Alfabetización académica y cultura escrita: la perspectiva de los estudiantes sobre para qué, cómo y qué escriben en la universidad

Authors

  • Ana María Méndez Puga
  • Olga López Pérez
  • Nancy Karen Ramírez Sánchez

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.27.07

Keywords:

Academic literacy, written culture, disciplines, university education

Abstract

Reading and writing are recognized as practices and processes that demand the systematic and intentional teaching, not limited to one stage of life and schooling, raise the need for specific attention to the university context. This paper presents the results of a research project in process-oriented work with university students in reading and writing issues, where it is intended that the written language facilitates learning about the disciplines; find elements to achieve better academic literacy and incorporate youth literacy. The research design is mixed and the objective of the first stage is to identify what, how and what to write the students during their training. It was found that there is a significant difference between students of the first and last degrees; the first to recognize the writing on the school as a means of access to learning that takes time and where there are different ways of writing; second, it shows that writing is just a way of demonstrating the reading of texts and how to write depends the teacher’s view and the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anijovich, R. (2014). “Sobre la retroalimentación”. Fragmento de una presentación so-bre la evaluación de los aprendizajes. Diploma Superior en Constructivismo y Educación, FLACSO. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?-v=ylB6oU9O-1g

Bronkart, J. P. (2007). Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Burbules, N. (2009). “El aprendizaje y el entretenimiento ya no son actividades sepa-radas”. Entrevista realizada por Fabián Bosoer para Clarín. Recuperado de http://edant.clarin.com/suplementos/zona/2009/05/24/z-01925084.htm

Carlino, P. (2005). “La escritura en el nivel superior”. En Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetiza-ción. México D.F. Fondo de Cultura Económica.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Bar-celona. Anagrama.

Dussel, I. (2009). “Los nuevos alfabetismos en el siglo XXI. Desafíos para la escuela”, conferencia en Virtualeduca 2009. Recupera-do de http://www.virtualeduca.info/Documentos/veBA09%20_confDussel.pdf

Fainholc, B. (2006). “Lectura crítica en Internet. Análisis y utilización de sus recursos”, En Comunicar. Revista científica de Comuni-cación y Educación, 26, pp. 155 - 162. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/158/15802624.pdf

Gros, B. (2007). “El aprendizaje colaborativo a través de la red: límites y posibilidades”. En Aula de Innovación Educativa Barcelona, 162, pp. 44-50. Recuperado de http://www.uninorte.edu.co/con-gresog10/conf/08_El_Aprendizaje_Colaborativo_a_traves_de_la_red.pdf

Magadán, C. (2012). Lengua 2. Serie para la enseñanza en el Modelo 1 a 1. Conectar Igualdad. Educ.ar. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Ministerio de Educación (2005). La documentación narrativa de ex-periencias pedagógicas. Una estrategia para la formación de docentes. Recuperado de http://aulapostitulo.educ.ar/location.cgi?wid_objeto=5568&id_curso=7152&wseccion=03&wid_re-positorio=R1&esMicrositio=no&wid_archivo=136511

Published

2016-11-28

How to Cite

Méndez Puga, A. M., López Pérez, O., & Ramírez Sánchez, N. K. (2016). Alfabetización académica y cultura escrita: la perspectiva de los estudiantes sobre para qué, cómo y qué escriben en la universidad. Revista Pucara, 1(27), 93–104. https://doi.org/10.18537/puc.27.07