Cut and paste: The first uses of collage and photomontage in the representation of modern architecture

Authors

  • Fernando Linares García Universidad de Valladolid (España)

DOI:

https://doi.org/10.18537/est.v007.n013.a03

Keywords:

Avant-garde, Collage, Cubism, Modern Movement, Photomontage

Abstract

The graphic techniques of collage and photomontage, born within avant-garde art of the 1920s, mainly in Cubism, spread through and permeated all other arts, including architecture. Based on cutting and pasting elements or remnants of diverse materials in new combinations to express novel artistic principles and meanings, these apparently simple techniques offered strong potential for design and conceptualisation. They were widely used by some of the most important figures in Russian Constructivism, the Bauhaus and the Modern Movement, such as Frank Lloyd Wright, Le Corbusier and Mies van der Rohe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Linares García, Universidad de Valladolid (España)

Doctor Arquitecto. Profesor Titular del Departamento de Urbanismo y Representación de la Arquitectura. Universidad de Valladolid (España).

References

Ades, D. (1976). Fotomontaje, Barcelona, España: Gustavo Gili, (22ª ed., 2002).

Aragón, L. (2001). Los collages, Madrid, España: Síntesis.

Barbero, M. (2002). De la emulsión al pixel. La nueva definición de la imagen en el siglo XX, en J.J. Gómez (Coord.), Máquinas y herramientas de dibujo (pp. 349-378), Madrid, España: Cátedra.

Bock, M. (1986). De Stijl y la ciudad, en De Stijl: 1917-1931. Visiones de utopía (pp. 197-205), Madrid, España: Alianza Forma.

Cohen, J.L.; Cooke, C.; Strigalev, A.A.; y Tafuri, M. (1994). Constructivismo ruso. Sobre la arquitectura de las vanguardias ruso-soviéticas hacia 1917, Barcelona, España: Ed. del Serbal.

Cohen, J.L. (2001). Anhelos alemanes de América. AV Monografías, (92), 75-105.

Fontán, M. y Capa, A. (2017). Lyonel Feininger (1871-1956). Madrid, España: Fundación Juan March.

Gombrich, E. H. (1950). La Historia del Arte. Madrid, España: Debate, (16ª ed., 1997).

Lissitzky-Kuppers, S. (1968). El Lissitzky. Londres, Reino Unido: Thames and Hudson.

Lodder, C. (1983). Russian Constructivism. Connecticut, EE.UU.: Yale University.

Molina, S. de., (2014). Collage y arquitectura: la forma intrusa en la construcción del proyecto moderno. Sevilla, España: Recolectores Urbanos Ed.

Molina, S. de. (2016). Hambre de arquitectura. Necesidad y práctica de lo cotidiano. Madrid, España: Ediciones Asimétricas.

Mácel, O.; Meriggi, M.; Schimidt, D.; y Volcok, J. (2007). Una città possible. Architetture di ivan Leonidov. 1926-1934. Milano, Italia: TriennaleElecta.

Maderuelo, J. (2014). El collage: una fuerza inconcebible. En S. de Molina (Ed.) Collage y arquitectura: la forma intrusa en la construcción del proyecto moderno (pp. 9-12), Sevilla, España: Recolectores Urbanos Ed.

Rowe, C. y Koetter, F. (1981). Collage City, Barcelona, España: Gustavo Gili.

Scharf, A. (1994). Arte y fotografía. Madrid, España: Alianza Forma.

Scully, V. (1987). Le Corbusier, 1922-1965. La vía pública. AV Monografías, (9), 14-26,.

Tartás, C. y Guridi, R. (2013). Cartografías de la memoria. Aby Warburg y el Atlas Mnemosyne. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, (21), 226-235.

Vallespín, A., Cervero, N., y Cabodevilla-Artieda, I. (2017). Los collages de la Casa Resor de Mies van der Rohe como transparencia fenomenal. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, (31), 140-149.

VV.AA. (1982). Georque Braque. Les papiers collés, (catálogo). París, Francia: Centro George Pompidou.

VV.AA. (2009). Mies van der Rohe. Casas Houses. Revista 2G, (48-49).

Published

2018-07-02

How to Cite

Linares García, F. (2018). Cut and paste: The first uses of collage and photomontage in the representation of modern architecture. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 7(13), 37–49. https://doi.org/10.18537/est.v007.n013.a03