Light, space, darkness and time. The expanded aesthetics of Miguel Ángel Murgueytio and contemporary technological art in Ecuador.
DOI:
https://doi.org/10.18537/tria.11.01.18Abstract
The Ecuadorian artist Miguel Ángel Murgueytio is one of the most prominent within the local techno-scientific art scene. A young art scene produced far from the international reference places of this type of manifestation. The analysis of the figure and work of Murgueytio allows us to examine the state of this question in Ecuador and the characteristics that define local contemporary art and the problems within it. For this work, the relationship between local and global art will be taken in the first place, understanding this concept in a wide range, but as an emanation of hegemonic cultures. Also, the reality of the market of culture and the constant need of artists to combine commissioned work with personal work and, finally, the relationship of these discourses so typical of modernity with ancient cultural elements.
keywords: Art and technology, Ecuadorian art, Live AV, Ancestral culture.
Downloads
References
Barrett, Ll. y Brown, A. R. (2009). Towards a definition of the performing AudioVisualist. En: ACMA ‘09:Improvise: The Australasian Computer Music Conferen-ce 2009, 2-4 July 2009, Brisbane.
Carrera, E. (2019). Devenir red: espacios de arte y galerías en ecuador. Una conversación entre +ARTE, No Lugar y VIOLENTA. [en línea]. [2 de junio de 2021]. Recuperado de: https://artecontemporaneoecuador.com/textos-devenir-red-eduardo-carrera/
Castell, M. (2009). Comunication Power. Oxford: Oxford University Press.
Castro-Gómez, S. (2005). La postcolonialidad explicada a los niños. Colombia: Universidad del Cauca.
Coronil, F. (2000). Naturaleza del postcolionalismo: del eurocentrismo al globocentrismo. En: Lander, E. (ed). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales, perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, pp. 87-111
Deleuze, G. (2005). Posdata sobre las sociedades de control. En Ferrer, C (ed.). El lenguaje libertario: antología del pensamiento anarquista contemporáneo - 1a. ed. La Plata: Terramar.
Dinello, D. (2005). Technophobia! science fiction visions of posthuman technology. Austin, Estados Unidos: University of Texas Press.
Kluver, B. y Rauschenberg, R. Editorial. En EAT News, n2 Junio 1967.
Lander, E. (2000). Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntrico. En: Lander, E. (ed.). sLa colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (2000). Buenos Aires: CLACSO, Pp. 4-21.
Mosquera, G. (2020). Arte desde América Latina. Madrid: Ediciones Cátedra.
Murgueytio. M.A. (2020). Miguel Ángel Murgueytio. [en línea]. [1 de junio de 2021]. Recuperado de: http://miguelangelmurgueytio.com/
Ospina, L. (2020). ¿De qué vive un artista? [en línea]. [8 de junio de 2021]. Recuperado de: https://artishockrevista.com/2020/05/28/de-que-vive-un-artista/
Ponzanesi, S. (2014). The Postcolonial Cultural Industry. Icons, Markets, Mythologies. Londres: Palgrace McMillan.
Ramírez, P. (2018). “El lenguaje siempre ha estado inscrito en un sistema de jerarquías coloniales”. Entrevista a Pablo José Ramírez por Karina Kottová. [en línea]. [9 de junio de 2021]. Recuperado de: https://artishockrevista.com/2018/09/17/pablo-jose-ramirez-el-lenguaje-siempre-ha-estado-inscrito-en-un-sistema-de-jerarquias-coloniales
Reichardt, J. (ed) (1968). Cybernetics Serendipity. The computer and the arts. A studio International special issue. Londres: Studio international.
Serbest, A. y Mahall, M. (2003). Doctor illuiminatus or Ancestors of Generative Art. En: amínima22_LiveCinema, Barcelona, España: Espacio Publicaciones S.L.
Wampia, M. (2006). Declaración del Primer Encuentro de Comunicación Indígena. [en línea]. [3 de junio de 2021]. Recuperado de; https://movimientos.org/node/7981?key=7981
Young, J. (2008). Cultural appropriation and the arts. Malden, Estados Unidos: Blackwell Publishing.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
