Challenges and contemporary trends in the training of the Cultural and Artistic Education teacher
DOI:
https://doi.org/10.18537/ripa.11.08Keywords:
Cultural and Artistic Education, teacher training, challenges and trendsAbstract
The article addresses the essential elements to take into account in the training of teachers of Cultural and Artistic Education, in order to respond to the social demands made on the Universities specified in material and spiritual demands for the transformation of the social environment into common goods. The study aims to reveal the challenges, trends and universal objectives of Cultural and Artistic Education for teacher training. For this, the theoretical systematization is carried out for the clarification of the main theoretical elements that support the objectives, challenges and trends of Cultural and Artistic Education in teacher training, through analysis and synthesis, induction and deduction as theoretical methods for the bibliographic review. As main contributions and results, the universal objectives for the training of teachers for the Cultural and Artistic Education subject. In addition, theorizing about the challenges that in this minute vitalize the training of these teachers and a critical assessment is made of the essential qualities that must characterize a teacher to take on the challenges of today's society. Likewise, current trends in the training of Cultural and Artistic Education teachers are revealed.
Downloads
References
Delors, J. (1994) Los cuatro pilares de la educación, en La educación encierra un tesoro. México: El Correo de la UNESCO, p. 91-103. Recuperado de: https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Delors-Los-cuatro-pilares.pdf
Garcían Ríos, A. S. (2005) Enseñanza y aprendizaje en la educación artística. El Artista. No. 2. p. 80-97. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Colombia. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/874/87400207.pdf
Jiménez, L.; Aguirre, I. y Pimentel, L. (2021) «Educación artística, cultura y ciudadanía», p. 7 - 183. Recuperado de: https://upvv.clavijero.edu.mx/cursos/LEB0740/documentos/ educArtCulyCiud.pdf
Lleixà, T., Gros, B., Mauri, T. y Medina, J.L. (eds.) (2018) Educación 2018-2020. Retos, tendencias y compromisos. Barcelona: IRE-UB. p. 2-55. Recuperado de: http://www.ub.edu/ire/wp-content/uploads/2018/06/IRE-UB_Educacion_2018-2020_CAST.pdf
Mejía Echeverri, S. A. (2012) Investigación en educación artística y formación de docentes en artes plásticas. Uni-pluri/versidad (Uni-pluri/versidad) 12(2), 80–90. Recuperado a partir de https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/14438
Ministerio de Educación. (2016) Currículo Educación Cultural y Artística 2016. p. 1 - 160. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/08/ECA-completo.pdf
Ministerio de Educación. (2016) Guía didáctica de implementación curricular para EGB Y BGU Educación Cultural y Artística. p. 1 - 117. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/02/Guia-de-implementacion-del-Curriculo-de-ECA.pdf
Ministerio de Educación. (2020) Currículo Priorizado 2020-2021. p. 1-252. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/09/Curriculo-Priorizado-Sierra-Amazonia-2020-2021.pdf
Molerio, L., Urías, G. y Pino, R. (2019). La formación artística del docente de educación general básica en la Universidad Nacional de Educación - UNAE. p. 1-12. Recuperado de: https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/b50f96c03cab12929777e9ab4a822e76.pdf
Ordaz Monge, L. M., y Herrera Torres, L. (2016). Formación de los docentes de Educación Artística en Educación Primaria del municipio de Chihuahua. DEDICA. Revista de Educação e Humanidades. No. 9: 25-43. DOI: https://doi.org/10.30827/dreh.v0i9.6879
Pimentel, L.; Giráldez, A. (2021). Educación artística, cultura y ciudadanía. De la teoría a la práctica. Recuperado de: https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/libroedart-delateoria-prov.pdf
UNESCO (2006) Hoja de Ruta para la Educación Artística. Conferencia Mundial sobre la Educación Artística: construir capacidades creativas para el siglo XXI. Lisboa, 6-9 de marzo de 2006. Recuperado de: https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17662
Vintimilla Cordero, M. P. (2019) La educación artística y sus problemas: consideraciones en torno al caso de Ecuador. Revista de Investigación y Pedagogía del Arte No. 6. p. 1-17.
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







