The use of Twitter among the students of the Faculty of Philosophy of the University of Cuenca.

Authors

  • Victor Hugo Guillermo Ríos Universidad de Cuenca y Universidad del Azuay
  • Fredy Eduardo León Martínez Universidad Católica de Cuenca
  • Pedro Xavier Zea Montero Universidad de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.31.04

Keywords:

educación, aprendizaje, tuits, interactividad, redes sociales

Abstract

This research was conducted in order to learn what are the current trends related to the use of digital platforms and their influence in the training, education, consumption, interactivity, and entertainment among young university students of the Faculty of Philosophy of University of Cuenca. Considering that, Twitter is a social network that provides ease and speed of communication or news in real time, our aim is to discover how they utilize it for the benefit of their own major specialization and what path they follow in terms of interaction.

Regarding the methodology, a literature review approach is employed, the descriptive research of the results of the consumers of the Twitter network. Surveys were applied to collect the data. The research took place in the Schools with the largest number of students in the Faculty with a total of 401 surveys.

The findings show that, first, the most used network among young people is still Facebook. Second, the School of Communication is where Twitter is used the most. Third, it is the desire of almost all the students the inclusion in their major curriculum the subject, social media management.

Keywords: education, learning, tweets, interactivity, social networks

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adamic, L. A. (junio de 2005). How to search a social network. Obtenido de How to search a social network: http://www.personal.umich.edu/~ladamic/papers/socialsearch/adamicsocialsearch.pdf

Artero, N. (11 de Febrero de 2011). educaweb . Obtenido de La interacción como eje de aprendizaje en las redes sociales: https://www.educaweb.com/noticia/2011/01/31/interaccion-comoeje-aprendizaje-redes-sociales-4570/

Barnes, J. (1954). Clase y comités en una parroquia de la isla noruega. . Relaciones humanas , 7, 39-58.

Brunner, J. (2003). Educación e internet ¿la próxima revolución? Santiago de Chile : Fondo de Cultura Económica.

Cabero, & Marín. (2013). Percepciones de los estudiantes universitarios latinoamericanos sobre las redes sociales y el trabajo en grupo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 10, n.º 2, 219-235.

Grosseck, & Holotescu. (2008). Can we use Twitter for Educational activitie 4th International Scientific Conference eLSE. Can we use Twitter for Educational activities “eLearning and Software for Education”. Can we use Twitter for Educational activitie 4th International Scientific Conference eLSE. Can we use Twitter for Educational activities “eLearning and Software for Education”, 17-21.

Islas, c., & Carranza, M. (11 de Febrero de 2011). Apertura. Revista de innovación educativa. Obtenido de Uso de las redes sociales como estrategias de aprendizaje. ¿Transformación educativa?: http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/198/213

Junco, Heiberger, & Loken. (2011). El efecto de Twitter en la participación y las calificaciones de los estudiantes universitarios. Journal of Computer Assisted Learning. Facebook para una interccion mas animada en las aulas, 119-132.

Karinthy, F. (mayo de 2012). SOCIÓLOGOHOLIC. Obtenido de Sociología de las Redes Sociales. Marketing Digital: . Obtenido de SOCIÓLOGOHOLIC. Obtenido de Sociología de las Redes Sociales. Marketing Digital: : http://sociologoholic.blogspot.com/2012/05/frigyes-karinthy.html

Kinnear, T., & Taylor, J. (1998). Investigación de Mercados. Bogotá: McGraw Hill.

Malhotra, N. (2008). Investigación de Mercados. Buenos Aires: Pearson.

Mollett, Moran, & Dunleavy. (2011). Using Twitter in university research, teaching and impact activities. . Impact of social sciences: maximizing the impact of academic research. London, UK.: LSE Public Policy Group, London School of Economics and Political.

Moreno, A. (2008). Métodos de Investigación y Exposición. Quito : Corporación Editora Nacional.

Olivares. (2015 ). Implementación de la red social facebook como recurso didáctico en el aprendizaje colaborativo de estudiantes universitarios. . Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 121-136. Redes Sociales. (Abril de 2015). Obtenido de Redes Sociales: http://redesocialestranspolados.blogspot.com/2015_04_19_archive.html

Rodríguez, M. L. (19 de agosto de 2013). Guia de tesis. Obtenido de Guia de tesis. : https://guiadetesis.wordpress.com/2013/08/19/acerca-de-la-investigacion-bibliografica-y-documental

Published

2020-12-20

How to Cite

Guillermo Ríos, V. H., León Martínez, F. E., & Zea Montero, P. X. (2020). The use of Twitter among the students of the Faculty of Philosophy of the University of Cuenca. Revista Pucara, 1(31), 61–72. https://doi.org/10.18537/puc.31.04