Teaching writing at the university? Academic literacy emergency
DOI:
https://doi.org/10.18537/puc.25.13Keywords:
alfabetización académica, lectura, escrituraAbstract
The aim of this paper is to elicit the discussion about the emergency that has been generated in the field of academic writing in the Ecuadorian University. As an initial approach, we will consider the state of the arts by describing the ways Latin-American, European and North-American universities have faced this problem. Afterwards, we will analyze the situation of academic writing at the University of Cuenca. Finally, we will give an account of two propositions from the Faculty of Philosophy in order to start a conversation with other faculties and universities of the country.
Downloads
References
Carlino, Paulina. “Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativasposibles”, Educere Investigación. N.º 20, 2003, 409-420.
Carlino, Paulina. Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2005.
Carlino, Paulina. “Representaciones sobre la escritura y formas de enseñarla en Universidades de América del Norte”, en Revista de Educación, N.º 336, 2005, 143-168.
Carlino, Paulina. “¿Qué nos dicen las investigaciones internacionales sobre la escritura en la universidad?”, en Cuadernos de psicopedagogía, N.º (Boyacá), 2007, 21-40.
Carlino, Paulina. “Enseñar a escribir en la universidad: cómo lo hacen en USA y por qué” Revista Iberoamericana de Educación – OEI. 2002.
Camargo Martínez, Zahyra, et. al. Didáctica de la comprensión y producción de textos académicos. Quindío: Universidad de Quindío, 2011. CES y CEAACES. Plan de contingencia. Guía del examen de fin de carrera en Comunicación Oral y Escrita. Disponible en http://www.ces.gob.ec/doc/Guias_examenes_fin_carrera/comunicacin%20escrita.pdf. Visita: 23 junio de 2013.
CEAACES. Modelo general para la Evaluación de carreras con fines de acreditación (Quito 2011). Disponible en: http://www.google.com.ec/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.espoch.edu.ec%2FDescargas%2Fserviciopub%2FINDICADORES_CEAACES-1_6953f.docx&ei=GSGEUtbcDdOlkQeY-4CoCw&usg=AFQjCNFY-jl-F5qrg1JxZfm3VxoLkzBsUA&bvm=bv.56343320,d.eW0. Visita: 23 de junio de 2013.
Condemarín, Mabel y Chadwick, Mariana. Taller de escritura. Santiago de Chile: Editorial Universitaria, 1988. Cummins, Jim. Lenguaje, poder y pedagogía: niños y niñas bilingües entre dos fuegos.Madrid: Ministerio de Educación, 2002.
Didou Aupetit, Sylvie. “Evaluación de la propiedad científica y restructuración de los sistemas universitarios de investigadores en América Latina”, en Educación Superior y sociedad, N.º 12, 2007, 65-79.
Domínguez, Guillermo. “¿Por qué no escriben textos los estudiantes?”. Revista del Centro de Investigaciones [Universidad Autónoma del Estado de México] N.º 19. (2002): 85-98. Disponible en http://redalyc.uaemex.mx/pdf/342/34251911.pdf
Hernández, Gregorio. “Escritura académica y formación de maestros ¿Por qué no acaban las tesis?”. Tiempo de educar [Universidad Autónoma del Estado de México] Nº 19. (2009): 11-40. Disponible en http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/311/31113164002.pdf
Hymes, Dell. “Competence and perfomance in linguistic teory”, in Language acquisition: models and Methods. Eds. Huxley, R. e Ingram, E.Nueva York: Academic Press, 1971.
Hyland, Ken. Writing in the academy. Reputation, education y knowledge. Londres: Universidad de Londres, 2007.
Lema, Fernando. “Migraciones calificadas y el desarrollo sustentable en América Latina”, enEducación Superior y sociedad. N.º 12, 2007, 108-123.
Martins, Isabel. “Sobre la escritura académica en América latina: síntesis de los estudios en Argentina, México y Venezuela”, en Textos de la didáctica de la lengua y de la literaura N.º 36, Barcelona: Graó, 2004.
Rodríguez Castelo, Hernán. Cómo escribir bien. Quito, Corporación Editora Nacional, 2003.Villalobos, José. “La enseñanza de la escritura a nivel universitario: fundamentos teóricos y actividades prácticas basados en la teoría sociocultural”. Educere [Universidad de los Andes, Venezuela] N.º 36. (2006): 61-71. Disponible en http://redalyc.uaemex.mx/pdf/356/35603612.pdf
Villavicencio, Manuel. Escribir en la universidad. Guía para estudiantes y docentes de pregrado y posgrado. Cuenca: Servigraf, 2011.
Vygostky, Lev. Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós, 2010 [1934]
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Gloria Riera, Guillermo Cordero, Manuel Villavicencio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © Autors.

You are free to:
![]() |
Share — copy and redistribute the material in any medium or format |
![]() |
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. |
Under the following conditions:
![]() |
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the licence, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licenser endorses you or your use. |
| NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes. | |
| ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. |
| No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the licence permits. |












