Hate speeches and violent communication facing digital press content in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.18537/mskn.13.01.01Abstract
Technological globalization brought with it new scenarios of interaction marked by rules and dynamics different from offline communication. In the specific case of this research, the interest was focused on examining how, in the face of acts of gender violence spread on digital media platforms, a sector of the audience manifests hate speech and violent communication. The specific objectives aimed at identifying and explaining the categories of violent communication and hate speech, the forms of interaction, and the communicative elements used by users. A quantitative methodological strategy was followed; for this, content analysis was used, and a matrix was extracted as an instrument. The units of analysis were 1,013 comments and 3,055 reactions produced in three national advocacy events and published on the Facebook platforms of the media outlets El Comercio, La Gaceta, and Codigo Focus. Among the most relevant results, a higher frequency of hate speech and violent communication in cases involving migrants and persons deprived of liberty (ppl) stands out. In the same way, there is evidence of a predominance of imaginaries that legitimize forms of upbringing based on violence. In addition, the way in which these expressions are reaffirmed with the reaction I like is peculiar and, less frequently, reactions of the type I am angry or sad are noticed.
Downloads
Metrics
References
Alberdi, C. (2019). Anti-immigration discourse on twitter: Discourse on others and hate speech. Caietele Echinox, 36, 133-150. doi:10.24193/cechinox.2019.36.11
Asamblea Nacional República del Ecuador. (2014). Código Orgánico Integral Penal. Disponible en: https://tbinternet.ohchr.org/Treaties/CEDAW/Shared%20Documents/ECU/INT_CEDAW_ARL_ECU_18950_S.pdf
Baños-González, M., Canorea, H., & Rajas, M. (2020). La difusión del vídeo musical en YouTube. Análisis de la capacidad viral del vídeoclip. Revista Latina De Comunicación Social (77), 117-141. doi: 10.4185/RLCS-2020-1452
Blanco, D. (2019). La propagación y recepción del discurso de odio contra migrantes y refugiados difundido a través de noticias falsas en medios sociales. Tesis doctoral. Universidad de Salamanca. Disponible en: https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/1626/1/DavidBlanco_PI.pdf
Bustos, L., de Santiago, P., Martínez, M., & Rengifo, M. (2019). Discursos de odio: una epidemia que se propaga en la red. Estado de la cuestión sobre el racismo y la xenofobia en las redes sociales. Mediaciones Sociales, 18, 25-42. doi: 10.5209/meso.64527
Cabo, A., & Juanatey, A. (2016). El discurso de odio en las redes sociales: un estado de la cuestión. Ayuntamiento de Barcelona. Disponible en: https://ajuntament.barcelona.cat/bcnvsodi/wp-content/uploads/2015/03/Informe_discurso-del-odio_ES.pdf
Campos, M., Ramos, M., Trejo, R., Hernández, M., de Dios, S., Ávila-Zesatti, C., . . . Gomes, R. (2015). Mensajes de odio y discriminación en las redes sociales. Conapred. Disponible en: https://www.conapred.org.mx/documentos_cedoc/Mensajes%20de%20odio%20y%20discriminacion%20en%20las%20redes%20sociales-Ax.pdf
Cuadrado, I., Martín-Mora, G., & Fernández, I. (2015). La expresión de las emociones en la Comunicación Virtual: El Ciberhabla. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 13(1), 180-207. doi:10.7195/ri14.v13i1.716
Ecuador Estado Digital. (2021). Estadísticas, cifras y tendencias del comportamiento digital, demográfico y económico de Ecuador. Disponible en: https://www.formaciongerencial.com/estadodigitalecuador/
Galindo, A. (2019). Derechos digitales: una aproximación a las prácticas discursivas en internet desde la etnografía virtual. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, 9(16), 1-18. doi: 10.32870/Pk.a9n16.359
Gómez-García, S., Paz-Rebollo, M., & San-Deogracias, J. (2021). Newsgames frente a los discursos del odio en la crisis de los refugiados. Revista Comunicar, 29(67), 123-133. doi:10.3916/C67-2021-10
Hernández, J., Espinosa, F., Rodríguez, J., Chacón, J., Toloza, C., Arenas, M., . . . Bermúdez, V. (2018). Sobre el uso adecuado del coeficiente de correlación de Pearson: definición, propiedades y suposiciones. Revista Sociedad Venezolana de Farmacología Clínica y Terapéutica, 37(5), 587-601. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/559/55963207025/55963207025.pdf
Jubany, O., & Roiha, M. (2018). Las palabras son armas: discursos de odio en la red. Universitat de Barcelona. Disponible en: http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/127153
Miró, F. (2016). Taxonomía de la comunicación violenta y el discurso del odio en Internet. Revista de Internet, Derecho y Política (22), 82-107. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/788/78846481007.pdf
Oleaque, J. (2015). Racismo en Internet: webs, redes sociales y crecimiento internacional. Universidad Internacional de Valencia. Disponible en: https://www.gitanos.org/upload/53/79/Informe-Racismo-Digital.pdf
Quiñonez, R. (2020). Construcción de Identidad en la red social Instagram a través de prácticas discursivas: caso influencers categoría “música”. Tesis de Licenciatura. Universidad Casa Grande, Guayaquil, Ecuador. Disponible en: http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/bitstream/ucasagrande/2565/1/Tesis2775QUIc.pdf
Reig, A., & Elizondo, A. (2019). Un análisis de la reacción me gusta en Facebook desde los estudios de la interacción. Estudios de Lingüística Aplicada, 36(67), 45–75. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/330223022_Un_analisis_de_la_reaccion_me_gusta_en_Facebook_desde_los_estudios_de_la_interaccion
Tabares, L. (2018). Análisis del discurso violento y de odio en dos grupos de facebook contra la candidatura de Rodrigo Londoño ‘timochenko’ a la presidencia de Colombia. Index.comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 8(3), 157-184. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6711306
Tortajada, I., Comas D’Argemir, D., & Martínez, R. (2014). Inmigración, crisis económica y discursos radiofónicos: hacia un lenguaje excluyente. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20(2), 899-916. doi:10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n2.47063
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Karla Melissa Oña-Arcentales, Diana Gabriela Alvarado-Angulo, Lourdes Cabrera-Martínez, Ricardo Francisco Ureña-López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright © Autors. Creative Commons Attribution 4.0 License. for any article submitted from 6 June 2017 onwards. For manuscripts submitted before, the CC BY 3.0 License was used.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format |
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. |
Under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the licence, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licenser endorses you or your use. |
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the licence permits. |