Communication in dance. Principles for semiotics
DOI:
https://doi.org/10.18537/tria.11.01.03Abstract
This article includes a descriptive and critical bibliographic review on the communication process that takes place within the dance works performance, and provides information about the elements that generate significance within the dance semiotics. As a search strategy, all the articles included in the Web of Science (WoS) main collection database have been sorted and analysed. The themes subject to the searching process were “semiotic dance” and “dance stage communication” during the time period: Every year. Mendeley has been used for the bibliographic management and document organization related tasks. As a main conclusion, and according to the reviewed documents, several elements or meaning bearings signs coexist with several agents or message senders during the representation main moment. All this leads to the detection of an emerging trend in the study of the dance semiotics.
Keywords: dance semiotics, communication, dance.
Downloads
References
Ata, P., y Queiroz, J. (2019a). Emergent Sign-Action Classical Ballet As A Self-Organized And Temporally Distributed Semiotic Process. European journal of pragmatism and american Philosophy, 11. doi.org/10.4000/ejpap.1652
Ata, P., & Queiroz, J. (2019b). Intersemiotic Translation, Cognitive Artefact, and Creativity. Adaptation the journal of literature on screen studies, 12 (3), pp. 298-314. https://doi.org/10.1093/adaptation/apz001
Baneerman, H. L. (2010). Movement and meaning: an enquiry into the signifying properties of Martha Graham's Diversion of Angels (1948) and Merce Cunningham?s Points in space. Research in dance education.11 (1), pp. 19-33. 10.1080 / 14647891003639756
Barthes, R. (2009). El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y de la escritura. Barcelona: Editorial Paidós.
Bettetini, G. (1977). Producción significante y puesta en escena. Barcelona: Gustavo Gili.
Bobes, M. (2004). Teatro y semiología. Arbor, CLXXVII(699-700), 497-508. doi.org/10.3989/arbor.2004.i699/700.591
Bobes, M. C. (1987). Semiología de la obra dramática. Michigan: Taurus.
Botana, M. (2010). Análisis del espacio en la danza teatral. facultad de ciencias de la actividad física y el deporte. Universidad politécnica de Madrid. Recuperado de http://oa.upm.es/38131/
Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. Madrid: Siglo XXI.
Brown, S. (2017). A joint prosodic origin of languajes and music. Frontiers in psycology.
Carloni, K. (2018). Dança e identidade nacional na imprensa carioca do início do século XX: diálogos culturais e relações étnicas e de gênero Revista Estudos Iberoamericanos. 44 (2), pp. 365-379. doi.org/10.15448/1980-864X.2018.2.29096
Carnero-Sierra, S., y Amezaga, A. M. (2019). Bodily expression as a essential communicative way. holos, 35(5). doi:10.15628/holos.2019.8477
Carrasquero, A., y Finol, J. E. (2007). Semiótica del espectáculo: contribución a una clasificación de los elementos no lingüísticos del teatro. Revista de Artes y Humanidades UNICA(18), 281-309. ISSN: 1317-102X. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1701/170118447014.pdf
Chappell, M. J., y Varelas, M. (2020). Ethnodance and identity: Black estudents representing science in the making. Science education. pp-193-221. 10.1002/sce.21558
Cruz, V. (2015). La danza como fenómeno comunicativo. (diciembre 2018). Recuperado de . http://amic2015.uaq.mx/docs/memorias/GI_11_PDF/GI_11_LA_DANZA_FENOMENO.pdf
Cuesta, J. M., y Jiménez, J. (2005). Teorías literarias del siglo XX. Una antología. Madrid: Akal. Obtenido de ISBN. 978-84-460-1100-2
De Toro, F. (1987). Semiótica del teatro. Del texto a la puesta en escena. Buenos Aires: Galerna. ISSN 0392-4777
Del Rosario, Y. (2011). El lenguaje de la danza y la comunicación. Un primer acercamiento. En A. A. Cultural, Tránsitos de la investigación en danza: encuentros y reflexiones en torno al saber del cuerpo, la creación, la tradición y la memoria, Bogotá, Editorial Alambique, Instituto distrital de las artes (pp. 88-94). ISBN: 978-958-57259-0-4
Díaz, D. M. (2015). De la anatomía a la energía a través de la biodanza. Situarte, 10(18), 16-23.
Farabello, M. L. (2012). Textura en la danza, una perspectiva posible. En F. d. artes (Ed.), VI Jornadas de investigación en Disciplinas artísticas y proyectuales. La Plata. Recuperado el 2020, de ISSN: 1850-6011
Gigena, M. M. (2004). Danza , lenguaje y texto. Algunas perspectivas. Material de cátedra Teoría general de la danza, Buenos Aires. Recuperado de http://movimiento.org/profiles/blogs/danza-lenguaje-y-texto-algunas
Golianek, R. (2016). Polenblut. Images of Poland and the Poles in German Operetta. Studia musicología. 57 (3), pp. 427-439. DOI: 10.1556/6.2016.57.3–4.10
Gruman Sölter, A. (2008). Estética de la "danzalidad" o el giro corporal de la "teatralidad". (P. U. Chile, Ed.) Aisthesis(43), 50-70. ISSN: 0568-3939
Gutiérrez Flórez, F. (1989). Aspectos del análisis semiótico teatral. Estudiuos de literatura(14), 75-92. ISSN 1133-3820. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=136138
Horton, L. (2004). Deciphering folk costume. dress codes among contradancers. Journal of american folklore.
Iliescu, I. (2011). The hora type dance in the iconography of bizantine Tradition a semiotic approach.
Jakobson, R. (1974). Ensayos de la lingüística general. Barcelona: Ariel, S. A.
Jordan, S. (2000). Freedom from Music: Cunninghan, Cage a collaborations". Merce Cunninghan. (pp. 61-67). Milano: Charta: Germano Celant.
Kowzan, T. (1997). El signo y el teatro. Madrid: Arco libros.
Leigh Foster, S. (1996). Corporealities: dancing knowledge, culture and power. London: Routledge.
Mangieri, R. (2010). Contínuo y discontínuo: elementos para una semiótica de la danza y el movimiento. En F. l. semiótica (Ed.), Cuerpo(s):sexos, sentidos, semiosis. 16, pp. 15-21. Buenos Aires: La Crujía. ISSN 1578-4223
Marafioti, R. (2005). Charles S. Peirce: el éxtasis de los signos. Buenos Aires: Biblos.
Mitra, R. (2018). Talking politics of contact improvisationi with Steve Paxton. Dance research journal. 50, (3), pp. 6-18. doi.org/10.1017/S0149767718000335
Mukarovsky, J. (1977). El arte como hecho semiológico. En D. Toro, Escritos de estética y semiótica del arte. Barcelona: Gustavo Gili, S.A.
Núñez, R. (1991). La comunicación teatral. Oviedo: Instituto de estudios Almerienses. ISBN 84-86862-63-9. Recuperado de http://hdl.handle.net/10651/25708
Ollora-Triana, N., y Corbí, M. (2021). El bailarín y su configuración como categoría en una obra de danza. ArtsEduca, 28, 2010-227. doi.org/10.6035/Artseduca.2020.28.15
Ollora, N. y Jiménez, A. (2020). Los elementos audiovisuales en la danza actual. Revista electrónica científico-pedagógica. 2, 17-28. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/344479508_LOS_ELEMENTOS_AUDIOVISUALES_EN_LA_DANZA_ACTUAL_AUDIOVISUAL_ELEMENTS_IN_CONTEMPORARY_DANCING
Popa, N. (2015). Paradigmas de comunicación en los estudios de performance y danza. CLCWEB- literatura y culturas comparativas.
Sampedro, J. y Botana, M. (2010). Danza, arquitectura del movimiento. Apunts, educación física y deportes, 101. 99-107. ISSN: 1577-4015. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/5516/551656925012.pdf
Sausurre, F. d. (1991). Curso de lingüística general. Madrid: Akal.
Toro, A., y López-Aparicio, I. (2018). Narrativas corporales: la danza como creación de sentido. vivat Academia: Revista de comunicación(143), 61-84. doi.org/10.15178/va.2018.143.61-84
Vieites, M. (2016). Teatro y comunicación. Signa, 25, 1153-1178.
Wright, M., y Lemos, J. (2018). Embodied signs: reading gesture and posture in classic maya dance. Latin American Antiquity, 29(2), 368-358. doi:10.1017/laq.2018.1
Zecchetto, V. (2002). La danza de los signos. Nociones de semiótica general. Quito-Ecuador: Ediciones Abya-Yala.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
