Proposal for a Branding model as a business sustainability strategy for the Colombian cooperative sector
DOI:
https://doi.org/10.25097/rep.n38.2023.07Keywords:
Branding, corporate image, corporativism, brand capital, corporate sustainabilityAbstract
This study presents a proposal for a Branding model as a strategy for the cooperative sector through a case study in multi-active cooperatives in the city of Ibagué, Colombia. The methodology used is descriptive with a mixed approach based on a case study, with a non-experimental, cross-sectional, descriptive design. As an instrument for collecting information, a questionnaire and an interview with managers were applied to the members of the analyzed cooperatives to determine the variables that build brand perception. The proposed model integrates the definition of the mission, vision and objectives of the brand, current analysis, design or redesign of the essence of the brand, with its implementation and monitoring. In addition, a high degree of acceptance is observed among the members of the cooperatives regarding variables such as environmental corporate social responsibility with 19%, equality 22% and solidarity 22%.
Downloads
References
Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: Free Press
Boix, J. C., Boluda, I. K., y López, N. V. (2018). Aproximación teórica de los elementos del capital de marca: Características, medición e implicaciones estratégicas. Cuadernos de Estudios Empresariales, 28, 107-128.
Buitrago, S., Duque, P. L., y Robledo, S. (2020). Branding Corporativo: una revisión bibliográfica. Económicas CUC, 41(1), 143-162.
Capriotti, P. (2010). Branding corporativo. Gestión estratégica de la identidad corporativa. Revista Comunicación, Medellín, Vol 27, 16-22. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5466032
Capriotti, P. (2013). Planificación Estratégica de la Imagen Corporativa. Edita: IIRP-Instituto de Investigación en Relaciones Públicas. http://www.bidireccional.net/Blog/PEIC_4ed.pdf
Cárdenas, R. (2010). Las organizaciones solidarias en Colombia una experiencia alternativa en la modernización del Estado. Observatorio de la economía latinoamericana, 21-34. 130(2). https://www.eumed.net/cursecon/ecolat/co/10/rdce.htm
Confederación de Cooperativas de Colombia-CONFECOOP (2017). El valor de la cooperación. Informe de desempeño – 2017. 1-65 https://confecoop.coop/wp-content/uploads/2018/11/INFORME-2017.pdf
Cortina, J. (2006). Identidad, identificación, imagen. México, D, F. Fondo de Cultura Económica (1). 2-142. https://bbibliograficas.ucc.edu.co:4058/es/ereader/ucc/109769
Costa, J. (2012). Construcción y gestión estratégica de la marca: Modelo MasterBrand. Revista Luciérnaga. Facultad de Comunicación Audiovisual. Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. Año 4, Edición 8. Medellín, 20-25. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5529533
Currás Pérez, R. (2010). Identidad e imagen corporativas: revisión conceptual e interrelación
Elizalde, A. (2016). Desarrollo a Escala Humana: conceptos y experiencias. Revista Internacional de Desenvolvimiento Local., 1(1), 51-62. http://www.flacsochile.org/wp-content/uploads/2016/10/DesarrolloLocal.pdf
Epstein, M. (2009) en traducción de Mantilla (2009). Sostenibilidad empresarial: Administración y medición de los impactos sociales, ambientales y económicos. Traducido por Mantilla, S. ECOE Ediciones, 1-340. https://bbibliograficas.ucc.edu.co:2280/es/ereader/ucc/69103
Grashuis, N. J. (2017). Branding by US Farmer Cooperatives: An empirical study of trademark ownership. Journal of Co-operative Organization and Management, 5(2), 57-64. https://doi.org/10.1016/j.jcom.2017.09.002
Grasseni, C. (2022). From branding to solidarity: The COVID-19 impact on marketing Strachítunt cheese from Val Taleggio, Italy. Acta Geographica Slovenica : Geografski Zbornik, 62(2), 75–85–75–85. https://doi.org/10.3986/AGS.10577
Hernández, S., Fernández, C., y Baptista L, M. d. (2010). Metodología de la Investigación (Vol. 5 Edición). México D.F.: Mc Graw Hill. 1-613. https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf
Hernández, R. (2012). Branding sustentable. Revista del Centro de Investigación (Méx.) Vol. 10 Núm. 37, 95-99.
Hill, C., y Jones, G. (2011). Administración estratégica: Un enfoque integral. Novena Edición. México D.F.: Cengage Learning Editores S.A. 1-929. https://www.univermedios.com/wp-content/uploads/2018/08/Administraci%C3%B3n-estrat%C3%A9gica-9na-Edici%C3%B3n-Charles-W.-L.-Hill.pdf
Hoyos, R. (2016). Branding: El arte de los corazones. (Primera edición). Bogotá, D.C. Ecoe Ediciones. 1-152. https://bit.ly/3ltRZa0
Jaramillo Escobar, B., Loor Rosales, J., Torres Cabanilla, J., y Arias Villamar, J. (2020). Marca como símbolo de identidad para microempresas de la Economía Popular y Solidaria de Ecuador. Revista Venezolana De Gerencia, 25(3), 284-298. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i3.33369
Keller, K. L. (2013). Strategic Brand Management (4th ed.) Harlow: Pearson Education
Kotler, P., y Keller, K. (2012). Dirección de Marketing. Editores Pearson Educación., Ciudad de México, (14), 1-810. http://www.montartuempresa.com/wp-content/uploads/2016/01/direccion-de-marketing-14edi-kotler1.pdf
Kreichauf, R. y Mayer, M. (2021). Negotiating urban solidarities: multiple agencies and contested meanings in the making of solidarity cities. Urban Geography, 42(7), 979–1002. https://doi.org/10.1080/02723638.2021.1890953
Landero Hernández, R, y González Ramírez, M. T. (2011). Diferencias en estrés percibido, salud mental y física de acuerdo al tipo de relación humano-perro. Revista Colombiana de Psicología, 20 (1), 75-86. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-54692011000100006
Lanzas, A., (2020). Modelo de generación de valor mediante el capital intelectual en empresas de base tecnológica de software. Revista Contaduría y Administración, 65 (2), 1-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7357954
Lee, W.S., Tang, R., Moon, J. y Song, M. (2022). The structural relationship between a low-cost carrier’s service experience, corporate social responsibility, brand love, and reuse intention: The case of Southwest Airlines. Journal of Air Transport Management. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2022.102216
Leek, S. y Christodoulides, G. (2011). A literature review and future agenda for B2B branding: Challenges of branding in a B2B context. Industrial Marketing Management, 40(6), 830–837. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.06.006
Lema, D. (2018). El concepto de valor agregado en la actividad agroindustrial: Aspectos económicos e implicancias de política. Revista Argentina De Economía Agraria, 19 (1), 1-22. https://bit.ly/40O7mu5
Limonta, R., Andrau, C. y Lazo, O. (2020). Análisis de modelos de Branding corporativo. Revista ECA Sinergia. Portoviejo (Ecuador). Vol 11, 3, 84-100. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/ECASinergia/article/view/2523
Martos, M. y González, O. (2019). Capital de marca: pilares, medición y efectos sobre el consumidor y la empresa. Economía Industrial, 414, 13-22. https://bit.ly/3YIaLc3
Marzo, J. Martínez-Tur, V., Ramos, J. y Peiró, J. (2002). La satisfacción del usuario desde el modelo de la confirmación de expectativas: respuesta a algunas interrogantes. Psichotema, 14 (4), 765-770
Más, R. J. L., Quintero, C. E. A., y Pastó, O. R. L. (2020). Análisis de modelos de Branding Corporativo. ECA Sinergia, 11(3), 84-100.
Ojeda, E. C. (2015). La Identidad Corporativa como Sistema Complejo Adaptativo. Repositorio de la Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 9(1), 658-675.
Pintado, T. y Sánchez, J. (2013). Imagen Corporativa, Influencia en la gestión empresarial (Vol. 2da Edición). Madrid: ESIC Editorial. P. 1-331 http://sgfm.elcorteingles.es/SGFM/dctm/MEDIA01/201305/16/00106524422844_1_.pdf
Ramos, E. y Valle, N. (2020). Gestión de imagen corporativa como estrategia de sostenibilidad: camino al cambio empresarial. Universidad y Sociedad, 12 (1), 292-298.http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-292.pdf
Ries, L. (2000). Las 22 leyes inmutables de la marca. Cómo convertir un producto o un servicio en una marca mundial. Madrid, McGraw-Hill.
Sandoval Casilimas, C. A. (1996). Investigación cualitativa. Programa Especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Instituto Colombiano para el fomento de la educación superior, ICFES.
Schiffman, L. G. y Kanuk, L. L. (2005). Comportamiento. Octava ed., Editorial Pearson
Unidad Administrativa Especial de Organizaciones Solidarias. (2019.). ABC del sector solidario. Obtenido de https://bit.ly/3YNPopV
Zeithalm, V. (1988): Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence, Journal of Marketing, vol. 52, July, pp.2-2
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Economy and Politics Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal declines any responsibility for possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.
The University of Cuenca in Ecuador conserves the patrimonial rights (copyright) of the published works and will favor the reuse of the same ones, these can be: copy, use, diffuse, transmit and expose publicly.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.