From Cyberpunk to vaporwave aesthetics: A study of the contemporary digital practices

Authors

  • PABLO PRIETO HAMES Universidad de Córdoba

Abstract

The present research intends to analyze two contemporary aesthetics: Cyberpunk and Vaporwave. Both base their creative imagination on a technological society, because of this we try to see what their main themes and iconographies are in order to approach the study of their differences and how they interpret new technological advances with special emphasis in virtual reality.

Keywords: Cyberpunk, Vaporwave, contemporary aesthetic, cyberspace, cyberculture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T.W. (2004). Teoría estética. Madrid: Akal.

Aguirre Cueva, C. (2016). Vaporwave: experiencia ~A E S T H E T I C~ en la contemporaneidad (Trabajo Fin de Máster). Universidad de Buenos Aires.

Artstation (2018). Recuperado de: https://www.artstation.com

Baudrillard, J. (1978). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairos.

Baudrillard, J. (2000). Pantalla total. Barcelona: Anagrama.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Itaca.

Canino (10-06-2017). Pesadilla en el centro comercial, vida y muerte del Vaporwave. Recuperado de https://www.caninomag.es/pesadilla-en-el-centro-comercial-vida-y-muerte-del-vaporwave/

Corson, P. (2016). New Nostalgia. Impulse, 16, Edimburg Napier University.

Deviant Art (2018). Recuperado de: https://www.deviantart.com/spacefriend-t

Didi-Huberman, G. (2002). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid: Abada editores.

Dominic Elvin (2018). Recuperado de http://dominicelvin.net/site/about/

Galil, L. (19-02-2013). Vaporwave and the observer effect. Chicago Reader. Recuperado de https://www.chicagoreader.com/chicago/vaporwave-spf420-chaz-allen-metallic-ghosts-prismcorp-veracom/Content?oid=8831558

Gibson, W. (1997). Neuromante. Barcelona: Minotauro.

Graffin, G. (2002). Manifiesto Punk. Recuperado de: https://tinyurl.com/yb3dozgm

Jameson, F. (1991). Teoría de la Postmodernidad. Buenos Aires: Imago Mundi.

Kenn Little (2018). Recuperado de: https://aghostineveryroom.artstation.com/albums/64558

Kirtchev, C. A. (1997). Manifiesto Cyberpunk. Recuperado de: https://tinyurl.com/c9paef

Lipovetsky, G. (1992). La era del vacío. Ensayo sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona: Anagrama.

Luna, J. A. (05-09-2018). El ‘Vaporwave’, o cómo combatir el estilismo musical a base de gifs y sintetizadores. El Diario. Recuperado de https://www.eldiario.es/cultura/musica/vaporwave-combatir-elitismo-musical-sintetizadores_0_811219539.html

Lyotard, J. F. (1984). La condición postmoderna: informe sobre el saber. Madrid: Cátedra, pp. 35-50.

Mackinney-Valentin, M. (2010). "Old News? Understanding Retro Trends in 21st Century Fashion". Rochester: Multi, vol. 3, nº1, pp. 67-84.

Molinuevo, J. L. (2004). Humanismo y nuevas tecnologías Madrid: Alianza.

Molinuevo, J. L. (2006). La vida en tiempo real. La crisis de las utopías digitales. Madrid: Biblioteca Nueva.

Murcia Serrano, I. (2009). “Lo sublime de Edmund Burke y la estetización postmoderna de la tecnología”, Sevilla: Fedro, Revista de Estética y Teoría de las Artes, nº8, 2009, pp. 17-38.

Mutaciones (15-02-2010). Punk, cyberpunk y steampunk. Recuperado de: http://www.mutaciones.pe/2010/02/15/punk-cyberpunk-y-steampunk/

Nano (2016). Manifiesto Vaporwave Recuperado de: https://soundcloud.com/nanosmusics/vaporwave-manifesto-2016

Pires de Arruda, M.A. (2015). Vaporwave: estetização da tecnoogia pelo atravessamento de enunciados (Trabajo Fin de Grado). Universidade Federale do Rio Grande Sul.

Plazaola Artola, J. (2015). Modelos y teorías de la historia del arte. Bilbao: Universidad de Deusto.

Prieto Hames, P. (2016). “La poética del tiempo: una aproximación al imaginario steampunk”, Córdoba: Ucoarte. Revista de Teoría e Historia del Arte, nº5, pp. 95-115.

Revenga Domínguez, P. (2012). “Metodologías, interpretaciones y tributos de la historia del arte” en Palacio Prieto, J.L. (coord.): 90 años de cultura, México, UNAM, pp. 87-126.

Sontag, S. (2016). Contra la interpretación y otros ensayos. Barcelona: Penguin Random House.

Published

2019-04-07

How to Cite

PRIETO HAMES, P. (2019). From Cyberpunk to vaporwave aesthetics: A study of the contemporary digital practices. Tsantsa. Journal of Artistic Research, (6), 85–114. Retrieved from https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/2652

Issue

Section

Artículos