Book-album for teaching-learning emotional development for students of High General Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.18537/ripa.16.08Keywords:
expression, adolescence, creative writing, communicationAbstract
The thesis addresses the question of how the book album can be a didactic resource to strengthen emotional development and expression in students of higher general basic education. The overall goal is to develop a book album for this purpose, through an investigative process that includes a study of emotional development in adolescence and the functional composition of a book album. The research methodology was qualitative, using semi-structured interviews with a group of five students. The narrated and illustrated experiences were compiled in a book album called "Emotions sketchbook"; the socialization of the resource revealed that the communication of emotions was strengthened, providing security, self-exploration and shared experiences among students. Teachers and artists stressed that the proposal is innovative and multidisciplinary, contributing significantly to the educational development of students.
Downloads
References
Andrade, O. (2021). La importancia de las emociones. Universidad Metropolitana. DADE UNIMET. https://www.unimet.edu.ve/wp-content/uploads/2021/11/La- importancia-de-las-emociones.pdf
Arizpe, E., y Styles, M. (2002). ¿Cómo se lee una imagen? El desarrollo de la capacidad visual y la lectura mediante libros ilustrados. Lectura y Vida. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a23n3/23_03_Arizpe.pdf
Barquero, A., y Calderón, F. (2016). Influencia de las nuevas tecnologías en el desarrollo adolescente y posibles desajustes. Revista Cúpula, 30(2), 11-25.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/cupula/v30n2/art02.pdf
Barragán, A. y Morales, C. (2014). Psicología de las emociones positivas: generalidades y beneficios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 19(1), 103-118. https://www.redalyc.org/pdf/292/29232614006.pdf
Bautista, L., y Yara, M. (2017). El Libro-Álbum, una Oportunidad para Iniciar el Proceso de Escritura en Niños de Preescolar [Tesis de grado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/5226/BautistaParraLeo nilde2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Benavidez, V., y Flores, R. (2019). La importancia de las emociones para la neurodidáctica. Rev. Estudios de Psicología UCR, 14(1), 25-53. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/wimblu/article/view/35935/36685
Berger, C., Milicic, N., Alcalay, L., Torretti, A., Arab, M., y Justiniano, B. (2009). Bienestar socio-emocional en contextos escolares: La percepción de estudiantes chilenos. Estudios Sobre Educación, 17, 21-43. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/9839/3/17Eb.pdf
Blanco, A. (2019). La emoción y sus componentes. Universidad de Alcalá, Grupo LEIDE. https://grupoleide.com/wp-content/uploads/2019/09/Ana-Blanco-La- emoci%C3%B3n-y-sus-componentes.pdf
Bordignon, N. (2005). El desarrollo psicosocial de Eric Erikson. El diagrama epigenético del adulto. Revista Lasallista de Investigación, 2(2),50-63. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69520210
Cassano, C. (2011). ¿Qué son los libros álbum? Buenos Aires.
Castells, M. (1996). La Red y el Yo [Editorial]. La Era de la Información. Economía, Sociedad y Cultura, 1. http://www.economia.unam.mx/lecturas/inae3/castellsm.pdf
Cervera, J. (1995). La literatura juvenil a debate. CLIJ: Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 8(75), 12-16.
Chen, J. (2016). Understanding teacher emotions: The development of a teacher emotion inventory. Teaching and Teacher Education, 55, 68-77. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X16300014?via% 3Dihub
Chóliz, M. (1995). La expresión de las emociones en la obra de Darwin. Prácticas de Historia de la Psicología. Valencia: Promolibro. https://www.uv.es/=choliz/ExpresionEmocionesDarwin.pdf
Colom, J., y Fernández, M. (2009). Adolescencia y Desarrollo Emocional en la Sociedad Actual. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 235-242. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832320025
Cordovez, M. (2013). El libro-álbum como arte: Aproximación y afirmación de su categoría estética. [Tesis de grado. Universidad San Francisco de Quito]. https://repositorio.usfq.edu.ec/bitstream/23000/2262/1/107206.pdf
Correro, C. (2019). El libro-álbum: Características y oportunidades para la educación literaria de niños y niñas. Brasília, 32(105), 43-57. http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4208/3660
Dueñas-Lorente, J. (2022). Leer la ironía en el libro álbum. Ocnos. Revista de Estudios Sobre Lectura, 21(2). https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.2.2924
Erikson, E. H. (1989). Identidad, juventud y crisis (1st ed.). Madrid: Taurus.
Fontana, A. (2018) “El Libro-Álbum Como Propuesta de Lectura”, BOLETÍN GEC. (22). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7426553
Gil, M. (2016). La Noción de Evaluación Eudaimonista en la Teoría Cognitiva de las Emociones de Martha Nussbaum. Ação, 39(3), 191-210.
Hoffmann, H. (1875). Pedro Melenas y compañía (Vol. 1). IMPEDIMENTA. https://impedimenta.es/producto/pedro-melenas-y-compania https://ojs.ehu.eus/index.php/papelesCEIC/article/download/14111/13229; http://integrar.bue.edu.ar/integrar/blog/articulo/que-son-los-libros-album/
Ibarrola, B. (2014). Aprendizaje Emocionante: Neurociencia para el Aula. Boadilla del Monte: Ediciones SM. https://aprenderapensar.net/wp- content/uploads/2013/10/149382_Aprendizaje-Emocionante-1.pdf
Ibarrola, B. (Anfitrión). (2021). Las emociones son las guardianas del aprendizaje [Podcast]. BBVA. https://www.bbva.com/es/podcast-begona-ibarrola-las- emociones-son-las-guardianas-del-aprendizaje/
La Rocca, M. (2007). El Taller de Traducción: Una Metodología Didáctica Integradora Para La Enseñanza Universitaria De La Traducción. [Tesis de doctorado, Universitat de Vic] https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/9327/la_rocca_vol_I.pdf; jsessionid=E 1F8682C07E02AE99C69357AE3767A38?sequence=1
Laliena, D., Tabernero, R., y Yebra, J. (2022). Libro álbum y enseñanza del inglés como lengua extranjera un estudio piloto sobre creencias docentes. Aula Abierta, 51(4), 341-348. https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=1210845
Larson, R. (2002). Globalization, Societal Change, and New Technologies: What They Mean for the Future of Adolescence. Journal of Research on Adolescence, 12(1), 1-30. https://eric.ed.gov/?id=EJ649333
Martínez-Roig, R., Iglesias-Martínez, M. J. y Lozano-Cabezas, I. (2023). Las emociones percibidas por el profesorado en activo en el uso de metodologías activas en el aula. Education and Learning Innovation Archives, 30, 39-59. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/131285/1/Martinez- Roig_etal_2023_REALIA.pdf
Ministerio de Educación. (2016). Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria (Ecuador, Ministerio de Educación). Quito, Ecuador. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf
Moreno, L. (2015). Las emociones como factor que influye en el aprendizaje: Estudio de Caso [Tesis de grado, Universidad Pedagógica Nacional] http://200.23.113.51/pdf/31139.pdf
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2019). Salud del Adolescente, World Health Organization. World Health Organization. https://www.who.int/es/health- topics/adolescent-health#tab=tab_1
Osorio, L. (2019). El libro álbum: Características estéticas y posibilidades para potenciar la formación lectora y la oralidad en etapas iniciales [Tesis de grado. Universidad de Medellín] https://repository.udem.edu.co/bitstream/handle/11407/6249/T_ML_430.pdf?seq uence=2&isAllowed=y
Padilla, A. (2015). Hijos Adolescentes en el contexto de familias con Padres periféricos [Tesis de grado, Universidad de Cuenca]. https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/23257/1/TESIS.pdf
Rodríguez -Turriago, K., Camargo, Z., y Uribe, G. (2022). La lectura del libro álbum como mediación hacia el desarrollo socioemocional. Folios: Revista de la Facultad de Humanidades, 55, 169-184. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8213190
Roque, R. (2018). Desarrollo personal y manejo asertivo de emociones en estudiantes. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 1(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7276125
Rosenblatt, L. (1994). The Reader, the Text, the Poem: The Transactional Theory of the Literary Work. (1ra ed.). Carbondale: Southern Illinois University Press.
Rosenblum, G. y Lewis, M. (2003). Emotional Development in Adolescence. G.R. Adams & M.D. Berzonsky (Eds.). Blackwell Handbook of Adolescence. Oxford: Blackwell Publishing, 269-289. https://www.researchgate.net/profile/Michael-Lewis-59/publication/230230568_Emotional_Development_in_Adolescence/links/5e98 53e92851c8364655aa8/Emotional-Development-in-Adolescence.pdf
Salas, C. (2021). La importancia de desarrollar habilidades emocionales. Excélsior https://excelsior.edu.mx/blog/la-importancia-de-desarrollar-habilidades- emocionales-en-ninos-y-adolescentes/
Serafini, F., Kachorsky, D., y Aguilera, E. (2015). Libros ilustrados 2.0: Características transmediales across Plataformas Narrativas. Journal of Children's Literature. 41.16-24. https://www.researchgate.net/publication/284733488_Picturebooks_20_Transme dial_Features_Across_Narrative_Platforms
Sinkkonen, H., Puhakka, H., y Meriläinen, M. (2014). Internet use and addiction among Finnish Adolescents (15-19 years). Journal of Adolescence, 37(2).https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0140197113001723?via% 3Dihub
Sipe, L. (2010). Cómo responden los niños a los álbumes ilustrados: Cinco tipos de comprensión lectora. Universidad de Pensilvania. https://docplayer.es/13579197- Como-responden-los-ninos-a-los-albumes-ilustrados-cinco-tipos-de- comprension-lectora.html
Van der Linden, S., & Douzou, O. (2013). Albums. Arles: Éditions De Facto / Actes Sud. https://gretel.cat/recomendacion-de-estudios/albums/?lang=es
Vaquero-Diego, M., & Ribeiro, F. (2022). Valoración de Competencias Emocionales de adolescentes en clases online durante COVID-19 en escuela pública de São Paulo. ADResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación, 27, 148-158. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8340673.pdf
Vega, L., (2009). Reseña de “La vida emocional. Las emociones y la formación de la identidad humana”. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10(1),299-301. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201018023017
Velásquez, B., Remolina de Cleves, N., y Calle, M. (2009). El cerebro que aprende. Tabula Rasa, 11, 329-347. http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n11/n11a14.pdf
Vivar, P., y Cano, D. (2023). Tecnología Móvil y su Efecto Emocional y Social en Adolescentes [Tesis de grado, Universidad del Azuay]. https://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/12724/1/18251.pdf
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.