Synergies between architecture and landscape: house in Guápulo by Guadalupe Ibarra
DOI:
https://doi.org/10.18537/est.v013.n025.a02Keywords:
Ecuadorian architecture, Latin-American landscape, women pioneers of architecture, Quito-Ecuador, terraced typologyAbstract
“House in Guápulo”, a representative project of Guadalupe Ibarra, the first woman architect in Ecuador, is the result of a pragmatic process, without allegations about locality or identity, but which, due to its consistency in execution, allows establishing a discursive and critical structure. The work is observed, as a starting point, from a dialogue between geography, landscape and typology. Once the macro context of its implementation is understood, an approach is made to the spatial and material cultures, an issue that also allows to understand the logic of insertion in the place, and that due to its own location and design mechanisms turns the house into an element of transition between different topographies, landscapes and urban areas. Finally, on a smaller scale, a brief analysis of the actors in the process is addressed: inhabitant, author and other collaborators. As conclusions, what was previously stated is integrated, a reflection on the architectural strategies for the Andean landscape, recognizing Ibarra for the weight of his contributions, without demagoguery or do-goodism, where contextual, spatial, compositional, and constructive issues of the project are analyzed, allowing value it as an object where the parts and the whole establish synergistic relationships.
Downloads
References
Arias, Daniela y Muxí, Zaida (2018). Aportaciones feministas a las arquitecturas y las ciudades para un cambio de paradigma. Revista Habitat y sociedad, 11, 5-12. http://dx.doi.org/10.12795/HabitatySociedad.2018.i11.01
Barba, Rosa (2021). La abstracción del territorio. [Tesis de doctorado, Universidad Politécnica de Cataluña]. https://upcommons.upc.edu/handle/2117/357433
Calvache, Gabriela (Directora). (2010). Labranza oculta [Película]. Cineática Films.
Durán Ballén, Sixto (2005). A mi manera... Los años de Carondelet. Abya Yala.
Espegel, Carmen (2016). Heroínas del espacio. Mujeres arquitectos del Movimiento Moderno. Diseño Editorial.
Guallart, Vicente (2008). Geologics. Geografía, información, arquitectura. Actar.
Hervás y Heras, Josenia (2015). Las mujeres de la Bauhaus: de lo bidimensional al espacio total. Diseño Editorial.
Ibarra, Guadalupe (5 de diciembre de 2023). La Casa de Guápulo. Entrevista personal.
Ibarra, Guadalupe (9 de diciembre de 2022). La Casa de Guápulo. Entrevista personal.
Ibarra, Guadalupe (22 de enero de 2019). La Casa de Guápulo. Entrevista personal.
Llorca, Néstor (2022). Arquitecturas híbridas de culturas híbridas. El caso de Quito en el siglo XX. [Tesis de doctorado, Universidad de Alcalá]. https://gestion-doctorado.uah.es/tesis/187
López, Jhon Jairo y López, Carlos Andrés (2004). El urbanismo de ladera: un reto ambiental, tecnológico y del ordenamiento territorial. Revista Bitácora, 8(1), 94-102. https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/18761.
Massad, Fredy (2017). Crítica de Choque. Bisman Ediciones.
Marín, Erik (2023). Materialidad “Casa en Guápulo”. Todo material bien ejecutado es noble [Fotografía]. Adaptado con permiso del autor.
Marín, Erik (2023). Paredes interiores de cangahua y de hormigón [Fotografía]. Adaptado con permiso del autor.
Marín, Erik (2023). Fachada este de la Casa en Guápulo [Fotografía]. Adaptado con permiso del autor.
Moisset, Inés y Arias, Daniela (13-19 de julio de 2018). Un día una arquitecta: three years of activism toward inclusion. [Presentación de simposio] MoMoWo Symposium. Politecnico di Torino, Torino, Italia. http://www.momowo.eu/wp-content/uploads/2015/01/book_programme_abstracts_updated.pdf
Muxí, Zaida (2018). Mujeres, casas y ciudades. Más allá del umbral. Dpr-Barcelona.
Nogales, Paúl (2021). Paisaje urbano y natural de Guápulo donde se evidencian las diferentes formas de ocupación de la ladera [Fotografía]. Adaptado con permiso del autor.
Novas, María (8-10 de mayo de 2020). La vivienda desde el feminismo como espacio para la transformación social. [Presentación en encuentro] Encuentro Internacional Género, Arquitectura y Sociedad. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria, España. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/108035/1/Vivienda_feminismo_espacio.pdf
Novas, María (2013). Arquitectura y género: una reflexión teórica. [Tesis de Maestría, Universitat Jaume I). https://core.ac.uk/display/61446386?source=2
Palacios, Juan Francisco (5 de enero de 2023). La Casa de Guápulo. Entrevista personal.
Rosero, Verónica y Freire, María José (2020). Pioneras de la arquitectura ecuatoriana. Revista de Estudos Feministas, 28(3), 1-16. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n371227
Rosero, Verónica y Llorca, Néstor (2020). Ethel Arias Duarte. La incursión de una uruguaya en la arquitectura ecuatoriana. Anales de investigación en Arquitectura, 10(2), 47-64. https://doi.org/10.18861/ania.2020.10.2.2986
Rosero, Verónica, Freire, María José y Llorca, Néstor (2022). Pioneras de la arquitectura ecuatoriana. Estudio e inclusión de sus aportes. 1930-1980.Trama Ediciones. https://tramaediciones.publica.la/library/publication/pioneras-de-la-arquitectura-ecuatoriana
S.A. (26 de octubre de 2008) Lupe Ibarra, la primera arquitecta graduada en Cuenca. El Tiempo. S.p.
UNESCO. (1984). Declaratoria de Quito. https://zh.unesco.org/sites/default/files/ecuador_declaratoria_de_quito_06_12_1984_spa_orof.pdf
Waisman, Marina (1989). Para una caracterización de la arquitectura latinoamericana. Revista Arquitecturas del Sur, 5(14), 8-10. https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/992
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Journal declines any responsibility for possible conflicts derived from the authorship of the works that are published in it.
The University of Cuenca in Ecuador conserves the patrimonial rights (copyright) of the published works and will favor the reuse of the same ones, these can be: copy, use, diffuse, transmit and expose publicly.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.