Pucara and its commitment to the Humanities and education.
DOI:
https://doi.org/10.18537/puc.35.02.01Keywords:
Pucara, education, humanitiesAbstract
Since its inception, Pucara has embodied the University’s humanistic mission, addressing the social, cultural, and political challenges of Latin America. Humanities, essential to education and human dignity, face threats from increasing technocratization in universities and the commercialization of knowledge. This trend reduces individuals to uncritical consumers, undermining critical thinking and citizenship. Inspired by thinkers like Iván Carvajal, Boaventura de Sousa Santos, and Martha Nussbaum, Pucara advocates for an educational model that fosters ethical reflection, intercultural dialogue, and the pursuit of a fairer society. It highlights the importance of southern epistemologies and plural knowledge to challenge Western hegemonic logic. In times of crisis, Pucara embraces the task of revitalizing the Humanities as tools to cultivate critical, ethical, and socially engaged citizens, committed to societal transformation and sustainable development.
Downloads
References
Appleby J., Hunt, L. y Jacob, M. (1999). La verdad sobre la historia. Andrés Bello.
Arocena, R. y Sutz, J. (2016). Universidades para el desarrollo. Unesco.
Astudillo, A. (2019). “Potenciación de la condición humana: tarea de las humanidades en la educación superior”, en Pucara, revista de Humanidades de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad de Cuenca, N.° 30 (23-38). Disponible en: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2990/2392
Ayestarán, I.; Márquez-Fernández, Á. (2011). Pensamiento abismal y ecología de saberes ante la ecuación de la modernidad. En homenaje a la obra de Boaventura de Sousa Santos. Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 16, núm. 54, julio-septiembre, 2011, pp. 7-15. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/279/27920007002.pdf
Bauman, Z. (2005). Vida líquida. Paidós.
De Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce y Universidad de la República.
Carvajal, Iván (1977). “A manera de presentación: ¿para qué PUCARA?, en Pucara, revista de Humanidades de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad de Cuenca, N.° 1 (5-16). Disponible en: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/issue/view/319/197
Cerutti-Guldberg, H. (2014). “Las humanidades en las academias latinoamericanas”, Revista Nuevo Humanismo. Vol. 2(1), enero-junio, 11-22.
Chomsky, N. (2023). “Noam Chomsky: La falsa promesa del ChatGPT”. Este artículo apareció originalmente en The New York Times. Traducción actual: https://es-us.noticias.yahoo.com/opinión-noamchomsky-falsa-promesa-231032168.html c.2023 The New York Times Company https://www.nytimes.com/2023/03/08/opinion/noam-chomskychatgpt-ai.html
Cifuentes Medina, J. E. (2014) “El papel de las humanidades en la educación superior en el siglo XXI”. Quaestiones Disputatae, N.° 15, julio-diciembre, 101-112.
Curtoni, Rafael Pedro (2008). Acerca de las consecuencias sociales de la arqueología. Epistemología y política de la práctica. Comechingonia 11, 29-45. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/comechingonia/article/view/17867
Haber, A. (2016). Arqueología indisciplinada y decolonización del conocimiento. En Shepherd, Nick; Gnecco, Cristóbal; Haber, Alejandro; Arqueología y decolonialidad; Ediciones del Signo; 2016; pp. 123-166. Disponible en: https://www.unicauca.edu.co/fchs/sites/default/files/SHEPHERD-GNECCO-HABER-ARQUEOLOG%C3%8DA%20Y%20DECOLONIALIDAD.pdf
Malo González, H. (1996). “La Universidad, sede de la razón”, en Pensamiento universitario. Corporación Editora Nacional.
Meneses, M.P., Nunes, J. A., Añón, C. L., Bonet, A. A., y Gomes, N. L. (2019). Las ecologías de saberes. En Boaventura de Sousa Santos: Construyendo las Epistemologías del Sur para un pensamiento alternativo de alternativas, Volumen I (pp. 229-266). CLACSO. Disponible en: https://www.boaventuradesousasantos.pt/media/Antologia_Boaventura_Vol1.pdf
Morin, E. (2008). La mente bien ordenada. Los desafíos del pensamiento en el nuevo milenio. México: Siglo XXI Editores.
Nussbaum, M. (2001). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Paidós.
¬¬¬¬____________. (2012). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz Editores.
Salerno, V. 2012. Pensar la arqueología desde el sur. En Complutum, Vol. 23 (2): 191-203. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/274565640_Pensar_la_arqueologia_desde_el_Sur
UNESCO (2015). “Objetivos de Desarrollo Sostenible. En Agenda 2030, Naciones Unidas-Ecuador. Disponible en: https://ecuador.un.org/es/sdgs/4
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Manuel Villavicencio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © Autors.

You are free to:
![]() |
Share — copy and redistribute the material in any medium or format |
![]() |
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. |
Under the following conditions:
![]() |
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the licence, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licenser endorses you or your use. |
| NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes. | |
| ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. |
| No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the licence permits. |












