Escritura de tesis: dificultades, desafíos y propuestas

Authors

  • Marcelo Casarin

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.27.14

Keywords:

thesis, writing, difficulties, pedagogical proposal

Abstract

The paper develops a reflection with emphasis on work’s experience in devices known generically as “thesis’ workshops “. These workshops usually propose a tour of various contents ranging from epistemological reflection, revision methods and research techniques, to those related to the article in its many dimensions. The focus is on this last point. It starts from the experience of several years in the development of a proposal of praxis and reflection about the written production research- oriented that aims to facilitate the complex literacy process demanded by the preparation of a thesis: a re-understanding of the language’s rules, the communication strategies and the familiarity with the various formal and generic aspects that are involved in this verbal artifact.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barthes, R. (1987). “Escribir la lectura”. En El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura (p. 35-38). Buenos Aires: Paidós

Casarin, M. & Irastorza, R. (2014), “La citación en textos científico-aca-démicos: normas, tradiciones y estrategias”. En Revista Educación y Desarrollo Social, 8 (1), pp. 180-191

Casarin, M. & Irastorza, R (2015). “Viejas competencias, nuevos desafíos del siglo XXI: leer y escribir en la propia lengua. El caso de la comunicación científica”. En Alamo, O. (Coord.) Conexiones. Divulgación y apropiación social del conocimiento en Ciencia y Tecnología. Políticas Públicas y Ciudadanía. Villa María, Argentina: EDU-VIM.

Cassany, D. (1998). La cocina de la escritura. Barcelona: Lumen.

Day, R. (1990). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Washington DC: Organización Panamericana de la Salud.

Eco, U. (1982). Cómo se hace una tesis. Técnicas y procedimientos de estudio, investigación y escritura. Buenos Aires: Gedisa.

Montolío, E. (Coord.) (2000). Manual práctico de escritura académica(vols. I, II y III) Barcelona: Ariel.

Quivy, R. & Van Campenhoudt, L. (1998). Manual de investigación en ciencias sociales. México, D.F.: Limusa.

Published

2016-11-28

How to Cite

Casarin, M. (2016). Escritura de tesis: dificultades, desafíos y propuestas. Revista Pucara, 1(27), 179–188. https://doi.org/10.18537/puc.27.14