The limits of the inmost. Some notes about ‘private writing’ around the posthumous novel by José María Arguedas
DOI:
https://doi.org/10.18537/puc.28.07Keywords:
José María Arguedas, El zorro de arriba y el zorro de abajo, Latin American novel, intimate diaries, language.Abstract
Taking as a starting point the diaries included in the last, unfinished novel by Jose María Arguedas, El zorro de arriba y el zorro de abajo (1971), the article seeks to reflect on the conflictive relations between experience and writing. Being intimate diaries, in principle, a form of private writing —and as such a form that works outside the public act of publishing—, their presence in a novel raises a contradiction which implies questioning the status of language as code and vehicle capable in theory to articulate a sense of human experience. The article takes up this alleged contradiction and, following the visible process in the posthumous novel by Arguedas, draws a look that calls into question the usual notions of “intimate” and its relationship with writing, representation and art.
Downloads
References
Alberca, Manuel. (1996). “El pacto ambiguo”. En Boletín de la Unidad de Estudios Biográficos, n.º 1 (pp. 9-19). Barcelona: Universidad de Barcelona.
Alberca, Manuel. (2000). La escritura invisible: testimonios sobre el diario íntimo, colección Tinta Náufraga n.° 1, prólogo de Philippe Lejeune. Oiartzún: Sendoa.
Alberca, Manuel. (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción, prólogo de Justo Navarro. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.
Arguedas, José María. (2006) [1971]. El zorro de arriba y el zorro de abajo. Colección Los ríos profundos. Caracas: Editorial El perro y la rana.
Faix, Dóra. (2013). “La autoficción como teoría y su uso práctico en la enseñanza universitaria de la literatura”. En Actas del I Congreso Internacional de Didáctica de Español como Lengua Extranjera (pp. 129-138). Budapest: Instituto Cervantes.
Giordano, Alberto. (2006). Una posibilidad de vida. Escrituras íntimas. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Molloy, Sylvia. (1996). Acto de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica. México: Fondo de Cultura Económica.
Nietzsche, Friedrich. (2000-2002) [1889]. El ocaso de los ídolos (o cómo se filosofa a martillazos). Proyecto Espartaco. Recuperado de http://datateca.unad.edu.co/ contenidos/401217/nietzsche-el-ocaso-delos-idolos.pdf
Oyarzún, Luis. (1990) Diario. Edición y prólogo de L. Morales. Concepción: Ediciones LAR.
Pérez Villalobos, Carlos. (2009). “Diario íntimo y escritura”. En Dieta de archivo. Memoria, crítica y ficción (pp. 129-136). Colección Rabo del Ojo. Santiago: Universidad Arcis.
Rousset, Jean. (1983). “Le Journal intime, texte sans destinataire?”. En Poétique 56, París.
Salem, Diana B. (2012). El yugo de la memoria: autoficciones, prólogo de Cristina Bulacio. Buenos Aires: Biblos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Andrés Landázuri Suárez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © Autors.

You are free to:
![]() |
Share — copy and redistribute the material in any medium or format |
![]() |
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. |
Under the following conditions:
![]() |
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the licence, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licenser endorses you or your use. |
| NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes. | |
| ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. |
| No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the licence permits. |












