Vocal technique as a tool in the development of woodwind players

Authors

  • Leonardo David Eras Córdova Universidad de Las Américas (Quito)

Keywords:

vocal technique, diaphragmatic breathing, instrumentalists, wind-wood

Abstract

In this work we propose tools that contribute to the development of air control in wind-wood instrumentalists, through existing vocal techniques, described and worked by singers and choirs for their personal development; through an understanding and conscious knowledge of the respiratory system and exercises, that help to understand the diaphragmatic breathing and the enlargement of the thoracic cage; in order to develop and strength the inspiration/expiration of the instrumentalists at the moment of playing, thinking that who controls the air when generating sounds is the person and not the instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calais-Germain, B. (2006). La respiración. Anatomía para el movimiento. Tomo IV. Barcelona: La Liebre de Marzo.

Gustems, J. (2007). La respiración en el canto. Universitat de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/11533/1/respiracion_canto.pdf

Hidalgo López, Ana (2013) La respiración. Fundamentos anatómicos y base del acondicionamiento físico; http://fundamentosguia.blogspot.com/2013/12/la-respiracion.html

Mansion, M. (1987). El estudio del Canto. Técnica de la voz hablada y cantada. Ricordi Americana: Buenos Aires.

McCallion, M. (1982). El Libro de la Voz. Un método para preservar la voz y dotarla de la máxima expresividad. Urano; Madrid.

Muñoz, D. (2010). Cómo conseguir un gran sonido en los instrumentos de viento metal. El canto de la musa. Extraído el 10 de noviembre del 2016 de http://www.elcantodelamusa.com/docs/2010/febrero/doc4_como.pdf

Nelson, B. Also Sprach Arnold Jacobs: A Developmental Guide for Brass Wind Musicians. Polymnia Press.

Numa, L. (2002). La respiración aplicada a los instrumentos de viento. Music Bock Havana.

Lima, D. (2000). O Saxofone. Vol 1. Técnica e sonoridade. Sao Paulo: Viral.

Lindeman, H. (1934). A Datailed Analysis of Embouchere, Breathing, Tone Production, Vibrato, Tongunig, Phrasing, Articulation. West 48 Street, New York.

Londes, H. (2002). Aprende a respirar. Ejercicios prácticos para respirar bien y vivir a pleno pulmón. RBA; Barcelona.

Ortega, A. (2014). La laringe y la ejecución en instrumentos de viento. Huellas. Búsqueda en Artes y Diseño. Nº 8, Pág. 51- 60. Extraído el 11 de noviembre de 2016 de http://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/5897/006-ortega-revistahuellas2014-n8.pdf

Pereira, A. (2014). A influência da técnica vocal nos instrumentos de sopro nos alunos do ensino vocacional de música: um estudo efectuado nos distritos de Vila Real e Bragança. Repositorio institucional de la Universidad de Vigo. http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/handle/11093/90 (10-11-2016)

Ricquer, M. Tratado metódico de pedagogía instrumental; disponible en: http://www.mediafire.com/file/1hh8pybxrwo8rve/michael+ricquer+_WORD+_tratado+met%C3%B3dico+de+pedagog%C3%ADa+instrumental.pdf

Rodríguez, J. (2005). La respiración en los instrumentos de viento. Conservatorio Nacional de Música ‘Rafael Orozco’. Córdova, Argentina. Extraído el 10 de noviembre del 2016 de http://www.csmcordoba.com/revista-musicalia/musicalia-numero-1/187-la-respiracion-en-los-instrumentos-de-viento

Vega, Juan. (2002). Siete ejercicios para mejorar la emisión. Urrian Argitaratua, Txistulari Aldizkariko, 192 Alean. Extraído 10 de noviembre del 2016 de http://www.txistulari.com/contenidos/teknika/emision.htm

Published

2018-07-06

Issue

Section

ARTÍCULOS