Strengthening the Human Condition: The Task of The Humanities in Higher Education

Authors

  • Alexandra Catalina Astudillo Figueroa Universidad San Francisco de Quito

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.30.01.01

Keywords:

Higher Education, humanities, human condition, personhood, ecstatic education.

Abstract

If one reviews the history of education, it can be established that pedagogical propositions emerge from the evolutionary process of societies which demand more educational solutions for the training and actioning of citizens. Currently, there are concerning discourses and practices that attempt to displace the humanities from the university’s curricular offer. Based on arguments such as the low employability of students after college and the need to answer to the demands of a labor market that is ever more competitive, these debates focus on the humanities’ actual usefulness and they push for the elimination of a humanistic training from college campuses. This article proposes that, on the contrary, given the current state of affairs, a training in the humanities is essential because this indifferent, self-referential, superficial, and unmediated society can only be restored through genuine and responsible professional futures that are competitive and informed, with attitude and ability, and that can foster a collective human elevated consciousness.     

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blecua, J. M. (1999). La enseñanza de las humanidades. Madrid: Santillana.

Bullock, A. (1989). La tradición humanista en Occidente. Madrid: Alianza.

Cervantes, M. (2004). El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha. Madrid: Santillana.

Cifuentes Medina, J. E. (2014). El papel de las humanidades en la educación superior en el siglo XXI. Revista Quaestiones Disputatae. Temas de debate, 15, 101-112.

Contreras, C. A. (1999) Concepto de las humanidades. Disponible en https://studylib.es/ doc/270354/concepto-de-lashumanidades---un-virtual

Cordua, C. (2012). La crisis de las humanidades. Revista de Filosofía, 68, 7-9. Disponible en http://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602012000100002

Cots, V. M. (2006). Crisis de las humanidades, crisis del canon. Mil Seiscientos Dieciséis. Anuario, 11, 253-260.

Culler, J. (1988). El futuro de las humanidades. En El canon literario (139-160). Madrid: Arco / Libros.

Díaz Villarreal, W. (2015). Las humanidades, la universidad y la era de la excelencia académica. Literatura: Teoría, Historia, Crítica. 17(2), 19-38. Disponible en http://dx.doi.org/10.15446/lthc.v17n2.51270.

Grassi, E. (1999). La filosofía del Humanismo. Preeminencia de la palabra. Barcelona: Anthropos.

Guerra, Y. M. (2008) ¿Las humanidades en crisis o la crisis de la humanidad? Revista Educación y desarrollo social, 2(2), 135-142. Disponible en https://doi.org/ 10.18359/reds.828

Giménez A. & Gómez, M. I. (2005). Pedagogos cristianos. Loja: UTPL.

Ibáñez-Martín, J. A. (1995). Hacia una formación humanística. Objetivos de la educación en la sociedad científico-técnica. Barcelona:

Herder.

Jocelyn, H. D. (1973) Homo sum: humani nil a me alienum puto (Terence, Heauton timorumenos 77) Antichthon 7, 14-46.

Lacilla, M. F. (2018). La libertad y su educación desde la perspectiva de Fernando Rielo. En Proceedings Sixth World Conference on Metaphysics (209-220). Madrid: Fundación Fernando Rielo.

López, J.M. (1985). El Modelo pedagógico. Boletín Idente. 12

Mollis, M. (Comp.) (2003). Las universidades en América Latina: ¿reformadas o alteradas? La cosmética del poder financiero. Buenos Aires: CLACSO.

Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad: una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Juana Pailaya, (trad.).

Barcelona: Paidós.

Rielo, F. (2001a). Filosofía sicoética. En Mis meditaciones desde el modelo genético (121-142). Madrid: Fundación Fernando Rielo.

Rielo, F. (2001b). Función de la fe en la educación para la paz. En Educardesde y para la paz (97-119). Madrid: Fundación Fernando Rielo.

Rielo, F. (2002). Transfiguración. (2da ed.). Madrid: Fundación Fernando Rielo.

Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Editorial Ariel Urrea

Published

2019-11-24

How to Cite

Astudillo Figueroa, A. C. (2019). Strengthening the Human Condition: The Task of The Humanities in Higher Education. Revista Pucara, 1(30), 23–38. https://doi.org/10.18537/puc.30.01.01