investigación en docencia universitaria. Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (183-192). Octaedro.

Durán, G. (2013). Baronesa dandy, reina dadá. Diaz y Pons.

Fernández, A. (Ed.) (2001). Las mujeres en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Síntesis.

Fernández, E. (2007). El conocimiento del pasado a través del Libro de La ciudad de las damas, de Christine de Pizan. Anuario del departamento de Historia y Teoría del Arte, 19, 35–50.

Frigeri, F. (2020). Mujeres artistas. Blume.

Gammel, I. (2011). Body Seats: The Uncensored Writings of Elsa von Freytag-Loringhoven. MIT Press.

García, A., Jardón, P. y Masriera, C. (2023). Pastwomen: un proyecto de investigación feminista colaborativo. UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, (15), 58–74. https://doi.org/10.30827/unes.i15.27593

García-Sinausía, S. y Valtierra, A. (2021). Ni “mujer de”, ni epígrafe. Creadoras plásticas relevantes en el patrimonio cultural y el currículo educativo. Aula De Encuentro, 23(1), 241–261. https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5630

Gombrich. E. H. (2003). La historia del arte. Debate.

Grabar, O. (1990). La formación del arte islámico. Cátedra.

Guasch, A. M. (2000). El arte último del siglo XX: del posminimalismo a lo multicultural. Alianza.

Harding, S. (1986). The science question in feminism. Cornell University Press.

Hartt, F. (1989). Arte, historia de la pintura, escultura y arquitectura. Akal.

Hauser, A. (1951). Historia social del arte y de la literatura. Yorik.

Hernando, A. (2022). La fantasía de la individualidad: sobre la construcción sociohistórica del sujeto moderno. Traficantes de Sueños.

Hessel, K. (2022). Historia del arte sin hombres. Ático de los Libros.

Honour, H. y Fleming, J. (2002). Historia mundial del arte. Akal.

Hustvedt, S. (29 de marzo de 2019). A woman in the men’s room: when will the art world recognise the real artist behind Duchamp’s Fountain? The Guardian. https://www.theguardian.com/books/2019/mar/29/marcel-duchamp-fountain-women-art-history

Janson, A. F., Castelli, G., Luxán, E. y Payarols, F. (1990). Historia general del arte. Alianza.

Lafuente, E. (1987). Breve historia de la pintura española. Akal.

Lemarchand, M.J. y Cirlot, V. (2018). La ciudad de las damas. Siruela.

López, M. (2011). Mulier me fecit. Hacia un análisis feminista del arte y su educación. Horas y horas.

López, M. y Fernández, A. (2018). Museos en femenino: un proyecto sobre igualdad, empoderamiento femenino y educación. Storia delle donne, 14, 103-124. https://doi.org/10.13128/SDD-25661

Maceira, L. (2005). Investigación del currículum oculto en la educación superior: alternativas para superar el sexismo en la escuela. Revista de estudios de género La Ventana, 3(21), 187-227.

Marín, J. y Giménez, F. (2022) Reflexiones sobre la materia Estética, gusto y patrimonio desde una perspectiva de género. En S. Reverter (Ed.) Experiencias docentes de la introducción de la perspectiva de género, (pp. 77-86). Universitat Jaume I. http://dx.doi.org/10.6035/InnovacioEducativa.27

Mayayo, P. (2003). Historias de mujeres, historias del arte. Cátedra.

Mayordomo, C. (2023, septiembre) Mujeres en el arte https://conchamayordomo.com/mujeres-en-el-arte/

McCabe, K. (2021). Más que una musa: relaciones creativas que eclipsaron a las mujeres. Garbuix Books.

McIntosh, P. (2019). On Privilege, Fraudulence and Teaching as Learning. Selected essays 1981-2019. Routledge.

Moreno, J. R. y Vera, M. I. (2016). QR-Learning: la invisibilidad de la mujer en el arte. Revista Estudios, Universidad de Costa Rica, (33), 292-314. http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/27368

Mujeres en las Artes Visuales. (2020). Informe MAV nº 19. Comparativa de autoría de exposiciones individuales en diferentes museos y centros de arte en España (2014-2019), respecto a los informes: INFORME MAV #5(1999-2009) e INFORME MAV #12 (2010-2013). https://mav.org.es/category/documentacion/informes/

Mujeres en las Artes Visuales. (2021). Buenas prácticas, Foro MAV 2015-2021 https://mav.org.es/wp-content/uploads/2022/07/BUENAS_PRACTICAS-FOROSMAV.pdf

Nochlin, L. (1971). Why Have There Been No Great Women Artists? Art News, 9(69), 22-39.

Olmedo, Y.V., Gómez, S., González, A.J. Manchado M.M., Martínez, D.D. y Mellado, F. (2019). Aplicando la interdisciplinariedad en el aula: La mujer transitando espacio y rompiendo moldes (siglos XV-XX). Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8(4), 1-15. https://helvia.uco.es/bitstream/handle/10396/19673/innovacion_y_buenas_practicas_docentes_1.pdf?sequence=1yisAllowed=y

Parker, R. y Pollock, G. (1981). Old Mistresses: Women, Art and Ideology. Routledge y Kegan Paul.

Provencio, H. y Arráez, J.L. (2016). Implementación de la perspectiva de género en la docencia en la Facultad de Filosofía y Letras (Filologías) En R. Roig, J. E. Blasco, A. Lledó y N. Pellín. (Eds.), Investigación e innovación educativa en docencia universitaria. Retos, propuestas y acciones, (pp. 2635-2649). Universidad de Alicante. http://hdl.handle.net/10045/59668

Ramírez, J. A. y Gómez, A. (Eds.). (2005). Historia del arte. Alianza.

Rausell, H. y Valls, R. (2021). Género y formación del profesorado. Propuestas del profesorado en formación para introducir a las mujeres en el currículo de Ciencias Sociales. Revista interuniversitaria de formación del profesorado. Continuación de la antigua Revista de escuelas normales, 96(35.1), 109-126. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.82056

Rausell, H. y Talavera, M. (2017). Dificultades de la coeducación en la formación del profesorado. Feminismos, 29, 329-345. http://dx.doi.org/10.14198/fem.2017.29.13

Rebollar, E. (2013). El género en los planes de estudio de los grados de educación de las universidades públicas españolas [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. Repositorio TDX. https://www.tdx.cat/handle/10803/129102

Reverter, S. (Ed.) (2022). Experiencias docentes de la introducción de la perspectiva de género. Universitat Jaume I. http://dx.doi.org/10.6035/InnovacioEducativa.27

Reyero. C. (2014). Introducción al arte occidental del siglo XIX. Cátedra.

Rössler, P. (2019). Bauhaus mädels. A tribute to pioneering women artists. Taschen.

Sanjuán, E. (2015). ¿Dónde está la mujer en la historia del arte de bachillerato? Clío: History and History Teaching, 41, 1-14. http://clio.rediris.es/n41/articulos/sanjuan2015.pdf

Sanjuán, E. (2020). Historia del Arte con perspectiva de género. Diseño de materiales de Secundaria y Bachillerato. En F. García González, C. J. Gómez Carrasco, R. Cózar Gutiérrez, y P. Martínez Gómez (Eds.), La Historia Moderna en la Enseñanza Universitaria, contenidos, materiales y representaciones, (pp.175-182). Universidad de Castilla La Mancha. http://doi.org/10.18239/jornadas_2020.27.00

Satoca, H. (2022). Ni musas ni sumisas. Bruguera.

Tenenbaum, E. (2022). La mirada inquieta. Cómo disfrutar del arte con tus propios ojos. Planeta.

Tenenbaum, E. (2023). Las mujeres detrás de Picasso. Planeta.

Triviño, L. (2014). Cómo abordar la enseñanza de la historia del arte desde una perspectiva de género: el movimiento impresionista como ejemplo. Dossiers Feministes, (19), 205-220. https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/292257

Universidad de Alicante (2022). IV Plan de igualdad de oportunidades de la Universidad de Alicante (2022-2025). https://web.ua.es/es/unidad-igualdad/3-planes-de-igualdad/planes-igualdad-ua.html

Universidad de Alicante (2023). Recursos docentes. Unidad de igualdad de la Universidad de Alicante. https://web.ua.es/es/unidad-igualdad/docencia-igualdad/presentacion.html

Wittkower. R. (2007). Arte y arquitectura en Italia, 1600-1750. Cátedra.

Zabalbeascoa, A. y Rodríguez, J. (1998). Vidas construidas: biografías de arquitectos. Gustavo Gili.

Published

2023-12-27

How to Cite

Albero Verdú, S. Ángela. (2023). The subject of History of Art in university studies under the gender perspective. Analysis and proposals. Maskana, 14(2), 29–38. https://doi.org/10.18537/mskn.14.02.03

Issue

Section

Research articles