From the social researcher to the real citizen: diffusion as a link and problematization of Social Sciences

Authors

  • Gloria Riera Rodríguez

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.23.01

Keywords:

Social sciences, Researcher, Education, Knowledge, Educa-tional institutions

Abstract

My paper is inserted into the questioning and the debate to which the Social Sciences have been submitted during the last years, and it has a specific focus: the diffusion of social knowledge. To explain this, I start with a brief review of the origin of Social Sciences, in order to make it evident that since the very beginning, the scientific theories and contributions of the social scientist have been the product of control policies that have been directed to what investigate, who write for, and how much to diffuse. Then after, it takes hold of school, main transmitter of social knowledge, as the place where the fragmentation of the social theory that gets there, is exhibited.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, Louis. “Ideología y aparatos ideológicos del estado. (Notaspara una investigación)”. Posiciones. Barcelona: Anagrama (1977): 69-125.

Castro-Gómez, Santiago. “Ciencias sociales, violencia epistémico y elproblema de la ‘invención del otro’”, en La colonialidad del saber, euro-centrismo y Ciencias Sociales.Buenos Aires: CLACSO (2000): 145-159.

Castro-Gómez, Santiago y Guardiola-Rivera Santiago. “Introducción.Geopolíticas del conocimiento o el desafío de ‘impensar’ las ciencias so-ciales en América Latina”. La reestruturación de las Ciencias Sociales enAmérica Latina.Bogotá: Colección Pensar (2000): XXI-XLIV.

Foucault, Michael. Microfísica del poder.Madrid: La Piqueta, 1992.Freire, Paulo. La naturaleza política de la educación.Barcelona: Pai-dós, 1999.

Gimeno Sacristán, José. Educar y convivir en la cultura global. Ma-drid: Alfaomega, 2007.López, Francisco. “Abrir, impensar; y redimensionar las ciencias so-ciales en América Latina y el Caribe ¿Es posible una ciencia social no eu-rocéntrica en nuestra región?”. La colonialidad del saber, eurocentrismoy Ciencias Sociales.Buenos Aires: CLACSO. (2000): 177-198.

Palermo, Zulma. “Las voces plurales de la Teoría Literaria en la Amé-rica Latina”. Sul (Sur).Porto Alegre, N.° 4. (1997).Sonntag, Heinz. “Los desafíos de las sociedades y de las ciencias so-ciales de América Latina y el Caribe hacia el próximo milenio”. ¿Nuevos temas, nuevos contenidos? Las ciencias sociales de América latina y el Ca-ribe ante el nuevo siglo.Caracas: Nueva Sociedad/UNESCO (1989): 9-27.

Vich, Víctor. El discurso de la calle. Los cómicos ambulantes y las ten-siones de la Modernidad en el Perú.Lima, Red para el desarrollo de lasciencias sociales en el Perú, 2001. Wallerstein, Immanuel. Abrir las ciencias sociales. Informe de la Comisión Gulbenkian para la reestructuración de las ciencias sociales.MéxicoD. F.: Siglo Veintiuno editores, 1999.

Published

2019-03-08

How to Cite

Riera Rodríguez, G. (2019). From the social researcher to the real citizen: diffusion as a link and problematization of Social Sciences. Revista Pucara, 1(23), 11–23. https://doi.org/10.18537/puc.23.01