Salvaguardar el bosque, restituir las imágenes

Safeguarding the forest, restoring the images.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.34.01.07

Keywords:

Narrativa ecuatoriana, cuentos de animales, relatos etiológicos

Abstract

In this essay, a close approach is made to the stories of Jarislandia of Oswaldo Encalada, paying attention to the dialogue that the author maintains with Jorge Carrera Andrade's and José Juan Tablada's short forms and Rudyard Kipling's animal stories. Focusing on this dialogue with multiple sources allows us to appreciate a singular literary proposal in the stories analyzed, which, heir to the transcultural strategy, melancholically and playfully experiments with the poetic image and the etiological tale at a time when the possibilities of escaping to nature are fewer, the distancing from animals is increasingly pronounced, and many elements of popular culture have been lost.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, R. (1979). “Kipling, Quiroga y los cuentos de animales”. Revista de estudios hispánicos, 6, pp. 76-84.

Carrera Andrade, J. (1967). Interpretaciones hispanoamericanas. Casa de la Cultura Ecuatoriana.

Carrera Andrade, J. (1961). Viaje por países y libros. Casa de la Cultura Ecuatoriana.

Campos, G. (2015). Análisis narratológico y hermenéutico de los cuentos del escritor Oswaldo Encalada. Tesis de maestría. Universidad Técnica Particular de Loja.

Croce, M. (2015). “Ángel Rama: una teoría literaria para los países dependientes”. La seducción de lo diverso. Literatura latinoamericana comparada. Interzona Editora.

Eco, U. (2012). “El signo de la poesía y el signo de la prosa”. De los espejos y otros ensayos. Debolsillo.

Encalada, O. Cultura y superstición en Ecuador. Corporación Editora Nacional.

Encalada, O. (1978). El haiku en la vanguardia hispanoamericana (TabladaCarrera). Tesis de doctorado. Universidad de Cuenca.

Encalada, O. (2004). El jurupi encantado. Editorial Radmandí.

Encalada, O. (2007). La casita de nuez. Editorial El conejo.

Encalada, O. (1999). “Los juegos populares infantiles”. Estudios, crónicas y relatos de nuestra tierra. II Tomo. María Rosa Crespo, comp.

Casa de la Cultura Ecuatoriana, núcleo del Azuay.

Encalada, O. (2011). Los pergaminos de Jarislandia. Editorial Norma.

Encalada, O. (2010). Mitología ecuatoriana. Un acercamiento a la riqueza inmaterial de nuestras culturas. Corporación Editora

Nacional.

Fu-Tuan, Y (2007). Topofilia. Editorial Melusina.

Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.

Gomezjurado Quezada, G. (2022). “Lo que recubre la crisálida. Primeras notas para una introducción a la narrativa de Oswaldo

Encalada”. Cuentos reunidos. Casa Editorial.

Lévi-Strauss, C. (2018). El pensamiento salvaje. Fondo de Cultura Económica.

Moraña, M. (2017). “Transculturación y latinoamericanismo”. Cuadernos de literatura. Vol. XXI, n. 41., pp. 153-166.

Kipling, R. (1978). Just So Stories. Weathernave Books.

Pacheco, C. (1992). La comarca oral. La ficcionalización de la oralidad cultural en la narrativa latinoamericana contemporánea.

Ediciones La Casa de Bello.

Perus, F. (1997). “En torno al regionalismo literario. Escribir, leer e historiografiar desde las regiones”. Literatura: teoría,

historia, crítica. N. 1., pp 33-42.

Rama, Á. (1982). Transculturación narrativa en América Latina. Siglo XXI editores.

Rivas Itruralde, V. (2014). Repertorio literario. Universidad Autónoma Metropolitana.

Rojo, V. (2010). “El minicuento, ese (des)generado”. Poéticas del microrrelato. Arco Libros.

Savater, F. (1976). La infancia recuperada. Documento epub.

Tablada, J. (2010). Un día. Poemas sintéticos. Edición para internet.

Published

2023-06-13

How to Cite

Gomezjurado Quezada, G. . (2023). Salvaguardar el bosque, restituir las imágenes: Safeguarding the forest, restoring the images. Revista Pucara, 1(34), 79–92. https://doi.org/10.18537/puc.34.01.07