Reading in network: scopes and challenges of reading promotion in Loja province
DOI:
https://doi.org/10.18537/puc.33.02.13Keywords:
Reading promotion, reading experiences, mediation sessions, digital resources, empathy mappingAbstract
El proyecto Leer en red de la Universidad Nacional de Loja tiene como objetivo fortalecer las habilidades lectoras de los estudiantes de primaria y secundaria de la provincia de Loja. Durante la ejecución se ha utilizado la herramienta del mapa de empatía para comprender la experiencia lectora de los participantes. Con base en estos resultados, los ejecutores diseñan sesiones de mediación contemplando tres ejes: 1) enfoque conversacional y lúdico; 2) ampliar el acceso a través de la digitalización y la difusión a través de networks; and, 3) use of digital resources associated to a text. Currently, 4 cycles of mediation sessions have been executed with a total of 860 beneficiaries and an increase in the reading time of the participants has been observed, as well as the strengthening of the necessary skills to consolidate autonomous readers.
Downloads
References
INEC (2012). Hábitos de lectura en Ecuador. Celibro. Org. https://www.celibro.org.ec/web/img/cms/ESTUDIO%20HA
BITOS%20DE%20LECTURA%20INEC.pdf
Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Revista de Educación y Pedagogía, 18, 96-112. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/19065
Ordóñez, J. y León, F. (2020). Experiencia lectora y su problemática en el entorno educativo universitario. El caso de la Carrera de Pedagogía y Ciencias Experimentales: Matemáticas y Física de la Universidad Nacional de Loja (Ecuador). Espacios, 4 (28), 185-193. https://www.revistaespacios.com/a20v41n28/a20v41n28p15.pdf
Petit, M. (2008). El derecho a la metáfora. Signo y Seña, (18), 131-143. https://doi.org/10.34096/sys.n19.5764
Rodríguez, P. (2018). Causas pedagógicas que inciden en la comprensión lectora de los estudiantes de octavos años de Educación Básica de la Unidad Educativa “Rafael Suárez Meneses” de la parroquia San Francisco del cantón Ibarra en el año lectivo 2017 – 2018, [Tesis de maestría]. Instituto de Posgrado de la Universidad Técnica del Norte. IbarraEcuador. http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/8694/1/PG%20703%20TESIS.pdf
Solórzano, A. (2021). Mapa de empatía en docentes del Centro de Atención Múltiple sobre la infraestructura educativa en San
Felipe, Guanajuato. Divulgare, 8 (15), 8 - 15. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/divulgare/a
rticle/view/6455/7690
UNESCO (2015). La lectura en la era móvil: un estudio sobre la lectura móvil en los países en desarrollo. Oficina de la
UNESCO en Ciudad de México.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 PUCARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © Autors.

You are free to:
![]() |
Share — copy and redistribute the material in any medium or format |
![]() |
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. |
Under the following conditions:
![]() |
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the licence, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licenser endorses you or your use. |
| NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes. | |
| ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. |
| No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the licence permits. |












