Prejudice and negative stereotypes perceived by children of emigrants of their schoolmates

Authors

  • F. Villavicencio Alvarado Proyecto VLIR: Migración Internacional y Desarrollo Local, Facultad de Psicología, Universidad de Cuenca
  • A. Orellana Méndez Proyecto VLIR: Migración Internacional y Desarrollo Local, Facultad de Psicología, Universidad de Cuenca
  • P. Tenorio Ambrosi Proyecto VLIR: Migración Internacional y Desarrollo Local, Facultad de Psicología, Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.18537/mskn.03.01.01

Keywords:

migration, children, prejudice, discrimination, stereotypes, school

Abstract

A social discourse fed by prejudiced attitudes and ideologies exists towards children of migrants with the particular risk of social exclusion in the educational context; a topic of debate and concern for the society. The research presented in this paper aims at identifying prejudices and stereotypes perceived by emigrant children created by classmates children of no emigrant families. A total of 384 children of emigrant families belonging to the fourth through the seventh year of basic education from 18 public and private schools in the cantons Cuenca, Girón and Gualaceo belonging to the Province of Azuay, Ecuador, participated in the research. The research variables were measured through a questionnaire by means of two scales: the first one the subtle and blatant prejudice scale developed by Pettigrew and Meertens (1995) and further adapted by Rueda and Navas (1996), and a second one developed by the authors. The research concludes that there are no obvious signs of manifest and subtle prejudice, based on the perception of the children belonging to migrant families. In terms of stereotypes, those children perceive that their classmates negatively stereotype them as lazy, rude, interested in money, using ugly clothes and coming from a lower social class. In addition, they feel that their classmates consider them as no clean and tidy, that they are less inclined to play and share their time with them, not loving them, treated as not nice people, having no family, not being defended.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Allport, G.W., 1962. La naturaleza del prejuicio. Editorial Eudeba, Buenos Aires, Argentina.

Benedictis, G., G. Calfat, 2010. Migration and school attendance: Can remittances compensate for distance to school? San Fernando, Azuay, Ecuador.

Brigham, J.C., 1971. Ethnic stereotypes. Psychological Bulletin, 76, 15-38. En: Montes Berges, B., 2008. Discriminación, prejuicio, estereotipo: conceptos fundamentales, historia de su estudio y el sexismo como nueva forma de prejuicio. Revista Electrónica Iniciación a la Investigación de la Universidad de Jaén, 3, 1-16.

Casal, S., 2006. Los estereotipos y los prejuicios: cambios de actitud en el aula de L2. Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada (ELIA), 6, 135-149.

Cronbach, L.J., 1951. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334.

Delgado, B., A. Contreras, 2008. Desarrollo social y emocional: desde los seis a los doce años. En: Delgado, B. (Coord.). Psicología del desarrollo: desde la infancia a la vejez. McGraw Hill, Madrid, España.

Fiske, S.T., 2004. Social being: A core motives approach to Social Psychology. John Wiley & Sons, New York, USA.

García, M., M. Navas, I. Cuadrado, 2003. Los turistas se divierten, los inmigrantes trabajan: Una descripción de dos grupos sociales a través del dibujo infantil. Int. J. Psychol. Psycholog. Ther., 1, 59-79.

Gaviria, E., I. Cuadrado, M. López, 2009. Introducción a la Psicología Social. Sanz y Torres, Madrid, España.

INEC, 2008. Caracterización Sociodemográfica y Económica de las y los Emigrantes Ecuatorianos. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos, Quito, Ecuador.

INEC, 2010. VII Censo de Población y VI de Vivienda. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos, Quito, Ecuador.

Montes Berges, B., 2008. Discriminación, prejuicio, estereotipo: conceptos fundamentales, historia de su estudio y el sexismo como nueva forma de prejuicio. Revista Electrónica Iniciación a la Investigación de la Universidad de Jaén, 3, 1-16.

Myers, D., 2000. Psicología Social (6ta Ed.). McGraw-Hill, Santa Fé de Bogotá, Colombia.

Ortiz, W., D. Banegas, F. Cabrera, C. López, G. Luzuriaga, C. Roberto, V. Villacrés, 2007. Incidencia del hecho migratorio en los procesos socio-educativos de niños y niñas con padres migrantes de los cantones Girón, Gualaceo y Cuenca. Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador.

Pettigrew, T.F., R.W. Meertens, 1995. Subtle and blatant prejudice in Western Europe. Eur. J. Soc. Psychol.,25, 57-75.

Rueda, J., M. Navas, 1996. Hacia una evaluación de las nuevas formas del prejuicio racial: las actitudes sutiles del racismo. Revista de Psicología Social, 11, 131-149.

Tajfel, H., J. Turner, 1979. An integrative theory of intergroup conflict. En: Austin, W.G., S. Worchel (Eds.). The social psychology of intergroup relations Brooks/Cole Publ. Co., Monterey, CA, USA, p. 33-46.

Uriel, E., J. Aldás, 2005. Análisis multivariante aplicado. Thomson Editores, Madrid, España.

Published

2012-06-25

How to Cite

Villavicencio Alvarado, F., Orellana Méndez, A., & Tenorio Ambrosi, P. (2012). Prejudice and negative stereotypes perceived by children of emigrants of their schoolmates. Maskana, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.18537/mskn.03.01.01

Issue

Section

Research articles

Most read articles by the same author(s)