Validation of the Initial Reading and Writing Test

Authors

  • Freddy Gustavo Duchimasa Ochoa Universidad de Cuenca
  • Gina Catalina Bojorque Iñegues Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.31.05

Keywords:

kindergarten, test validation, emergent literacy, young children’s performance

Abstract

Emergent literacy skills play a fundamental role in children’s overall development and predict their success in school. At the national level, no valid and reliable tests have been found to assess these skills; therefore, this study aimed to (a) validate the test Prueba de Lectura y Escritura Inicial (PLEI) to assess Ecuadorian kindergartners’ emergent literacy skills and (b) determine the level of performance of these children in the test. The participants were 80 kindergarten children coming from four public schools of Cuenca and Paute. Six experts evaluated the validity of the PLEI. The results indicated that the PLEI is valid and reliable for assessing the emergent literacy skills of kindergarten children. The methodological and educational implications of these results are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Freddy Gustavo Duchimasa Ochoa, Universidad de Cuenca

Freddy Duchimasa-Ochoa obtuvo el título de Licenciado en Ciencias de la Educación en la Universidad Politécnica Salesiana. Es docente de segundo año de básica de la Unidad Educativa “26 de Febrero”. Su principal interés de investigación se centra en la enseñanza y aprendizaje de la lectura y escritura inicial. Actualmente, es estudiante de los programas de Maestría en Pedagogía de la Lectura y la Escritura, de la Universidad de Cuenca y Maestría en Innovación en la Enseñanza Inicial de la Lengua Escrita, de la Universidad Andina Simón Bolívar, Ecuador.

Gina Catalina Bojorque Iñegues, Universidad de Cuenca

Gina Bojorque obtuvo el título de Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad Católica de Lovaina (KU Leuven), Bélgica. Es docente-investigadora de la Facultad de Filosofía de la Universidad de Cuenca. Su principal interés de investigación se centra en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas y de la lectura y escritura durante la etapa preescolar. Actualmente, es directora del proyecto de investigación “Desarrollo de patrones matemáticos de los niños de primer año de básica” financiado por la Dirección de Investigación de la Universidad de Cuenca (DIUC). Es autora de varios artículos científicos publicados en revistas nacionales e internacionales.

 

References

Bojorque, G. y Mena, S. (2020). Prueba de Lectura y Escritura Inicial. Documento no publicado.

Bonilla, F., Botteri, A., y Vilchez, A. (2013). Validación de una Prueba de Alfabetización Inicial (PAI) en instituciones públicas y privadas pertenecientes a la UGEL N. ° 07 (Tesis de Mestría). Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima-Perú.

Cabell, S., Justice, L., Kaderavek, J., Pence, K. y Brett-Smith, A. (2009). Emergent literacy. Lessons for success. San Diego, California: Plural Publishing INC.

Cabell, S., Justice, L., Zucker, T., y Kilday, C. (2009). Validity of teacher report for assessing the emergent literacy skills of atrisk preschoolers. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 40(2), 161–173.

Cain, K., y Oakhill, J. (2007). Reading comprehension difficulties: correlates, causes, and consequence. En K. Cain, y J. Oakhill (Eds.), Children’s comprehension problems in oral and written text: a cognitive perspective. (pp. 41-75). Guilford Press.

Catts, H., Fey, M., Tomblin, J., y Zhang, X. (2002). A longitudinal investigation of reading outcomes in children with language impairment. Journal of Speech. Language, and Hearing Research, 45(6), 1142–1157.

Clemente, M., Ramírez, E., y Sánchez, M. (2010). Theoretical approaches and teaching practices in early literacy instruction. Cultura y Educación, 22(3), 313-328.

Cohen, N. (2010). The impact of language development on the psychosocial and emotional development of young children. Encyclopedia of language and literacy development. London: Canadian Language and Literacy Research Network.

Conejo, L., y Carniol, A. (2017). Conocimientos sobre la lectoescritura emergente y prácticas en las aulas para su promoción: Un estudio con docentes de preescolar en Costa Rica. Revista Costarricense de Psicología, 36(2), 105-121.

Cuetos, F., Rodríguez, B., Ruano, E., y Arribas, D. (2007). Prolec-R, Batería de evaluación de los procesos lectores, Madrid: TEA.

Defior, S., y Serrano, F. (2011). Procesos fonológicos explícitos e implícitos, lectura y dislexia. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría, Neurociencias, 11(1), 79-94.

Dong, Y., Xiao, S., Wei, D., y Tang, Y. (2020). The Effects of Home Literacy Environment on Children’s Reading Comprehension Development: A Meta-analysis. Educational Sciences: Theory and Practice, 20(2), 63-82.

Duncan, G., Dowsett, A., Claessenks, J., Magnuson, A., Huston, P., Aletha, C.,…Japel, C. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428-1446.

Goikoetxea, E., y Martínez, N. (2015). Los beneficios de la lectura compartida de libros: breve revisión. Educación XXI, 18(1), 303-324.

González, M., López, S., Villar, J., y Rodríguez, A. (2013). Estudios de predictores de la lectura. Investigación en Educación, 2(11), 98-110.

Gutiérrez, R. y Díez, A. (2015). Aprendizaje de la escritura y habilidades de conciencia fonológica en las primeras edades. Bordón, 67(4), 43-59.

Gruhn, S., y Weideman A. (2017). The initial validation of a test of emergent literacy. Per Linguam, 33(1), 25-53.

Hagg, C. (2017). Predictores en la Lectura y Escritura en Sujetos Mexicanos en Educación Primaria (tesis doctoral). Universidad de Málaga, España.

INEVAL. (2017). Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Proyecto Ser Estudiante Infancia-SEIN. Quito-Ecuador.

INEVAL. (2007). Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Informe de resultados Nacional. Ser bachiller año lectivo 2017-2018. Quito.

Invernizzi, M., Justice, L., Landrum, T., y Booker, K. (2005). Early Literacy Reading in Kindergarten: Widespread Implementation in Virginia. Journal of Literacy Research, 36(4), 479-500.

Invernizzi, M., Landrum, T., Teichman, T., y Townsend, M. (2010). Increased Implementation of Emergent Literacy Screening in Pre-Kindergarten. Early Childhood Education Journal, 37(6), 437-446.

Justice, L., Kaderavek, J., Fan, X., y Hunt, A. (2009). Accelerating preschoolers’ early literacy development through classroombased teacher-child storybook reading and explicit print referencing. Languaje, Speech, and Hearing Services in Schools, 40(1), 67-85.

Kline, P. (1999). The Handbook of Psychological Testing. London: Routledge.

Lonigan, C. (2006). Development, assessment, and promotion of preliteracy skills. Early Education and Development, 17(1), 91- 114.

Lundberg, I., Larsman, P., y Strid, A. (2012). Development of phonological awareness during the preschool year: The influence of gender and socio-economic status. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 25(2), 305-320.

Marí, M., Gil, M., y Ceccato, R. (2019). Habilidades predictoras de éxito en el aprendizaje inicial de la lectura y su relación con dos

métodos de enseñanza. Revista INFAD de Psicología. 3(1), 149-158.

Mena, S. (2020). Enseñanza del código alfabético desde la ruta fonológica. Revista Andina de Educación, 3(1), 2-7.

Merino, J., Mathiesen, M., Domínguez, P., Rodríguez, C., y Soto, M. (2018). Impacto de un programa de desarrollo profesional

docente en la calidad del ambiente para la alfabetización emergente. Perfiles educativos, 11(159), 35-50.

Montealegre, R., y Forero, L. (2006). Desarrollo de la lectoescritura: Adquisición y dominio. Acta Colombiana de Psicología, 1(9), 25-40.

National Early Literacy Panel (NELP). (2008). Developing early literacy: Report of the National Early Literacy Panel. Washington, DC: National Center for Family Literacy

Piacente, I. (2012). Comprensión verbal en alumnos universitarios. Orientación y Sociedad, 12, 1-16.

Salgado, H. (2000). Cómo enseñamos a leer y a escribir. Buenos Aires: Editorial Magisterio del Río de la Plata.

Shanahan, T. (2008). Introduction to the report of the National Early Literacy Panel. En National Early Literacy Panel (Ed.), Developing early literacy: Report of the National Early Literacy Panel Washington, DC: National Institute for Literacy.

Suárez-Coalla, P., García, M., y Cuetos, F. (2014). Predictores de la lectura y escritura en castellano. Infancia y Aprendizaje, 36(1), 77-89.

UNESCO. (2013). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de caidad para todos al 2015. Santiago de

Chile, UNESCO.

UNESCO. (2015). El Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE). Los aprendizajes de los estudiantes de América Latina y el Caribe. Santiago de Chile, UNESCO.

Villalón, M., y Rolla, A. (2008). Prueba de alfabetización inicial (PAI). Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Villegas, C. (2010). Análisis del proceso de la adquisión de nuevo vocabulario a través del tratamiento de la práctica lectora.

Tiempo de Educar, 11(21), 9-30.

Wagner, R., y Torgesen, J. (1987). The nature of phonological processing and its casual role in the acquisition of reading skills. Psychological Bulletin, 101(2), 192-212.

Whitehurst, G., y Lonigan, C. (2003). Get Ready to read! An early literacy manual: screening tool, activities and resources. USA:

Pearson Early Learning.

Published

2020-12-20

How to Cite

Duchimasa Ochoa, F. G., & Bojorque Iñegues, G. C. (2020). Validation of the Initial Reading and Writing Test. Revista Pucara, 1(31), 73–84. https://doi.org/10.18537/puc.31.05