The limits of the inmost. Some notes about ‘private writing’ around the posthumous novel by José María Arguedas

Authors

  • Andrés Landázuri Suárez

DOI:

https://doi.org/10.18537/puc.28.07

Keywords:

José María Arguedas, El zorro de arriba y el zorro de abajo, Latin American novel, intimate diaries, language.

Abstract

Taking as a starting point the diaries included in the last, unfinished novel by Jose María Arguedas, El zorro de arriba y el zorro de abajo (1971), the article seeks to reflect on the conflictive relations between experience and writing. Being intimate diaries, in principle, a form of private writing —and as such a form that works outside the public act of publishing—, their presence in a novel raises a contradiction which implies questioning the status of language as code and vehicle capable in theory to articulate a sense of human experience. The article takes up this alleged contradiction and, following the visible process in the posthumous novel by Arguedas, draws a look that calls into question the usual notions of “intimate” and its relationship with writing, representation and art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberca, Manuel. (1996). “El pacto ambiguo”. En Boletín de la Unidad de Estudios Biográficos, n.º 1 (pp. 9-19). Barcelona: Universidad de Barcelona.

Alberca, Manuel. (2000). La escritura invisible: testimonios sobre el diario íntimo, colección Tinta Náufraga n.° 1, prólogo de Philippe Lejeune. Oiartzún: Sendoa.

Alberca, Manuel. (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción, prólogo de Justo Navarro. Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.

Arguedas, José María. (2006) [1971]. El zorro de arriba y el zorro de abajo. Colección Los ríos profundos. Caracas: Editorial El perro y la rana.

Faix, Dóra. (2013). “La autoficción como teoría y su uso práctico en la enseñanza universitaria de la literatura”. En Actas del I Congreso Internacional de Didáctica de Español como Lengua Extranjera (pp. 129-138). Budapest: Instituto Cervantes.

Giordano, Alberto. (2006). Una posibilidad de vida. Escrituras íntimas. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Molloy, Sylvia. (1996). Acto de presencia. La escritura autobiográfica en Hispanoamérica. México: Fondo de Cultura Económica.

Nietzsche, Friedrich. (2000-2002) [1889]. El ocaso de los ídolos (o cómo se filosofa a martillazos). Proyecto Espartaco. Recuperado de http://datateca.unad.edu.co/ contenidos/401217/nietzsche-el-ocaso-delos-idolos.pdf

Oyarzún, Luis. (1990) Diario. Edición y prólogo de L. Morales. Concepción: Ediciones LAR.

Pérez Villalobos, Carlos. (2009). “Diario íntimo y escritura”. En Dieta de archivo. Memoria, crítica y ficción (pp. 129-136). Colección Rabo del Ojo. Santiago: Universidad Arcis.

Rousset, Jean. (1983). “Le Journal intime, texte sans destinataire?”. En Poétique 56, París.

Salem, Diana B. (2012). El yugo de la memoria: autoficciones, prólogo de Cristina Bulacio. Buenos Aires: Biblos.

Published

2017-11-29

How to Cite

Landázuri Suárez, A. (2017). The limits of the inmost. Some notes about ‘private writing’ around the posthumous novel by José María Arguedas. Revista Pucara, 1(28), 181–200. https://doi.org/10.18537/puc.28.07