“Consciencia” lingüística y desarrollo cognitivo en la formación universitaria

Authors

  • Clemencia Ardila J.
  • Sonia López F.

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.27.18

Keywords:

linguistic awareness, communicative skills, cognitive development, pragmatic.

Abstract

In this paper the theoretical, pedagogical and didactic model, that currently covers the courses of communicative skills at Universidad Eafit, is presented. This model holds a communicative and interdisciplinary character, which center is constituted by the student and his linguistic universe. This is a sociocultural model, which opens towards the language and its social, pragmatic and communicative function, whose guideline is to develop communication skills (reading, writing, listening and speaking).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Austin, J. L. (1992). Cómo hacer cosas con palabras. Buenos Aires: Paidós.

Cassany, D. (2007). Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. Barcelona: Paidós.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Cassany, D. (2009) Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura. Ecuador: Paidós.

Charaudeau, P. & Maingueneau, D. (2002) Diccionario de Análisis del discurso. Madrid: Amorrortu editores.

Gadamer, H. (2006). “Hombre y Lenguaje”. En: Verdad y Método I. Sala-manca: Ediciones Sígueme.

Nuñez, R. (1996). Semántica y pragmática del texto común. Madrid: Cátedra.

Sperber, D. & y Wilson, D. (1994). La relevancia. Madrid: Visor.

Van Dijk, T. (1984). Texto y Contexto. Madrid: Cátedra

Sperber, D. & y Wilson, D. (1986). Estructuras y funcionesdeldiscurso. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Vigotsky, L. (1964) Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: Lantaro.

Vigotsky, L. (1991) Obras escogidas. Moscú: Visor.

Published

2019-03-28

How to Cite

Ardila J., C., & López F., S. (2019). “Consciencia” lingüística y desarrollo cognitivo en la formación universitaria. Revista Pucara, 1(27), 225–236. https://doi.org/10.18537/puc.27.18