A. Bonet and J. L. Sert. The "Renaissance" spirit in the Mediterranean key. driven transatlantic modernity
DOI:
https://doi.org/10.18537/est.v011.n022.a08Keywords:
Antonio Bonet, Josep Lluis Sert, modern architecture, CIAM, GaudíAbstract
In the late 1920s, the architects Sert and Torres Clavé found in the spirit of the Renaissance, in the study of European modern magazines and in the contact with Le Corbusier and the CIAM, the inspiration to make GATCPAC a driving force for new proposals in architecture, urban planning and furniture in Mediterranean style. A young Antonio Bonet, still a student, collaborated in this task and years later, between 1938 and 1950 in Buenos Aires, he revived the avant-garde spirit of his formative years. Through a comparative review of projects of different nature — editorial, urban planning, and related with the figure of Gaudí—, developed respectively by Sert and Bonet in their particular American experiences between 1938 and 1960, this article aims to discover some similarities that contributed to the development of a Mediterranean and transatlantic modernity, in which the attitude of "rebirth" was reiterated.
Downloads
References
Acilu, A. (2017). Marcos de Papel: A.C. paradigma de vanguardia. Revista Materia Arquitectura, (16), 32-45.
Arnús. M. M. (2019). Ser(t) arquitecto. Anagrama.
Bonet, A. (1949). Nuevas precisiones de Arquitectura y Urbanismo C (13051682). COAC.
Bonet, A. (1982). Conferencia (C 13051689). COAC.
Bonet, A. (junio 1957). Plan de remodelamiento de la zona sud de Buenos Aires. Mirador, (2), 63-77.
Brullet, M., e Illescas, A. (2008). Sixte Illescas arquitecte (1903-1986), COAC.
Dalí, S. (1933). De la beauté terrifiante et comestible, de l’architectura Modern Style. Minotaure, (3-4), 69-76.
Di Bagi, P. (2005). Los CIAM de camino a Atenas: espacio habitable y ciudad funcional en A. Pizza et al. (Ed.), El GATCPAC y su tiempo. Política, cultura y arquitectura en los años treinta (pp. 135-155). Fundación DOCOMOMO Ibérico.
Freixa, J. (2005). Josep Lluís Sert. ETSAB-Santa & Cole.
Freixa, J. (1988). Josep Lluís Sert / conversa amb Jaume Freixa = talks with Jaume Freixa. COAC.
García Estévez, C. B. (2005). La Casa Bloc desde el proyecto. Memoria y contexto de la posible construcción de la Barcelona Futura. En Landrove. S. (Ed.), El GATCPAC y su tiempo. Política, cultura y arquitectura en los años treinta (pp. 157-166). Fundación DOCOMOMO Ibérico.
Garnica, J. (junio 2018). Bruno Zevi en la España de 1950: una Storia dell’architettura cargada de futuro. ZARCH, (10), 178-193. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018102940
Gómez de la Serna, R. (1944). Surrealismo arquitectural. Tecné, (3), 13-21.
Granell, E. (2005). AC contra todos. En Landrove. S. (Ed.), El GATCPAC y su tiempo. Política, cultura y arquitectura en los años treinta (pp. 179-196). Fundación DOCOMOMO Ibérico.
Gutiérrez, R. (2002). Buenos Aires. Evolución histórica. Escala.
Lahuerta, J. J. (2005). Sert y Gaudí. En J. M. Rovira (Ed.), Sert 1928-1979. Obra completa, medio siglo de arquitectura (pp. 174-179). Fundación Joan Miró.
Le Corbusier (1928) Notas manuscritas para su segunda conferencia en Barcelona (C3-8-103). FLC.
López Rivera, F. J. (2012). El proyecto de la construcción de la imagen de la arquitectura moderna 1925-1939. Andalucía. Margaret Michaelis. [Tesis doctoral, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/24109
Llopis, J. (2021) La imagen como manifiesto. AC, la revista del GATEPAC. EGA, Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, (43), 250-269.
Molina y Vedia, J. (1999). Mi Buenos Aires herido. Colihue.
Montsant, O. (junio 1960). Exposición de un genio catalán. Gaudí en la Argentina. La Vanguardia.
Ortiz, F. y Baldellou, M.A. (1978). La obra de Antonio Bonet. Buenos Aires. Summa
Pizza, A. (2014). El GATPAC en las exposiciones internacionales: una modernidad mediterránea (1931-1936). Actas del Congreso Internacional Las exposiciones de arquitectura y la arquitectura de las exposiciones. Pamplona. (pp. 37-48). Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad de Navarra.
Ràfols, J. F. y Folguera, F. (1928). Gaudí. Canosa.
Ràfols, J. F. (1934) Pere Blay i l’Arquitectura del Renaixement a Catalunya. Asociación d’Arquitectes de Catalunya.
Rovira, J. M. (2007). Josep Lluís Sert: los trayectos del pingüino. En COAIB (Ed.), Josep Lluís Sert: 1902-2002: cicle de conferències. Autoedición.
Rovira, J. M. (2000). José Luis Sert, 1901-1983. Electa.
Sanz Esquide, J. A. (2005). A propósito de la cultura de la imagen. En Landrove. S. (Ed.), El GATCPAC y su tiempo. Política, cultura y arquitectura en los años treinta (pp. 177-178). Fundación DOCOMOMO Ibérico.
Sweeney, J. J. y Sert, J. L. (1960). Antoni Gaudí. Ediciones Infinito.
Somer, K. (2007) The Functional City. The CIAM and Cornelius van Eesteren, 1928-1960. Nai Publisher, Van, E..&.V.L.S. & Ámsterdam.
Tabera, A. (2020). La mirada trasatlántica de Antonio Bonet Castellana. CIAM y lirismo constructivo para Buenos Aires en la década de los 50. Cuaderno de notas, (21), 195-213. doi:10.20868/cn.2020.4480
Tabera, A. (2014). Antonio Bonet Frente a sus Maestros. 1938-1962: un viaje de ida y vuelta, [Tesis Doctoral, Universidad de Navarra].
Torres, R. (1994). Los diseños de Josep Torres Clavé y el GATCPAC. En VV. AA., Josep Torres Clavé (pp. 11-20). Santa & Cole.
VV. AA. (1956-1961). Mirador Panorama de la civilización industrial.
VV. AA. (1935). Precursores de la arquitectura moderna. A.C.: Documentos de Actividad Contemporánea, (17), 15-21.
VV. AA. (1935). La evolución del interior en los últimos 50 años, A.C.: Documentos de Actividad Contemporánea, (19), 26-27.
VV. AA. (1980). Cuadernos de Arquitectura y Urbanismo, 1 (140), 20.
VV. AA. (diciembre 1934). D’ací i D’allà, (179).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal declines any responsibility for possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.
The University of Cuenca in Ecuador conserves the patrimonial rights (copyright) of the published works and will favor the reuse of the same ones, these can be: copy, use, diffuse, transmit and expose publicly.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.