Dwelling in the interstice: meeting points between the historical heritage and contemporary projects
DOI:
https://doi.org/10.18537/est.v012.n023.a12Keywords:
interstice, intervention, heritage, pre-existence, alterationAbstract
Every intervention in a pre-existent building demands, inevitably, to take a side regarding its transformation in time and space; as said building must follow, as part of the open creative circle that architecture itself is, a number of internal
constitutive laws; and in the moment of making the intervention on it, by means of reading and understanding of such formal codes, spaces of relation between the project and the architectural inheritance are created. These spaces must be
resolved as nexus between the two building languages, but which also must be occupied according to the capacity that each case presents, the architect coming across fixed action margins. Through the study and the analysis of exemplary
interventions, in this text, we present the results: the different ways of dwelling the interstices which the intervention itself generates, thus deciphering the established link between the contemporary project and the pre-existent historical heritage.
Downloads
References
Alfaro Salazar, F.H. (2021). Carta de Reutilización del Patrimonio Edificado. Propuesta de principios y nuevas prácticas. PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 29(104), 296-307.
Calvo Serraller, F. (1980). La complejidad de la restauración monumental. Arquitectura: Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid, (226), 46-47.
De Gracia Soria, F. (1992). Construir en lo construido. La arquitectura como modificación. Editorial Nerea.
Ferrater Mora, J. (1983). Estructura. Diccionario de Filosofía de Bolsillo. Alianza editorial.
Ferrer Forés, J.J. (2019). Primera piedra. Bases para el Proyecto Arquitectónico. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 8(15), 45-55. https://doi.org/10.18537/est.v008.n015.a04
Gallego Jorreto, J.M. (1994). Museo de Belas Artes. Obradoiro: revista de arquitectura y urbanismo, (23), 94-113.
Gallego Jorreto, J.M. (1995). Museo Provincial de Belas Artes. Obradoiro: revista de arquitectura y urbanismo, (24), 80-87.
García García, A. (2016). Ampliación del Museo de Bellas Artes de Asturias. Cuando convivir es fácil. Cercha: revista de la arquitectura técnica, (129), 16-27.
González Moreno-Navarro, A. (1991). Restaurar monumentos: una metodología específica. Informes de la construcción, 40(397), 25-50.
Lorenzo Aspres, A. (2017). Genealogía del patrimonio arquitectónico: De documento histórico a recurso reutilizable. Revista de Arquitectura, 22(33), 58-64. https://doi.org/10.5354/0719-5427.2017.47697
Lorenzo Aspres, A. (2021). La sombra del horror en el patrimonio nacional. ZARCH, (16), 90-103. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2021164953
Martí Arís, C. (2014). Las variaciones de la identidad. Ensayo sobre el tipo en arquitectura. Fundación Arquia Ediciones.
Miranda Regojo, A. (1999). Ni robot ni bufón. Manual para la crítica de arquitectura. Cátedra Editorial.
Molano López, O.L. (2007). Identidad cultural: un concepto que evoluciona. Opera, (7), 69-84.
Moneo Vallés, J.R. (2006). Construir lo construido: Adecuación y continuidad con el pasado. Arquitectura Viva, (110), 25.
Muñoz Cosme, A. (2020). La intervención en el patrimonio arquitectónico en España. 1975-2015. Ediciones de la Universidad de Murcia. https://doi.org/10.6018/editum.2737
Pérez Santos, E. (2015). Psicología y Patrimonio Cultural. Universidad Complutense de Madrid.
Piaget, J. (1968). Le structuralisme. Presses Universitaires de France.
Rivera Blanco, J.J. (2008). De varia restauratione: teoría e historia de la restauración arquitectónica. Abada Ediciones.
Soria López, F.J. (2021). La reutilización del patrimonio construido, nuevos usos, buenas prácticas. PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 29(104), 144-162.
VV.AA. (2019). Caixa Fórum, Madrid (2008). Arquitectos: Herzog & De Meuron. Arquitectura: Revista del Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid, (352), 27-32.
VV.AA. (2018). Museo de Bellas Artes de Asturias. Oviedo. España. TC Cuadernos: Francisco Mangado. Arquitectura 2007-2018, (134), 274-323.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal declines any responsibility for possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.
The University of Cuenca in Ecuador conserves the patrimonial rights (copyright) of the published works and will favor the reuse of the same ones, these can be: copy, use, diffuse, transmit and expose publicly.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.