Communication in dance. Principles for semiotics

Authors

  • NATALIA OLLORA-TRIANA TRIANA University of La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.18537/tria.11.01.03

Abstract

This article includes a descriptive and critical bibliographic review on the communication process that takes place within the dance works performance, and provides information about the elements that generate significance within the dance semiotics. As a search strategy, all the articles included in the Web of Science (WoS) main collection database have been sorted and analysed. The themes subject to the searching process were “semiotic dance” and “dance stage communication” during the time period: Every year. Mendeley has been used for the bibliographic management and document organization related tasks. As a main conclusion, and according to the reviewed documents, several elements or meaning bearings signs coexist with several agents or message senders during the representation main moment. All this leads to the detection of an emerging trend in the study of the dance semiotics.

Keywords: dance semiotics, communication, dance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ata, P., y Queiroz, J. (2019a). Emergent Sign-Action Classical Ballet As A Self-Organized And Temporally Distributed Semiotic Process. European journal of pragmatism and american Philosophy, 11. doi.org/10.4000/ejpap.1652

Ata, P., & Queiroz, J. (2019b). Intersemiotic Translation, Cognitive Artefact, and Creativity. Adaptation the journal of literature on screen studies, 12 (3), pp. 298-314. https://doi.org/10.1093/adaptation/apz001

Baneerman, H. L. (2010). Movement and meaning: an enquiry into the signifying properties of Martha Graham's Diversion of Angels (1948) and Merce Cunningham?s Points in space. Research in dance education.11 (1), pp. 19-33. 10.1080 / 14647891003639756

Barthes, R. (2009). El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y de la escritura. Barcelona: Editorial Paidós.

Bettetini, G. (1977). Producción significante y puesta en escena. Barcelona: Gustavo Gili.

Bobes, M. (2004). Teatro y semiología. Arbor, CLXXVII(699-700), 497-508. doi.org/10.3989/arbor.2004.i699/700.591

Bobes, M. C. (1987). Semiología de la obra dramática. Michigan: Taurus.

Botana, M. (2010). Análisis del espacio en la danza teatral. facultad de ciencias de la actividad física y el deporte. Universidad politécnica de Madrid. Recuperado de http://oa.upm.es/38131/

Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. Madrid: Siglo XXI.

Brown, S. (2017). A joint prosodic origin of languajes and music. Frontiers in psycology.

Carloni, K. (2018). Dança e identidade nacional na imprensa carioca do início do século XX: diálogos culturais e relações étnicas e de gênero Revista Estudos Iberoamericanos. 44 (2), pp. 365-379. doi.org/10.15448/1980-864X.2018.2.29096

Carnero-Sierra, S., y Amezaga, A. M. (2019). Bodily expression as a essential communicative way. holos, 35(5). doi:10.15628/holos.2019.8477

Carrasquero, A., y Finol, J. E. (2007). Semiótica del espectáculo: contribución a una clasificación de los elementos no lingüísticos del teatro. Revista de Artes y Humanidades UNICA(18), 281-309. ISSN: 1317-102X. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1701/170118447014.pdf

Chappell, M. J., y Varelas, M. (2020). Ethnodance and identity: Black estudents representing science in the making. Science education. pp-193-221. 10.1002/sce.21558

Cruz, V. (2015). La danza como fenómeno comunicativo. (diciembre 2018). Recuperado de . http://amic2015.uaq.mx/docs/memorias/GI_11_PDF/GI_11_LA_DANZA_FENOMENO.pdf

Cuesta, J. M., y Jiménez, J. (2005). Teorías literarias del siglo XX. Una antología. Madrid: Akal. Obtenido de ISBN. 978-84-460-1100-2

De Toro, F. (1987). Semiótica del teatro. Del texto a la puesta en escena. Buenos Aires: Galerna. ISSN 0392-4777

Del Rosario, Y. (2011). El lenguaje de la danza y la comunicación. Un primer acercamiento. En A. A. Cultural, Tránsitos de la investigación en danza: encuentros y reflexiones en torno al saber del cuerpo, la creación, la tradición y la memoria, Bogotá, Editorial Alambique, Instituto distrital de las artes (pp. 88-94). ISBN: 978-958-57259-0-4

Díaz, D. M. (2015). De la anatomía a la energía a través de la biodanza. Situarte, 10(18), 16-23.

Farabello, M. L. (2012). Textura en la danza, una perspectiva posible. En F. d. artes (Ed.), VI Jornadas de investigación en Disciplinas artísticas y proyectuales. La Plata. Recuperado el 2020, de ISSN: 1850-6011

Gigena, M. M. (2004). Danza , lenguaje y texto. Algunas perspectivas. Material de cátedra Teoría general de la danza, Buenos Aires. Recuperado de http://movimiento.org/profiles/blogs/danza-lenguaje-y-texto-algunas

Golianek, R. (2016). Polenblut. Images of Poland and the Poles in German Operetta. Studia musicología. 57 (3), pp. 427-439. DOI: 10.1556/6.2016.57.3–4.10

Gruman Sölter, A. (2008). Estética de la "danzalidad" o el giro corporal de la "teatralidad". (P. U. Chile, Ed.) Aisthesis(43), 50-70. ISSN: 0568-3939

Gutiérrez Flórez, F. (1989). Aspectos del análisis semiótico teatral. Estudiuos de literatura(14), 75-92. ISSN 1133-3820. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=136138

Horton, L. (2004). Deciphering folk costume. dress codes among contradancers. Journal of american folklore.

Iliescu, I. (2011). The hora type dance in the iconography of bizantine Tradition a semiotic approach.

Jakobson, R. (1974). Ensayos de la lingüística general. Barcelona: Ariel, S. A.

Jordan, S. (2000). Freedom from Music: Cunninghan, Cage a collaborations". Merce Cunninghan. (pp. 61-67). Milano: Charta: Germano Celant.

Kowzan, T. (1997). El signo y el teatro. Madrid: Arco libros.

Leigh Foster, S. (1996). Corporealities: dancing knowledge, culture and power. London: Routledge.

Mangieri, R. (2010). Contínuo y discontínuo: elementos para una semiótica de la danza y el movimiento. En F. l. semiótica (Ed.), Cuerpo(s):sexos, sentidos, semiosis. 16, pp. 15-21. Buenos Aires: La Crujía. ISSN 1578-4223

Marafioti, R. (2005). Charles S. Peirce: el éxtasis de los signos. Buenos Aires: Biblos.

Mitra, R. (2018). Talking politics of contact improvisationi with Steve Paxton. Dance research journal. 50, (3), pp. 6-18. doi.org/10.1017/S0149767718000335

Mukarovsky, J. (1977). El arte como hecho semiológico. En D. Toro, Escritos de estética y semiótica del arte. Barcelona: Gustavo Gili, S.A.

Núñez, R. (1991). La comunicación teatral. Oviedo: Instituto de estudios Almerienses. ISBN 84-86862-63-9. Recuperado de http://hdl.handle.net/10651/25708

Ollora-Triana, N., y Corbí, M. (2021). El bailarín y su configuración como categoría en una obra de danza. ArtsEduca, 28, 2010-227. doi.org/10.6035/Artseduca.2020.28.15

Ollora, N. y Jiménez, A. (2020). Los elementos audiovisuales en la danza actual. Revista electrónica científico-pedagógica. 2, 17-28. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/344479508_LOS_ELEMENTOS_AUDIOVISUALES_EN_LA_DANZA_ACTUAL_AUDIOVISUAL_ELEMENTS_IN_CONTEMPORARY_DANCING

Popa, N. (2015). Paradigmas de comunicación en los estudios de performance y danza. CLCWEB- literatura y culturas comparativas.

Sampedro, J. y Botana, M. (2010). Danza, arquitectura del movimiento. Apunts, educación física y deportes, 101. 99-107. ISSN: 1577-4015. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/5516/551656925012.pdf

Sausurre, F. d. (1991). Curso de lingüística general. Madrid: Akal.

Toro, A., y López-Aparicio, I. (2018). Narrativas corporales: la danza como creación de sentido. vivat Academia: Revista de comunicación(143), 61-84. doi.org/10.15178/va.2018.143.61-84

Vieites, M. (2016). Teatro y comunicación. Signa, 25, 1153-1178.

Wright, M., y Lemos, J. (2018). Embodied signs: reading gesture and posture in classic maya dance. Latin American Antiquity, 29(2), 368-358. doi:10.1017/laq.2018.1

Zecchetto, V. (2002). La danza de los signos. Nociones de semiótica general. Quito-Ecuador: Ediciones Abya-Yala.

Published

2021-10-13

How to Cite

OLLORA-TRIANA TRIANA, N. . (2021). Communication in dance. Principles for semiotics. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (11), 25–35. https://doi.org/10.18537/tria.11.01.03