Working with local heritage from documentary historical sources. Didactic proposal for the Spanish northwest from the perceptions of the students.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/mskn.14.02.01

Abstract

The aim of this paper is describe a transfer proposal of local history starting from students perceptions . Through an example applied to the north of Spain, specifically to the council of Carreño (Asturias, Spain), which was investigated from the historical point of view, a didactic transfer was proposed that starts from the study of school representations on the immediate environment. In the proposal, historical school knowledge is problematized through the use of documentary sources that give visibility to spaces, themes and people, traditionally made invisible by school history, but which have been part of social history or women's history for a long time. The chosen case has allowed us to identify useful local sources for this task, generating a proposal aligned with the new Spanish curricular framework.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Benejam, P. (1997). Las finalidades de la educación social. En P. Benejam, J. Pagès (Coord.), Enseñar y aprender ciencias sociales, geografía e historia en la Educación Secundaria (pp. 33-52). Horsori.

Borghi, B. (2010). El patrimonio de la historia y su uso didáctico. Investigación en la escuela, 70, 89-100.

Brown, H., y Ciuffetelli, D. C. (2009). Foundational Methods: Understanding Teaching and Learning. Pearson Education.

Camarero Bullón, C., Aguilar Cuesta, Á. I., y Sánchez Domingo, R. (2021). La fiscalidad sobre el trabajofemenino en el Catastro de Ensenada (1749-1756). En C. Borreguero Beltrán, Ó. R. Melgosa Oter, Á. Pereda López. Retortillo Atienza, A. (coords). A la sombra de las catedrales: cultura, poder y guerra en la Edad Moderna(pp.1959-1977). Universidad de Burgos.

Canals, R. y González-Monfort, N. (2011). El currículo de Conocimiento del Medio Social y Cultural y la formación de competencias. En A. Santisteban y J. Pagès, (Coord.) Didáctica del Conocimiento social y cultural en la Educación Primaria. Ciencias Sociales para comprender, pensar y actuar (pp. 41-62). Síntesis.

Cuenca López, J. M. (2023). Los patrimonios desde la perspectiva del conflicto. Los problemas controversiales a través de la educación patrimonial. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 12, 6-12. https://doi.org/10.17398/2531-0968.12.01

Cuenca López, J., Martín Cáceres, M. y Estepa Jiménez, J. (2020). Buenas prácticas en educación patrimonial: análisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. Aula abierta, 49(1), 45-54. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.45-54.

Fontal, O. y Gómez-Redondo, C. (2016). Heritage education and heritagization processes: SHEO methodology for educational programs evaluation. Interchange, 47, 65–90.

Fontal, O. y Ibáñez-Etxeberría, A. (2017). Research on heritage education: Evolution and current state through analysis of high impact indicators. Revista de Educación, 375, 184–214.

García-Morís, R. (2016). Propuesta metodológica para el uso de las fuentes históricas demográficas de la edad moderna como recurso didáctico. Didácticas Específicas, 14, 71-85.

García-Morís, R., Muriano, M., y Bas, B. (2021). Our space at the heart of the smallpox vaccine expedition: A service-learning project for social studies and citizenship education in Galicia (Spain). JSSE-Journal of Social Science Education, 20(4), 147 a 177.

Gil Cuadra, F. (2020). La formación del pensamiento social crítico a través de la educación patrimonial. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 19, 43-54.

Gómez-Carrasco, C.J., Miralles, P., Fontal, O. y Ibáñez-Etxeberría, A. (2020). Cultural heritage and methodological approaches: An analysis through initial training of history teachers (Spain–England). Sustainability, 12, 933.

González-Monfort, N. (2019). La educación patrimonial, una cuestión de futuro. Reflexiones sobre el valor del patrimonio para seguir avanzando hacia una ciudadanía crítica. El futuro del pasado, 10, 123-144. https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.004

González-Valencia, G. A., Santisteban, A., y Pagès, J. (2020). Finalidades de la enseñanza de la historia en futuros profesores. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 13, 1-23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.fehf

Guerrero Elecalde, R. y Chaparro Sainz, Á. (2019). La investigación como recurso didáctico para la formación de docentes en competencias de pensamiento histórico. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 5, 111-128.

Guerrero Elecalde, R. y López Serrano, M. J. (2020). Prensa histórica y comercios de Córdoba. Una práctica para la enseñanza de la historia. Revista UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, 9, 102-111.

Guerrero Elecalde, R. y López Serrano, M. J. (2021). La identidad y la historia local de Córdoba como herramientas para favorecer la enseñanza del tiempo histórico en Educación Primaria en R. Grana (coord.), Discursos, mujeres y artes, ¿construyendo o derribando fronteras? (pp. 1549-1568). Dykinson.

Jagielska-Burduk, A. y Stec, P. (2019). Council of Europe cultural heritage and education policy: Preserving identity and searching for a common core? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22,1–12.

Johnson David, W., Johnson Roger, T. y Holubec Edythe, J. (1994). Aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.Legardez, A. (2003). L’enseignement des questions sociales et historiques, socialement vives. Le cartable de Clio, 3, 245-253.

López Serrano, M. J., García-Morís, R. López Fernández, J.A. y Medina Quintana, S. (2022). Narrativas y Didáctica de las Ciencias Sociales: el Pensamiento Histórico del Futuro Profesorado en Educación Primaria. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 12(3), 275-294. http://dx.doi.org/10.447/remie.5919

López Serrano, M. J., Medina Quintana, S. y Guerrero Elecalde, R. (2019). Trabajar el tiempo histórico en el Grado de Educación Primaria: género y reivindicaciones laborales a través de la prensa. Clío: History and History Teaching, 45, 155-167.

López-Fernández, J.A., Medina, S.; López, M.J. y García-Morís, R. (2021). Perceptions of Heritage among Students of Early Childhood and Primary Education. Sustainability, 13, 10636. https://doi.org/10.3390/su131910636

Ortega Cervigón, J. I. (2019). ¿Es viable un taller de Paleografía en educación primaria? La utilización de las fuentes históricas en el aula. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 18, 35-47.

Ortega Cervigón, J. I. (2020). Competencias sociales y lingüísticas en las fuentes primarias: El taller «Historiador/a por un día». Revista Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, 383, 31-36.

Ortega Cervigón, J. I. (2021). El uso del patrimonio documental para Educación Primaria y Secundaria: talleres didácticos en archivos históricos. Clio. History and History Teaching, 47, 295-314.

Pagès, J. (2019). Enseñar historia, educar la temporalidad, formar para el futuro. El Futuro del Pasado, 10, 19–56. https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.001

Pastor Blázquez, M. M. y Santisteban Cimarro (coords). (2020). Didácticas específicas aplicadas a través del patrimonio local. Editorial Paraninfo.

Ross, E. W. (2021). Society, democracy, and economics: Challenges for social studies and citizenship education in a neoliberal world. In Wirtschaft, En Gesellschaft und Politik: Sozioökonomische und politische Bildung in Schule und Hochschule (pp. 33-51). Springer.

Ross, E., y Vinson, K. (2012). La educación para una ciudadanía peligrosa. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 11, 73-86.

Ruíz Martín. H. (2020). ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza. Grao.

Santisteban Fernández, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. Clío & asociados, 14, 34-56.Santisteban Fernández, A. (2019). La enseñanza de las Ciencias Sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos: estado de la cuestión y resultados de una investigación. El Futuro del Pasado, 10, 57–79. https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002

Suárez Álvarez, P. (2022). La percepción del paisaje en el alumnado de Educación Infantil: una propuesta desde la literacidad visual en M. Bermúdez Vázquez y A. Chaves-Montero (Coords.) Investigación y transferencia de las ciencias sociales frente a un mundo en crisis (pp. 1623-1638). Dykinson.

Valverde Fernández, F. Ramírez García, A., Mora Márquez, M., López Fernández, J.A., Medina Quintana, S., y Arrebola Haro, J.C. (2018). Itinerarios interdisciplinares en el grado de educación primaria. Revista de Innovación y buenas prácticas docentes, 6, 69-75.

Published

2023-12-27

How to Cite

Suárez Álvarez, P., & García-Morís, R. (2023). Working with local heritage from documentary historical sources. Didactic proposal for the Spanish northwest from the perceptions of the students. Maskana, 14(2), 9–17. https://doi.org/10.18537/mskn.14.02.01

Issue

Section

Research articles