The ruin as a proyect. Strategies in the work of Sou Fujimoto

Authors

  • Pedro Luis Gallego Fernández Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.18537/est.v007.n012.a09

Abstract

In the Romanticism, the representation of the ruin in the landscape served to open the feeling of nature and the need to find the natural beauty of the architecture since the return to origins. In the work of Japanese architect Sou Fujimoto, arises again a search of the primitive or as originating in which the concept of "ruin" takes an action potential for the future, which is discovered by the feeling of nature and its interaction with the man to recover the true meaning of inhabiting.

Keywords: Architecture, Indeterminacy, Nature, Ruin, Sou Fujimoto.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baptista, L.S. y Ventosa, M (2009). Entrevista arquitectura: Sou Fujimoto. Arq/a nº 66, p. 72-75.

Conde, Yago (2000). Arquitectura de la Indeterminación. Actar, Barcelona.

Eisenman, Peter (1984). El Fin de lo clásico, el Fin del comienzo, o el fin del fin. Arquitecturas Bis, nº 48, p. 28-36.

Fujimoto, Sou. (2008). Primitive Future. Contemporary Architect’s Concept Series 1 (1ª Ed.). Tokio, INAX Publishing.

Heidegger, Martin (1954). Bauen, Wohnen, Denken, en Vorträge und Aufsätze, Verlag Günther Neske, Pfullingen. Version española, Construir Habitar Pensar, en Conferencias y Artículos. Ed. Del Serbal, Barcelona, 1997.

Sou Fujimoto (2010). Futuro Primitivo. El Croquis Sou Fujimoto, nº 151, p.198-213.

Ito, Toyo (1999). Vórtice y corriente. Arquitectura como fenómeno. Exit LMI, nº 5, p. 67-69.

Ito, Toyo (2006). Arquitectura de límites difusos. GG mínima, Barcelona.

Ito, Toyo (2000). Escritos. Murcia.

Ito, Toyo (2009). Arquitectura teórica y sensorial: los experimentos radicales de Sou Fujimoto. 2G Sou Fujimoto, nº 50, p. 4-9.

Laugier, P. (MDCCCLV). Essay sur l´Architecture. Nouvelle edition. A Paris. Chez Duchesne.

Marchán Fiz, Simón (1985). La poética de las ruinas, un capítulo casi olvidado en la historia del gusto. Fragmentos, nº 6, p. 4-15.

Marchán Fiz, Simón (2008). Las Querellas modernas y la extensión del arte. Fabrikart: arte, tecnología, industria y sociedad, nº 8, p. 14-34.

Nishida, Kazuyo (2001). El concepto japonés del espacio doméstico. Pasajes de arquitectura y crítica. Especial Japón. Septiembre 2001, nº 29, p. 60-62.

Rykwert, Joseph (1974). La Casa de Adán en el Paraíso. GG, Barcelona.

Semper, Gottfried (1851). Die vier Elemente der Baukunst. Braunschweig.

Taki, Koji (1976). 生きられた家:経験と象徴 (Ikirareta ie: Keiken to shōchō). 岩波書店.

Towse, Pablo y Pancorbo, María (2010). La tensión del vacío. Engawa nº 00, p. 5-9.

Worrall, Julian (2009). La importancia de Sou Fujimoto. 2G Sou Fujimoto, nº 50, p. 10-23.

Published

2017-12-29

How to Cite

Gallego Fernández, P. L. (2017). The ruin as a proyect. Strategies in the work of Sou Fujimoto. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 7(12), 105–111. https://doi.org/10.18537/est.v007.n012.a09