Certum est quia impossibile est. From Hyperrealism of José Manuel Cajal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.36.01.06

Keywords:

hyperrealism, illusion, José Manuel Cajal, game, seduction

Abstract

The hyperrealism of the contemporary Spanish painter José Manuel Cajal is confronted with Jean Baudrillard’s theory of seduction, based on the analysis of two of his paintings, Rembrandtplein and Russells Square. Using the single case method, it is concluded that Rembrandtplein shows the illusion of seduction with some patience. And this, because the oil seems to extinguish its logos, the result precisely of its mimetic perfection. In Russells Square, on the other hand, the viewer has no choice but to recognize a 0 mimesis, that is, a primitive fascination with the game, as if it were, for example, the Squid game.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro, R. (2014). Post-posmodernismo. Revista Reflexiones, 92(2), 103-113. https://www.scielo.sa.cr/pdf/reflexiones/v93n2/a08v93n2.pdf

Arbeláez-Campillo, D., Villasmil, J., Rojas-Bahamón, M. & Parra, R. (2021). Reflexiones filosóficas sobre el juego del Calamar –Squid Game- serie de Netflix. Revista de Filosofía, 38(99), 304-315. https://doi.org/10.5281/zenodo.5660438

Aristóteles (1974). Poética (V. García Yebra, trad.). Gredos. (Trabajo original publicado en 1311).

Baudrillard, J. (2000). De la seducción (E. Benarroch, trad.). Cátedra. (Trabajo original publicado en 1979).

Barrios, B. (2015). Tres momentos críticos de la Teoría Fundamentada Clásica. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 16(1), 31-47. https://ve.scielo.org/pdf/sp/v16n1/art03.pdf

Cajal, J. M. [José Manuel Cajal]. (22 de diciembre de 2008). [Imagen]. Facebook. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1056055010224&set=pb.1491313622.-2207520000&type=3&locale=es_LA

Cajal, J. M. [José Manuel Cajal]. (07 de julio de 2018). [Imagen]. Facebook. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10217843903157863&set=pb.1491313622.-2207520000&type=3&locale=es_LA

Canta, J. & Quesada, J. (2021). El uso del enfoque del estudio de caso: Una revisión de la literatura. Horizontes, 5(19), 775-786. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.236

De la Espriella, R. & Gómez Restrepo, C. (2020). Teoría fundamentada. Metodología de investigación y lectura crítica de estudios. Revista Colombiana de Psiquiatría, 49(2), 127-133. http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v49n2/0034-7450-rcp-49-02-127.pdf

ELLE (20 de julio de 2018). Trompe-l’œil: la moda que engaña al ojo con efectos visuales. https://elle.mx/moda/2018/07/20/trompe-loeil-moda-engana-ojo

Gaceta (10 de diciembre de 2020). Hiperrealismo, el arte que engaña la vista. https://gaceta.facmed.unam.mx/index.php/2020/12/10/hiperrealismo-el-arte-que-engana-la-vista/

Gutiérrez, G. (2016). Sobre el concepto de mímesis en la antigua Grecia. Byzantion Nea Hellás, (35), 97-106. https://www.scielo.cl/pdf/byzantion/n35/art05.pdf

Just ART-e (s.f.). José Manuel Cajal. https://www.justart-e.com/jose-manuel-cajal.html

Löhr, R. (2007). La máquina de ajedrez (L. Miralles, trad.). Grijalbo.

Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006

Meléndez-Páez, P. (1989). El recurso del “trompe l’oeil” en Casa de campo: forma y proceso. Confluencia, 5(1), 25-28. https://www.jstor.org/stable/27921873

Oyarzún, P. (1996). El dedo de Diógenes. Dolmen.

Sloterdijk, P. (2020). El imperativo estético (J. Chamorro, trad.). Akal. (Trabajo original publicado en 2014).

Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos (R. Filella, trad.). Morata.

Vegas, H. (2016). La teoría fundamentada como herramienta metodológica para el estudio de la gestión pública local. Revista Venezolana de Gerencia, 21(75), 413-426. https://www.redalyc.org/journal/290/29048812004/html/

Published

2025-06-13

How to Cite

Tillería Aqueveque, L. (2025). Certum est quia impossibile est. From Hyperrealism of José Manuel Cajal . Revista Pucara, 1(36), 44–51. https://doi.org/10.18537/puc.36.01.06