Incipient reflections on the golfín instrument inside the cathedral chapel of the Iglesia Matriz in Cuenca (Ecuador) in the 19th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/ripa.12.03

Keywords:

Catedral Matriz de Cuenca, instrumental ensemble, golfín

Abstract

The work makes a first approach to the study of the instrument called golfín, inside the cathedral chapel of the Matriz Church of Cuenca in the xix century. The mystery that still encloses the clarification of the instrument itself, proposes an analytical perspective that unveils a productive result of the subject. On the basis of unpublished sources of the cathedral archives, a reconstruction of data and exhaustive observations has been established to initiate the reseach, trying to answer the questions that the subject does not cease to formulate. The objective of what has been presented up to this point is to expose this case study to the scientific community with the purpose of finding in other researchers some information that will allow to consolidate the characteristics of the golfín instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bermúdez, Egberto. (1995). La música en el arte colonial de Colombia. Segunda edición. Santa Fé de Bogotá: Fundación de Música.

“Biografía del señor Don José Banegas”. (1912). Periódico Granito de Arena, 27 de enero, p. 268.

Escudero, Miriam. (2011). Esteban Salas. Maestro de Capilla de la Catedral de Santiago de Cuba (1764-1803). [Tesis de doctorado], Centro de Investigación y Desarrollo de la Música Cubana, Universidad de Valladolid.

Evguenia Roubina. (2014). Mensaje electrónico.

Marín López, Javier. (2007). Música y músicos entre dos mundos. La catedral de México y sus libros de polifonía (siglos XVI-XVIII). [Tesis de doctorado], Universidad de Granada.

Molerio, Arleti. (2016). “Caracterización de los músicos en la Catedral Matriz de Cuenca desde inicios del Obispado y durante el siglo XIX. Plantillas institucionales de músicos”. Resonancias: Revista de Investigación musical 20 (39), 175-201.

Sas Orchassal, Andrés. (1962). “La vida musical en la Catedral de Lima durante la Colonia”. Revista Musical Chilena 16 (81-82), 8-53.

Stevenson, Robert. (1962). “Música en Quito”. Revista Musical Chilena 16 (81-82), 172-194.

Vera, Alejandro. (2004). “La capilla de música de la Catedral de Santiago de Chile y sus vínculos con otras instituciones religiosas: nuevas perspectivas y fuentes musicales para su estudio (ca. 1780-ca. 1860)”. Resonancias: Revista Musical Chilena No. 14, 13-28.

Fuentes primarias:

AMCM (Cuenca), Documento capitular DC018 ACEL/C, Exp. 0605, Caja 11, Fol. 1.

AMCM (Cuenca), Documento capitular DC018 ACEL/C, Exp. 0605, Caja 11, Fol. 2.

AMCM (Cuenca), Documento capitular DC018 ACEL/C, Exp. 0605, Caja 11, Fol. 4.

AMCM (Cuenca), Documento Capitular DC0016 AHCA/C, Exp. 0540, Catalogación anterior 0384 Caja 10, Fol. 14.

AMCM (Cuenca), Documento Capitular DC0016 AHCA/C, Exp. 0540, Catalogación anterior 0384 Caja 10, Fol. 13.

AMCM (Cuenca), Documento Capitular DC018 ACEL/C, Exp. 0605, Caja 11, Fol. 5.

AMCM (Cuenca), Documento Capitular DC029 AHACA/C, Exp. 0705, Catalogación anterior 0450 Caja 13, Fol. 29.

AMCM (Cuenca), Documento capitular DC019 ACEL/C, Exp. 0606, Caja 11, Fol. 2.

Published

2022-07-01

Issue

Section

ARTÍCULOS