Imaginaries of intuitive and systematic composition
DOI:
https://doi.org/10.18537/tria.11.01.17Abstract
Defining, giving meaning and classifying musical composition and interdisciplinary work that includes sound requires a critical analysis of the dominant archetypes known as academic, formal, contemporary, popular, ancestral music, among others. A good part of the forms of learning, transmission and use of these categories coincide with the systematic or intuitive notions of the theory of knowledge that have exercised a discriminatory power from the center when it comes to giving status to complex or simple sound organizations of different cultures, approving or denying the validity of one and the other. Musical currents resulting from research-creation or consumption, including Latin America and Ecuador, are briefly reviewed. Finally, a testimony of creation is offered in which the systematic, the intuitive and other knowledge converge.
Keywords: Academic music concepts, Popular music concepts, Ecuador, other knowledge.
Downloads
References
Alvarado, J. (2020) “Estructuras temporales y espaciales en la música contemporánea”. Estudios sobre arte actual. No.8. España. http://estudiossobrearteactual.com/wp-content/uploads/2020/10/13.-Jannet-Alvarado.pdf
Arom, S. (1991). African Poliphony & Polyrhythm. Musical Structure and Methodology. Cambridge: University Press.
Campos Fonseca, S. (2016). “Ciberfeminismo y estudios sonoros” en Interdisciplina 4, no.8. http://www.revistas.unam.mx/index.php/inter/article/view/54973/48822 (Recuperado 29/ 5/ 2021).
Dussel, E. (1994). El encubrimiento del otro. Hacia el origen del mito de la modernidad. Ed. Abya-yala. Quito-Ecuador.
Echeverría, B. (2020). Las ilusiones de la modernidad. Méjico: Edicioines Era (Edición digital).
El País, 5 de diciembre de 2020.
https://verne.elpais.com/verne/2020/12/02/articulo/1606909760_903985.html
Gellner, E. (2001). Naciones y nacionalismo. Argentina: Alianza.
Han, B. (2016). Sobre el poder. Barcelona: Herder.
Hinant, G. (2004) “L’art même. Lárt sonore. No.22, Bruselas
http://www.multimedialab.be/doc/citations/gm_hinant_art_sonore.pdf
Kerlinger, F., Lee, J. (2002). Investigación del comporatmiento. Métodos de investigación en ciencias sociales. Méjico: Ed. Mac Graw Hill.
McLuhan, M. y Powers, B.R. (2015). La aldea global. Transformaciones en la vida y los medios de comunicación mundiales en el siglo XXI. La globalización del entorno. Último trabajo de Marshall McLuhan. España: Gedisa.
Proyecto IDIS (https://proyectoidis.org/christina-kubisch/ Recuperado:5/7/2021).
Richardson, M. (2015). A glitch in time: How Oval’s 1995 ambient masterpiece predicted our digital present. Resonant frequency
Vázquez, A. (2019). La Contracultura: El artista. El rock ocmo protesta política. Méjico: Universidad de Guanajuato.
https://www.redalyc.org/jatsRepo/874/87459435009/html/index.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
