“How to arrive to McOndo”
DOI:
https://doi.org/10.18537/puc.25.06Keywords:
McOndo, narrativa contemporánea, América Latina, nuevos narradoresAbstract
During the nineties several diagnoses were conducted as a new age of the Latin American narrative was perceived. These discourses usually take into account the “negative” condition that these narratives lack of. This paper intends to begin the design of other variables that will allow the description of this period from the interpretation of McOndo, the anthology that was prepared by Alberto Fuguet and Sergio Gómez, in 1996.
Downloads
References
AAVV. Crack. Instrucciones de uso. Barcelona: Mondadori, 2005.
AAVV. Lo que sobra y lo que falta en los últimos veinte años de la literatura argentina. Buenos Aires: Libros del Rojas, 2004.
Adorno, Theodor. “Parataxis”. Notas sobre literatura. Madrid: Akal, 2003.
Amar Sánchez, Ana María. “Entre el placer y la decepción. Romance, melodrama y rock & roll”. Juegos de seducción y traición. Literatura y cultura de masas. Buenos Aires: Beatriz Viterbo, 2000.
Bayly, Jaime. La noche es virgen. Barcelona: Anagrama, 1999.
Becerra, Eduardo. “Momento actual de la narrativa hispanoamericana: otras voces, otros ámbitos”. Líneas aéreas. Madrid: Lengua de trapo, 1999.
Cánovas, Rodrigo. La novela chilena. Nuevas generaciones. Santiago: Ediciones Universidad Católica de Chile, 1997.
Centeno, Daniel: “Sudamericana encuentra su plaza”. On line: http://www.analitica.com/cyberanalitica/matriz/2713795.asp, consultado el 17-12-08.
Chávez Castañeda, Ricardo y Celso Santajuliana. La generación de los enterradores, México: Nueva Imagen, 2000.
De Rosso, Ezequiel. “Porque lo viejo vale para la novedad: para leer el Crack”. Violencia y silencio. Celina Manzoni (comp.). Buenos Aires: Corregidor. 2005. 165-192.
Escanlar, Gustavo. Estokolmo. España: Mondadori, 1998.
Fornet, Jorge. Los nuevos paradigmas. Prólogo narrativo al siglo XXI. La Habana: Letras cubanas, 2006.
Fuguet, Alberto. Mala onda. Santiago: Planeta, 1991.
Fuget, Alberto y Gómez, Sergio. McOndo. Barcelona: Grijalbo Mondadori, 1996.
Fuguet, Alberto y Paz Soldán, Edmundo (Eds). Se habla español. Voces latinas en USA. Alfaguara: Miami, 2000
Giraldo, Luz Mary. “Fin del siglo XX: por un nuevo lenguaje (1960-1996)”. Literatura y cultura. Narrativa colombiana del siglo XX. Diseminación, cambios, desplazamientos. Vol. 2. María Mercedes Jaramillo, Betty Osorio y Ángela Robledo (comp.). Colombia: Ministerio de Cultura, 2000.
Glantz, Margo. “La onda diez años después”. Esguince de cintura. México D. F.: CONACULTA, 1994. 244-262.
Gómez, Sergio. Vidas ejemplares. Santiago: Planeta, 1994
Guerrero, Gustavo. “La novela hispanoamericana en los años noventa: apuntes para un paisaje inacabado”. Cuadernos Hispanoamericanos. N.º 599 (2000). 71-88.
Hamon, Philippe. “La descripción, ¿una competencia específica?”. Introducción al análisis de lo descriptivo, Buenos Aires, Edicial, 1991. 45-60.
Manzoni, Celina (comp.). La fugitiva contemporaneidad. Buenos Aires: Corregidor, 2003. 105-115.
Manzoni, Celina. “Fernando Vallejo y la traducción como metáfora en La virgen de los sicarios”. Boletín de reseñas bibliográficas. N.º 9/10 (2006).
Olivárez, Carlos (ed.). Nueva narrativa chilena. Santiago: LOM, 1997.
Pohl, Burkhard. “El discurso transnacional en la difusión de la narrativa latinoamericana”. Cuadernos Hispanoamericanos. N.º 604 (2000).
Ruffinelli, Jorge. “Sainz y Agustín en su contexto”. Crítica en Marcha, México D. F.: Premiá, 1979.
Sarlo, Beatriz. “La novela después de la historia. Sujetos y tecnologías”. Escritos sobre literatura argentina. Buenos Aires: Siglo XXI, 2007.
Todorov, Tzvetan. “Los dos principios del relato”. Los géneros del discurso. Caracas: Monte Ávila, 1991.
Vattimo, Gianni. La sociedad transparente. Barcelona: Paidós, 1998.
Williams, Raymond L. y Rodríguez, Blanca. La narrativa posmoderna en México. México D. F.: Universidad Veracruzana, 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Ezequiel De Rosso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © Autors.

You are free to:
![]() |
Share — copy and redistribute the material in any medium or format |
![]() |
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. |
Under the following conditions:
![]() |
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the licence, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licenser endorses you or your use. |
| NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes. | |
| ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. |
| No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the licence permits. |












