Towards integrating retiming in vehicle type scheduling problem

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.25097/rep.n25.2017.04

Palabras clave:

Scheduling vehicle, logistic, public transport, operations research, timetabling.

Resumen

In this paper, we propose an integer linear programming (ILP) aiming at optimizing timetabling generation and the Vehicle Type Scheduling Problem (VTSP), based on a time-space network (TSN). The model was defined as Vehicle Type Scheduling Problem with Sequential Changes of timetable (VTSP- SCT). Additionally, we developed a new methodology to insert time window to the proposed problem based on small changes on the TSN structure, with easy computational implementation and optimal solution at low computation run-times. By including small changes to the timetable and/or including time windows for timetabling trips, we introduced flexibility levels in the departure times of trips, resulting in operational advantages for the service provider. Since we use a very short time window interval, the current timetable is only slightly modified, minimally changing the passenger routines. The developed approaches were tested using random instances based on a Brazilian city. The VTSP-SCT with and without time windows have resulted in relevant savings in the daily operations of the public transportation service, reducing the required number of scheduled vehicles to carry out the historic demand.

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Biografía del autor/a

Jorge Arturo Campoverde Campoverde, Universidad de Cuenca

Docente titular de la cátedra de Investigación de Operaciones de la Universidad de Cuenca, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas; Consultor, ha dirigido una tesis de Maestría, Magister en Ciencias de la Computación, Magister en Administración de Empresas, MBA. Se desempeña como Coordinador del Grupo de Investigación Empresaria (GIE). 

Denis Borenstein, Universidad Federal Rio Grande de Sur

Ingeniero Naval, Universidad Federal de Rio de Janeiro, UFRJ, Brasil. Maestría en Administración. Universidad Federal de Rio Grande del Sur, UFRGS, Brasil. Doctorado en Investigación Operacional. University of Strathclyde, STRATH, Escocia. Profesor Titular UFGRS 2014-actual. Investigador Prometeo 2015 Universidad de Cuenca. Actualmente Coordinador del proyecto “Desenvolvimiento De Modelos Para O Planeamiento Operacional De Transporte Urbano Basado Em Ônibus”. Líneas de Investigación: Sistemas inteligentes de gestión, Modelaje y simulación de sistemas, Análisis de eficiencia (usando DEA), Validación de sistemas de apoyo a la decisión, Sistemas avanzados de manufactura. 

Freddy Benjamin Naula Sigua, Universidad de Cuenca

Ingeniero Comercial. Investigador contratado por la Dirección de Investigaciones de la Universidad de Cuenca DIUC como participante en el proyecto “Desarrollo de Modelos Matemáticos para la Cadena de Suministro”.  dentro del  Grupo de Investigación Empresarial GIE.

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Publicado

2017-01-06

Cómo citar

Campoverde Campoverde, J. A., Borenstein, D., & Naula Sigua, F. B. (2017). Towards integrating retiming in vehicle type scheduling problem. Revista Economía Y Política, (25), 69–85. https://doi.org/10.25097/rep.n25.2017.04

Número

Sección

Artículos