Do we prepare teachers for educational innovation?
DOI:
https://doi.org/10.18537/puc.26.12Keywords:
teacher education, educational innovation, theory-practice relationship, mental models.Abstract
This paper describes a study in the field of teacher education aimed at innovation in basic education schools. The study had a cualitative approach and was carried out by a group of teacher educators at the University of Cuenca (Faculty of Philosophy and Letters), with the participation of students belonging to the 2006 and 2009 cohorts, colleagues of the same academic career and practice school teachers.
One of the main results of the study showed that the students at the end of their teacher education carreer had very limited innovation competencies and –far beyond our expectations– they had more traditional mental models about teaching and learning than the students at the beginning of their carreer. We present some explanations and suggestions given by students and colleagues, which have provided an important basis for restructuring the teacher education curriculum at the University of Cuenca.
Downloads
References
Alliaud, Andrea. La biografía escolar en el desempeño de los docentes. Documento de trabajo N.° 22. Buenos Aires: Universidad de San Andrés (2007): 5-28.
Blanco, Rosa y Graciela Messina. Estado del arte sobre las innovaciones educativas en América Latina. Bogotá: Convenio Andrés Bello, 2000.
Cerda Gutiérrez, Hugo. De la teoría a la práctica. El pensar y el hacer en la ciencia y en la educación. Bogotá: Editorial Magisterio, 2005.
Coll, César. Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Barcelona: Paidós, 1997.
De Lella, Cayetano. “Modelos y tendencias de la formación docente”, en I Seminario sobre Perfil del Docente y Estrategias de Formación, OEI. Lima 1999. Disponible en: http://www.oei.es/consultaoei.htm.
Fortoul, María Bertha. La concepción de la enseñanza según los estudiantes del último año de la licenciatura en Educación Primaria en México. Perfiles Educativos Vol. XXX, 119 (2008): 72-89. Freire, Paulo. Pedagogía de la autonomía, 10 ª ed., México D. F.: Siglo XXI, 2005
Gutiérrez, Francisco y Daniel Prieto Castillo. La mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa. San José: RNTC -Universidades Rafael Landívar y San Carlos de Guatemala, 1992.
Korthagen, Fred y Jos Kessels. “Linking Theory and Practice: Changing the Pedagogy of Teacher Education”, in Educational Researcher, Vol. 28, 4 (1999): 4-17.
Murillo, Javier. Panorámica general de las aportaciones innovadoras. Modelos Innovadores en la Formación Inicial Docente. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO (2006): 19-56.
Paredes, Itala y Alicia Inciarte. “Relación teoría-práctica en el quehacer curricular de la mención Educación Básica Integral”, en Omnia, Universidad de Zulia-Maracaibo, Vol. 12, 2 (2006): 124-147.
Perrenoud, Philippe. “La formación de los docentes en el siglo XXI”, en Revista de Tecnología Educativa (Santiago de Chile), Vol. XIV, 3 (2001): 503-523. Disponible en:
http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_2001/2001_36.html.PROMEBAZ. Con nuevos lentes. Manejo curricular desde la mirada de los niños y las niñas. Cuenca: Proyecto de Mejoramiento de la Calidad de Educación Básica en el Azuay, 2007.
Rimari, Wilfredo. La innovación educativa. Un instrumento de desarrollo. (s. f.) Disponible en: http://www.uaa.mx/direcciones/dgdp/defaa/descagas/innovacion_educa-tiva _octubre.pdf.
Robalino, Magaly. “Los docentes pueden hacer la diferencia: apuntes acerca del desarrollo profesional y el protagonismo docente”, en Hacia una educación de calidad en el Ecuador. Enfoques y experiencias innovadoras. Cuenca/Loja: PROMEBAZ-PROCETAL (2008): 151-161.
Rodríguez, José Gregorio y Elsa Castañeda. “Los profesores en contextos de investigación e innovación”, en Revista Iberoamericana de Educación, N.° 25, abril de 2001. Disponible en: http://www.rieoei.org/rie25a05.htm.
Schön, Donald. El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidós, 1998.
Sierra y Arizmendiarrieta, Beatriz y Miguel Pérez Ferra. “La comprensión de la relación teoría-práctica: una clave epistemológica de la didáctica”, en Revista de Educación, N.° 342, (2007): 553-576.
Torres, Rosa María. “Nuevo rol docente: ¿Qué modelo de formación, para qué modelo educativo?”, en Aprender para el futuro. Nuevo marco de la tarea docente. Madrid: Santillana, Boletín N.° 49. Santiago de Chile: UNESCO-OREALC, 1999. Disponible en: http://convivenciaescolar.net/RACE/procesados/2%20La%20profesi%C3%B3n%20docente%20-%20Rosa%20Ma%20Torres.pdf.
Vogliotti, Ana y Viviana Macchiarola y Silvia Nicoletti y Gladys Morales. “La compleja vinculación teoría-práctica en tendencias de formación docente”, en Contextos de Educación, N.° 1, Universidad Nacional de Río Cuarto-Argentina, 1998. Disponible en: http://www.unrc.edu.ar/publicar/cde/h5.htm
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Bart van der Bijl

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © Autors.

You are free to:
![]() |
Share — copy and redistribute the material in any medium or format |
![]() |
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. |
Under the following conditions:
![]() |
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the licence, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licenser endorses you or your use. |
| NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes. | |
| ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. |
| No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the licence permits. |












